ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Valentin  (läst 537 gånger)

2002-11-07, 19:58
läst 537 gånger

Utloggad Christian Ståhl

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 99
  • Senast inloggad: 2022-08-11, 17:58
    • Visa profil
Tycker mig märka att det är ett namn som just förekommer i skåne kring sekelskiftet. Är det någon som känner till detta namns förekomst och utbredning i sverige? Kan det komma från tyskland, med dess invandring till sydsverige?

2002-11-07, 20:34
Svar #1

Utloggad Johnny Köhler

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 110
  • Senast inloggad: 2020-11-17, 17:24
    • Visa profil
Christian,
Valentin i olika former förekommer en del hos smedsläkten Köhler i Östergötland på 1600-talet.
Johnny

2002-11-08, 22:35
Svar #2

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3747
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 00:15
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Och det kan förtydligas att Köhler just har tyskt ursprung, så åtminstone i det fallet tycks teorin att namnet är tyskt stämma.
Ulf Berggren

2003-01-11, 14:31
Svar #3

Utloggad Vincent Eldefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2571
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 03:53
    • Visa profil
    • Släktingar.se
Jag härstammar från Valentin Höckert (c1560-1642), skräddare / klädeshandlare / rådman / borgare i Söderköping (E). Han hade också sitt ursprung att finna i Tyskland. Han kallas ofta Falten och förmodligen var det den tyska varianten av namnet. Valentin är från början latinskt annars.
Sveriges största genealogiska databas med verifierad information:
https://www.slaktingar.se/

2012-02-14, 10:51
Svar #4

Utloggad Christina Tuvesson Lindaryd

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 367
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 11:55
    • Visa profil
Med anledning av dagen - Alla hjärtans dag och namnsdag Valentin - började jag fundera på de personer i min släkt som bär detta namn. Det är ett antal och alla har sina rötter i Ljung och Flistad. Den äldste jag har hittat är Karl Valentin, född på Södra Lund den 22 feb 1887. Eftersom de flesta andra i släkten heter Anders och Petter och liknande vanliga namn kan jag inte låta bli att undra: varifrån fick de namnet Valentin? Har någon av er också förfäder med detta namn och/eller kan förklara hur en fattig torparpojke kunde få ett så stiligt namn?
 
Detta inlägg flyttades den 9 april 2012 från Landskap, Östergötland, Socknar, Flistad.
Magnus Hjärtström, moderator för Östergötland

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna