ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Valborg  (läst 473 gånger)

2001-04-08, 13:11
läst 473 gånger

Anders Wallden

Jag har en Valborg i mina anor  
En Valborg Larsdotter född i Småland omkring år 1740-45.
Fadern en Lars Svensson och modern en Karin eller Kerstin Jonsdotter.
Hon gifter sig i Västergötland vid Annefors bruk i Fröjered med en mästersmed Styrgren.
Är det någon som har en tanke kring namnet Valborg?
Om någon vet något om min Valborg och hennes föräldrar är jag än mer tacksam.

2002-04-23, 00:27
Svar #1

Utloggad Björn Engström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Senast inloggad: 2019-10-07, 10:24
    • Visa profil
Valborg är ett namn som förekommer bland svedjefinnar. Det är inte ovanligt 1500-tals namn i Dalarna.

2002-04-23, 18:30
Svar #2

Anna-Lisa Göransson

Valborg förekommer även rikligt i andra miljöer.
Ett vanligt namn i Filipstad-Färnebo.
Anna-Lisa

2012-06-12, 22:07
Svar #3

Utloggad Kathryn Stone

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 133
  • Senast inloggad: 2024-02-08, 07:34
    • Visa profil
Anders Wallden,
 
I apologize that I can only write to you in English. I can't exactly figure out your question from April 2001, but it contains the same names that I am currently researching.  I am wondering what you have figured out since you posted your question and if you can help me.
 
My tree has Sven Larsson [1753-1824] torpare in Kolarebacken Fröjered. He is married to Christina Olofsdotter [1763-1839]. I am having trouble working back from there.  
 
Sven Larsson marriage record and death record name his parents as Lars Svensson & Kerstin Svensdotter. The only death records I can find are for Lars Svensson [1781 April 21 Fröjered], and Chiersten Jönsdotter [1793 May 10 Fröjered].  Usually I try to confirm a death record by finding a husförhörland entry that presents the same names in a likely location. There are no such records that cover 1781.
 
If that Lars Svensson is correct as the father of my Sven Larsson, then Lars death record also names his parents as Sven Larsson & Valborg Svensdotter. But again, I can find no records to confirm these family connections.
 
Does your family research cover these same people? Have you figured any of this out?  
 
Kathryn
Minnesota, USA

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna