ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Tideman, Nils f. 1660  (läst 2072 gånger)

2001-05-17, 22:30
läst 2072 gånger

Ingrid Wikberg

I min möderne-släkt från Bergs socken i Jämtland finns en Nils Tiderman f.1660 som var gift med Kersti Kjellsdotter f. 1668 boende i Västervigge.
 
Deras dotter hette Lisbeth Nilsd:r f.20/2 1706 i Hackås,Jämtland,gift med Olof Gunnarsson f.1690 från Bergsviken.
 
Deras son Gunnar Olofsson Viggfelt f.20/12 1728 gift med Ingeborg Olofsd:r f.1734 Tossåsen, Myssjö
och
deras dotter Ingeborg Gunnarsd:r f. 13/7 1779 gift med Anders Mårtensson f. 11/4 1777 vilken var riksdagsman och dog i Stockholm 1/3 1840
Ingeborg och Anders var min mormors farföräldrar.
Detta för att ge sambanden i släkten.
 
Jag har via en sida på nätet fått uppgift om att just denna Nils Tideman f.1660,var Fältväbel. Han var bland dem som dog ( 26/12 1718 i Holtdalen Norge )under Armsfeldts Fälttåg. Nils Tidemans far uppges heta Henning Tideman, kapten, Resele och han var född i Stralsund. Ingen uppgift finns om modern.
Har någon uppgifter att dela med sig av om Nils Tideman och hans föräldrar? Vilka de var och deras ursprung etc ?

2001-05-20, 06:16
Svar #1

Utloggad Isa Kilsbo

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 69
  • Senast inloggad: 2009-06-13, 16:37
    • Visa profil
Hej Ingrid! Här kommer Nils föräldrar:
Henning Tideman, född 1626? i Stralsund?, Tyskland, död 1701-10-05 i Höven, Resele (Y). Kapten i Höven, Resele. Gift 1649? i Sidensjö? med Elisabet Larsdotter Sidenia, född 1632? i Sidensjö (Y)?, död 1676.
 
Hälsningar från Isa som tillsammans med Carl Szabad kartlägger alla ättlingar till Henning Tideman. Vi är tacksamma för alla bidrag.

2001-05-20, 09:16
Svar #2

Ingrid Wikberg

Tack! Så kul att få lite mera kött på benen om di gamle. Vill du ha mera uppgifter från mig om fortsättningen av släkten till dags dato? Ska jag isåfall skicka det via mail till dig direkt eller?

2001-05-20, 20:01
Svar #3

Utloggad Karl Göran Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2704
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 08:07
    • Visa profil
Ingrid,
av dina uppgifter kan jag dra slutsatsen att de delvis kommer från Släkter och gårdar i Bergs socken, Jämtland av Matts Ling. Nu är Ling en av de äldre forskare jag har minst förtroende för. Han gör antaganden på väldigt lösa boliner och dessutom alldeles för ofta. Några rättelser kan därför vara på sin plats.
 
Nils Tideman inledde sin militära karriär 1687 som trumslagare. Dessa antogs vanligen i yngre tonåren. Nils torde därmed vara född under 1670-talets första hälft. Att han skulle vara född 1660 är otänkbart.  
Om honom skriver Ling: ägde Västervigge 1, möjligen i släkt med föregående ägare,... Detta är enbart en gissning som saknar grund. Nils Tideman bodde aldrig i Berg. Däremot innehade han ett hemman i Hackås (Östnår nr 3) som änkan ännu 1720 är skriven för. På Ovikens ting (under vilket Hackås sorterade) hösten 1719 blev löjtnanten Henning Tideman utsedd till förmyndare för Nils Tidemans barn.
År 1721 är Kerstin Kjelsdotter antecknad för Västervigge nr 1 i skattelängderna. Hon bör alltså köpt detta hemman som änka.
Hustru Kerstin avled i Berg 1740 i en ålder av 72 år och 9(?) månader (begravd 7/9). Hon var vid sin vigsel med Tideman änka efter Anders Eriksson från Fäste.
Nils Tideman hade två kända barn, båda födda i Hackås: Henning f.1704 29/2 [födelseboken har felaktigt Hemming] och Elizabet f.1706 20/2. Sonen Henning var elev vid Frösö trivialskola läsåren 1715-1717, men torde ha avlidit sistnämnda tid (att han dog ung bekräftas av kyrkoherde Tideman i Rödön). Dottern Lisbet (Elisabet) övertog med sin man Olof Gunnarsson gården i Västervigge 1722.
Det sistnämnda parets son Gunnar Olofsson var gift med Ingeborg Olofsdotter från Tossåsen i Berg (ej Myssjö; där finns det emellertid en by Tosåsen).

2001-05-20, 23:07
Svar #4

Carl Szabad (Carl)

Ingrid! Nils förekommer i en häxprocess i Resele 15 september 1674 som vittne, och med ledning av när han tog värvning torde han då vara född någon gång omkr 1670.

2001-05-21, 12:37
Svar #5

Ingrid Wikberg

Karl Göran & Carl! TACK för all denna information
Det är sådant jag troligen ej själv hade letat fram. Blev nyfiken på Nils Tideman -eftersom jag i annat sammanhang läst om släkten Tideman. Vet att en hel del i Lings bok måste tas med stor nypa salt -speciellt när det gäller personer från så lång tid tillbaka.Men era uppgifter ger ju lite historia och det är jag mycket glad över att ha fått.  
Karl Göran: jag trodde att Tosåsen och Tossåsen vara samma by? Hur ligger de i förhållande till varandra ?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna