ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Tiodolf  (läst 665 gånger)

2004-06-08, 20:59
läst 665 gånger

inger askefalk

min farfars namn var detta och så tillika min farbror.Min  
farfar kom från östergötland.Jag skulle vilja veta om det var  
ett vanligt förnamn där.Min farfar var född 1898.
Mvh Inger

2004-06-08, 23:27
Svar #1

Utloggad Christer Gustavsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 895
  • Senast inloggad: 2023-01-28, 16:47
    • Visa profil
    • bergstorp.se
Min farfars bror hette också Tiodolf (född 1903), men inte i tilltalsnamn. Den enkla anledningen bör vara att han var familjens tionde barn. Det var i Östergötland. Enligt SCB:s namndatabas finns det i dag fyra män med namnet, ingen har det som tilltalsnamn.

2004-06-09, 22:25
Svar #2

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Min farfars fars syssling helle Carl Thiodolf Petersson, och var född 1872 17/3 i Christineberg, Horns socken. Han var son till fjärdingsmannen Axel Petter Petersson (född 1826 18/10, död 1885) [min farfars farfars dubbelkusin] och Helena Sophia Persdotter född 1828 8/7. De flesta av deras barn emigrerade f.ö. till Amerika; jag har dock f.n. inte någon uppgift på om Carl Thiodolf var en av dem.
 
Det fanns egentligen två skäl till namnet Thiodolf, som f.ö. inte var ovanligt i trakten. Dels fanns den (åtminstone lokalt) kände industrimannen och godsägaren Thiodolf Nordström på Orremåla i socknen, och dels är Thiodolf Petersson i husförhörslängderna upptagen som det nionde barnet i ordningen, och man får misstänka att något av syskonen dog i späd ålder, så att han i själva verket var det tionde (alltså Tiodolf). Han hade f.ö. både en faster och en fars kusin (= min farfars farfars yngsta syster) som bar namnet Tiolina och var de tionde i resp. syskonskaror.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna