ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Troen  (läst 1852 gånger)

2001-02-18, 09:17
läst 1852 gånger

Utloggad Lena Thelin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5118
  • Senast inloggad: 2020-09-16, 22:02
    • Visa profil
    • www.arleco.nu/minslakt/sv
Hej,
 
Satt igår och tittade i dom olika databaserna som finns tillgänliga databaserna i Skånes Demografiska Databas. Hade tur att hitta en massa anor där. Hittade då flera kvinnor som har namnet Troen. Har aldrig hört detta förut och undrar därför var detta kan komma ifrån och betyda.
mvh
Lena

2001-02-18, 22:54
Svar #1

Utloggad Sam Blixt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6336
  • Senast inloggad: 2019-04-23, 20:37
    • Visa profil
    • samblixt.se
Hej Lena!
 
Vad det betyder vet jag inte, men det är sydsvenskt för att inte säga skånskt.
Det förekommer i formerna Truen och Troen.
 
Det finns i dag 7 Truen och 10 Troen alla i sydligaste Sverige, ingen i PLF's databas.
 
Två av varje finns i Sveriges dödbok 1950-99, alla fyra är födda i Kristianstads län.
 
Det fanns en i Dörarp i Kronobergs län på KGF's CD-skiva.
 
MVH/Sam Blixt/PLF/Oskarshamn

2013-03-12, 12:52
Svar #2

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5047
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 20:14
    • Visa profil
Jag råkade hitta en märklig historia angående en kvinna vid namn Truen. På Roslätts gård i skånska Svedala socken bodde åren 1806-1808 en piga Truen, född 1783, som enligt husförhörslängden dödde den 6. Oct. 1808. Efter hennes död har namnet Petronella tillskrivits ovanför namnet Truen i samma husf.-lgd., och i marginalen finns anmärkningen Kallades Petronella (Svedala AI:1, s. 178).
 
När man sedan konsulterar Svedala dödbok 1808 (Svedala FI:1, s. 67v) ser man mycket riktigt att hon först inskrivits som kammarpigan Truen Pehrsdotter den 8 oktober, 25 år gammal av hetsig feber, men sedan har namnet modifierats i efterhand - dock inte till Petronella, som husförhörslängden säger, utan till Troilia (!) om jag läser rätt.
 

 
Kan man dra paralleller mellan namnen Troen / Truen, Troilia och Petronella? Troilias manliga motsvarighet är ju Troilius, ett latiniserat Truls. Truls känns dock inte helt som en motsvarighet till Truen, utan borde väl snarare motsvaras av Trued. Bokstäverna t, r, o, e och n återfinns ju i mitten av Petronella, men där upphör likheterna i mina ögon.  
 
Kanske det inte ens fanns någon strikt språklig tanke bakom, Truen kanske bara gillade namnet Petronella mer? Och kanske prästen tänkte fel när han skrev Troilia i dödboken?
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2017-10-21, 19:14
Svar #3

Utloggad Jonas Nilsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 29
  • Senast inloggad: 2020-07-28, 14:02
    • Visa profil
Har ingen källa just nu, men i Halland har jag sett att man skrivit Trogen.

2018-04-02, 22:08
Svar #4

Utloggad Per Lennartsson Branthle

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 51
  • Senast inloggad: 2023-12-12, 15:14
    • Visa profil
Den gamle jämshögsprästen J. J. Öller skriver i sin "Beskrifning öfwer Jemshögs sochn i Blekinge" från år 1800 om namnet: "På andra ställen mindre brukliga namn bland Qwinnokönet: ... Truen fæm. som lärer hafwa samma derivation som Karla namnet Truet af tro".  Mansnamnet Truet beskriver han något tidigare på samma sida "Truet af tro eller trogen, Fidelitas"

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna