ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Torgils  (läst 1167 gånger)

2003-08-22, 18:53
läst 1167 gånger

gunilla simon

Torgils,vilket namn!
Min Morfar fick namnet Torgils Waldemar.Var kommer Torgils ifrån & var det vanligt att döpa pojkar till det år.1902?
Någon som vet?
Vänligen Gunilla Simon.

2003-08-22, 22:17
Svar #1

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Hej Gunilla!
 
I slutet av 1800-talet och ännu vid sekelskiftet (det förra alltså) var medeltidssvärmeriet stort. Kyrkor och slott såväl nyuppfördes som restauerades i romansk resp. gotiskt stil. Det var vid den tiden som bl.a. domkyrkorna i Uppsala, Lund och Linköping fick sina nuvarande medeltidsinspirerade utseenden. Bogesunds, Viks och Göksholms slott restaurerades till mera medeltida borgar än de någonsin hade varit, och Helgo Zetterwall var arkitekten på modet.  
 
Även vad beträffade namnskicket inspirerades man av medeltiden. Medeltidsklingande stormansnamn som Ulf, Bo, Stig, Birger, Sverker, Sture och Folke, av vilka de flesta vid 1800-talets mitt i princip var bortglömda eller åtminstone ansågs otjänliga och urmodiga (de hade i den mån de överlevt gjort detta i egenskap av arvnamn i vissa adliga ätter), återupplivades nu, och fick stor popularitet.  
 
Till denna kategori får vi även räkna namnen Torgils (av gudanamnet Tor och Gisle; sidoform Torkel, som väl dock snarast är en sammansättning av Tor och Kettil) och Valdemar, båda inspirerade av vår 12- och 1300-talshistoria. Torgils Knutsson var kung Magnus Ladulås marsk, vilken han förordade som förmyndare för sina omyndiga söner Birger, Erik och Valdemar. Han blev således i praktiken Sveriges regent under kung Birgers omyndighetstid. När kung Birger så småningom blev myndig och övertog regentskapet, lär han ha blivit övertalad av sina bröder att gripa Torgils Knutsson, som fängslades och så småningom avrättades i fängelset.
 
Namnet Torgils var aldrig, inte ens på medeltiden, att betrakta som vanligt, och namnet var så gott som stendött, när det åtupplivades i slutet av 1800-talet. Bl.a. har det under senare tid förekommit inom friherrliga ätten Bonde.

2003-08-22, 23:19
Svar #2

gunilla simon

Hej Carl-Fredrik.
Tack för ett myc.inspirerande inlägg.Min Mor & jag har spånat ang.namnen ett bra tag nu.Vi är båda inne på samma linje ang.medeltidens populära namn.Min mor tror att det är någon historieintresserad som kommit på att döpa en pojke 1902 till dom namnen.Du skriver att namnen kan ha överlevt i vissa adliga släkter & förekommit inom friherrliga ätten Bonde.m.m.Vore kul att höra mer om detta ämne ifrån dig,och även andra här på Forumet./Vänligen Gunilla.

2003-08-23, 01:39
Svar #3

Utloggad Karl Göran Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2705
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 05:54
    • Visa profil
Att namnet Torgils skulle ha varit så gott som stendött vid slutet av 1800-talet är inte riktigt. Under dialektala former (Tyris, Töris, Toris etc.) har det levt vidare. I mitt forskningsområde Jämtland finner jag tre namnbärare i 1645 års mantalslängd. I folkräkningen 1890 finns tre Thoris av allmogestam i Hallens socken, vilka knappast var döpta p.g.a. något nymornat medeltida intresse.

2003-08-23, 09:05
Svar #4

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Går man till Otterbjörk kan man se att Torgils (1900) jämte Torgil (1881) är nysv. former av forsv. Thorgisl. Han hänvisar till Tyrgils (1907); ett nord. namn, äldre Thyrgisl (R), omljudd form av Torgisl - samt nämner en mängd medeltida former, bl a de som Karl Göran Eriksson nämner ovan, dock ej Toris. Enligt Otterbjörk hette den av Carl-Fredrik nämnde marsken Tyrgils Knutsson.
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2003-08-23, 13:43
Svar #5

Ingrid Wikberg

(om Torgil) Toril eller Tor Ille finns som namn redovisad i en forntida sägen i boken Härjedalens ortnamn och Bygdesägner av Erik Modin:  
Denne Tor Ille var av norsk börd och hade en syster som hette Gunilla.De hade rymt från norska sidan till trakten av Tännas. Syskonen blev av någon anledning ovänner och Gunilla tvingades tillbaka till Norge av sin broder.  
Det finns/fanns ett ordstäv som minner om syskonens strider vad gäller jakt och betesmark i fjällen:
 Tor Ille och Gunnil snille
   trätte om fjällena de ville.
 
Kan 'Ille' betyda elak?
'snille' betyder i alla fall snäll.
 
Men namnet Torgil/Toril/Torkel verkar ha norskt ursprung. Om detta kan kanske Karl Göran Eriksson berätta.

2003-08-23, 13:48
Svar #6

Utloggad Joel Vogler

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 847
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 23:45
  • Quaerite et invenietis
    • Visa profil
Förnamnet Torgils förekommer även idag, men är inte särskilt vanligt.
Enligt statistiken från SCB över personer folkbokförda i Sverige 31 december 2002 hade 34 män förnamnet Torgils (varav 9 hade det som tilltalsnamn). 218 män hade förnamnet Torgil (varav 88 hade det som tilltalsnamn).

2003-09-23, 11:55
Svar #7

gunilla simon

Tack alla för tänkvärda inlägg ang.Torgils.Jag undrar över att en gravid ogift kvinna i början av 1900-talet döpte sitt oäkta barn till 2 så annorlunda namn som Torgils Waldemar och sen lämnade honom på barnhus.Kan dom namnen ha förekommit i hennes släkt sen tidigare?Kanske hennes far eller farfar hette så?Vad vet jag?
Någon som har en teori?
Vänligen Gunilla.
Slog på Arkion 1890 men ingen med dom namnen fanns.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna