ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Tord  (läst 973 gånger)

2000-02-09, 11:02
läst 973 gånger

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 16:22
    • Visa profil
    • www.pemer.net
I diskussion om namnet Claës var det faktiskt helt nytt för mig att det finns namnbärare som säger Kla-es.
 
Kommer då osökt att tänka på namnet Tord, där jag vet desto bättre att vissa namnbärare kallar sig själv Tård och andra säger Tord med o som i ordet sol.
 
Vad kan man säga om sådana här namn, där helt olika uppfattningar av hur det ska uttalas har vunnit gehör på olika håll?

2000-02-09, 17:23
Svar #1

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Jag har, liksom mina föräldrar och övriga släktingar och vänner, alltid kallat mig själv Tåård med å-ljud. Jag tycker inte om att bli kallad något annat, men har på äldre da´r inte alltid klagat högljutt om någon insisterat på att uttala mitt namn med tydligt o-ljud. Har i den namnlista som ingår i Holger sett förklaringen att namnet skulle komma av ett äldre Torfridh. Av det kanske man skulle kunna dra slutsatsen att namnet skall uttalas med o-ljud. Har även läst, eller hört, att namnet skulle kunna syfta på Tordön, det vill säga det dön som uppstår när guden Tor kastar sin hammare Mjölner, alltså åska.
Dock tror jag mig veta att islänningarna säger Tårrd med tydligt å men med något längre r.
Hursomhelst för mig är det kristallklart, jag heter Tård med (ganska) långt å och det något gutturala, uppsvenska r som följer efter en vokal.
 
Med vänlig hälsning  Tord Påhlman

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna