ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Valerius  (läst 1215 gånger)

2000-03-19, 21:39
läst 1215 gånger

Marie Eriksson

Histora kring detta namn, var det har uppkommit mm
mvh marie

2000-03-20, 19:25
Svar #1

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Hej Marie,
 
Valerius är ett gammalt romerskt namn, vars första kända bärare levde under 500-talet f kr. Hans ättlingar bar sedan namnet som mellannamn, d v s släktnamn, enligt romersk sed. Det rör sig om en patricier-släkt som kryllade av konsuler, senatorer och andra höga befattningshavare. Om inte jag minns fel så hörde bl a kejsarinnan Messalina till en gren av släkten.
 
mvh
Kaj Janzon

2000-03-20, 23:26
Svar #2

Mikael Wikman

En annan känd bärare av namnet är den främste av romerska poeter Gaius Valerius Catullus (omkr 84-omkr 54 f Kr).

2000-03-22, 12:58
Svar #3

Marie Eriksson

Även om det är svenskar som har detta namn ? Härstammar de så ifrån de nämda personer ovan eller kan det vara taget.
 
En kusin till mig har en mff som heter Bror Valerius Andersson f.1883-09-29 d.1939-02-29 vet att han varit bosatt i Skedevi men vet inte inte vilka orter han är född och död på.
 
Tack för all info.
mvh marie

2000-03-22, 13:34
Svar #4

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Hej Marie,
 
Det är nog taget. Det finns en en öländsk släkt Wallerius, vars namn är en latinisering av Dalby. Till denna släkt hörde bl a poeten och ledamoten i Svenska akademien Johan David Valerius (1776-1852). Eftersom han var poet misstänker jag att han ändrade sitt efternamn från Wallerius till Valerius för att hedra den Catullus som Mikael Wikman nämner i sitt inläg. Om det är genom honom namnet etablerats i Sverige vet jag inte men det kanske någon annan vet?

2000-03-24, 21:30
Svar #5

Marie Eriksson

Tack för all info, himla intressant.
mvh marie

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna