ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vasti  (läst 1421 gånger)

2000-05-14, 16:00
läst 1421 gånger

Erik Kjellsson

Tidigare har Vaste/Waste diskuterats och många varianter har nämnts men inte Vasti. Jag känner till två kvinnor Vasti som inte är släkt med varandra, båda födda på 1920-talet. Gissar att det är en dialektal variant av Vaste, men det kan ju även finnas en annan förklaring. Har aldrig sett namnet under min släktforskning (mest Skåne och Blekinge). Har någon stött på det? Var? När?

2000-05-14, 21:03
Svar #1

Utloggad Pehr Hedenqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 443
  • Senast inloggad: 2024-01-28, 17:29
    • Visa profil
    • www.hedenqvist.com/ph
Jag har en släkting som heter Vasti som andranamn och hon är född i Norrköping 1912. Vet ej var hon fått namnet ifrån, förekommer inte på hennes fars sida iallafall, men namnet Vaste förekommer däremot några generationer tillbaka.

2000-05-14, 22:20
Svar #2

Carl Szabad

Enligt Otterbjörk - Svenska förnamn (en utmärkt bok i sammanhanget) är Vasti ett bibliskt namn, men tycks ha använts tidigast i Finland där ett belägg från 1876 är det äldsta kända.
 
Vaste är ett manligt fornsvenskt förnamn som jag själv stött på i Ångermanland på 1500-talet. I Östergötland tycks det dock ha levt kvar fram till nutid.

2002-06-19, 15:21
Svar #3

mia

Hej Erik,
Vasti hette kung Ahasverus' hustru (Persien) i bibeln (Esters bok). Men jag vet inte vad namnet betyder... :-(
Hälsningar från Mia

2020-05-14, 00:14
Svar #4

Utloggad Jens Stelius Lundberg

  • https://www.poeter.se/Preech
  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2020-10-07, 15:51
  • Dinglarmoch
    • Visa profil
Som i den andra tråden vill jag inflika att Vast = hand på romani. / Dinglartjavo med en lilltå i adeln och en bland vallonerna.
JSL

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna