ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Tequila  (läst 1759 gånger)

2006-03-07, 14:50
läst 1759 gånger

Malin Blomkvist

Jag tycker Tequila är ett vackert namn men är tveksam till om det är lagligt att döpa ett barn till det, om nån har svar eller vet vart jag kan vända mig för att få veta så vore jag tacksam!

2006-03-07, 16:33
Svar #1

Utloggad Simon Olsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 320
  • Senast inloggad: 2012-02-13, 16:20
    • Visa profil
Det är helt och hållet upp till den person vid folkbokföringen som har hand om ärendet när du ska anmäla barnets namn. Som regel ska namnet inte vara negativt för barnet som får det. Men jag rekomenderar dig att kontakta folkbokföringen på skattemyndigheten som har hand om sådana här saker. Kan du motivera namnvalet så tycker jag inte det skulle vara något problem =)

2006-03-07, 17:02
Svar #2

Utloggad Lars Skillius

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 777
  • Senast inloggad: 2024-04-10, 20:06
    • Visa profil
Trevligt att du vill slå vakt om de svenska namntraditionerna. Andra populära namn med ungefär samma innebörd är, om jag inte misstar mig, Vodka, Brandy, Akvavit, Whisky och Brännvin.

2006-03-07, 18:55
Svar #3

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6911
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 08:52
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Det borde man Absolut få! J
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2006-03-07, 22:53
Svar #4

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Nej!, det tycker verkligen inte jag.  
 
Varför måste numera föräldrar över i stort sett hela världen (i synnerhet s.k. kändisföräldrar) profilera sig själva genom att ge sina stackars oskyldiga barn så originella och tokiga namn de nu bara kan hitta på? Inte bara Neo, Liam och Tindra utan även Havanna, Månfare och Brooklyn. Och många förefaller imitera kändisarnas val av namn till sina barn. Tror de att de genom detta höjer sin egen sociala status bland bekanta och kollegor, så att alla förstår hur fantastiskt moderna, okonventionella, kreativa, och konstnärligt nydanande de själva är? Men vem tänker på barnet, som måste bära detta kanske i början hippa, häftiga och trendiga namn hela sitt liv (det är väl kanske trendigt och rätt i tiden kanske ett halvår eller så...), kanske bli mobbad i skolan för det, och skämmas. Många föräldrar förefaller att tro att de ska hitta på ett lämpligt namn till ett barn, men så är det ju inte. Det gäller ju stället att hitta ett slitstarkt namn för en människa, att bära med sig hela livet. Barnet växer upp och blir kanske själv förälder, får kanske ett utsatt position i näringsliv, press eller offentlig förvaltning, där namnet kommer att synas och lysa extra mycket. Och barnet blir sannolikt pensionär med tiden, och sitter på hemmet (om det fortfarande finns några hem kvar då, utvecklingen verkar ju inte gå åt det hållet...) eller långvården och namnet ropas upp med högtalare i sjukhuskorridorerna...
- Jo, jo, det visse vi ju att många läkare hade spritproblem, men att ropa efter brännvin i högtalaren så där...
 
Låt mig som exempel framställa några tänkta scenarior:  
 
Låt oss t.ex. tänka tanken, att barnet om sådär 35-40 år blir nykterist, organiserar sig i IOGT eller NTO (det finns faktiskt människor som gör sådana saker, jag hittar inte på...), och sitter där på mötena och har samma namn som ett brännvin...  
 
Och den motsatta tanken, blir ju nästan ännu värre... Om barnet nu i stället får svårt att hålla sig på den smala vägen, och trillar dit d.v.s får problem med brända och destillerade drycker. Och som så småningom ligger i rännstenen alternativt sitter bland A-laget på torget, och inte bara luktar sprit...  
 
Dylika tankar förefaller inte ha föresvävat dagens trendiga och moderna föräldrar. Ingen verkar ha tänkt tanken: - Men om Tindra råkar bli blind, då? (som jag ibland brukar tänka) - Hur blir det då?
 
Vad är det för fel på de gamla och beprövande namnen? Är de inte tillräckigt originella? Vår namnskatt är faktiskt oändligt stor (mycket större än vad vi kanske i förstone tror), och många av dem är otroligt vackra. Som genealog föreslår jag ju självfallet att i stället för att ryckas med av tillfälliga och ytliga modevågor (det finns inget som verkar så mossigt, löjligt och banalt som förra årets mode, glöm inte det!), bör man gå till den egna fataburen. D.v.s. att man återanvänder namn, som tidigare burits i släkten. Och då talar jag inte främst om pappas, mosters eller morfars namn, utan namn som man funnit i sin forskning, kanske burna på 1600- eller 1700-talen. Och jag lovar: Har man kommit ner till 1600-talet på sådär 10-20 olika linjer, finns det många, många lämpliga namn att välja bland. Även sådana, som när vi träffar på dem för första gången förefaller minst lika originella och personliga som dagens modenamn. Men i stället för att haka på en snart glömd och omodern modetrend, utan någon förankring bakåt, för vi ju i stället ett kulturarv vidare, och kanske t.o.m. räddar något av alla dessa vackra namn från historiens glömska. Då har man inte bara utfört en kulturgärning, man har också givit sitt barn ett namn det kan växa och åldras med, och att vara stolt över.

2006-03-07, 22:59
Svar #5

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6911
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 08:52
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Låt oss t.ex. tänka tanken, att barnet om sådär 35-40 år blir nykterist, organiserar sig i IOGT eller NTO (det finns faktiskt människor som gör sådanda saker, jag hittar inte på...), och sitter där på mötena och har samma namn som ett brännvin...
 
Ja, men har du inte hört talas om ordföranden i en nykterhetsorganisation (Motormännens Helnykterhetsförbund?) som heter Ruus i efternamn?
 
Tequila Ruus - det vore väl något det!  J
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2006-03-08, 00:23
Svar #6

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Har ibland mina anor påträffat ett par kvinnor vid namn Guru. Ej att rekommendera.
För att inte tala om en ännu ej ingift släkting, i vars släkt namnet Nero förekommer, om än som syskon till en ana...
Och jag hoppas verkligen inte att ättlingarna till den i Svenska knektar omtalade soldaten Fyllehund tar upp det efternamnet.
 
Så släkten kan ibland vara värst.

2006-03-08, 13:07
Svar #7

Utloggad Bibi Gustafson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 213
  • Senast inloggad: 2023-03-01, 22:30
    • Visa profil
Hej Malin!
 
Nu tillhör jag i och för sig dem som inte gillar den typen av nyskapade namn som nämns ovan. Och inte heller Tequila. När namn kommer upp till diskussion brukar jag framföra följande synpunkter: 1) Det ska passa ihop med efternamnet (har genom åren sett kombinationer som är tungvrickande)och även med eventuella syskons namn (inte heller vara för lika för då blandar man ihop sina egna barns namn...). 2) Det ska gå att vråla över nejden - barn måste kallas på ett antal gånger under uppväxten - men det ska även kunna fungera när man gullar och när man är riktigt arg. 3) Ska inte ha vanliga smek- eller öknamn som man ogillar eller vara för uppseendeväckande annorlunda (såvida man inte tror att ens barn kommer att vara tillräckligt starkt för att kunna stå ut med alla gliringar/elakheter osv detta kan ge upphov till - och vem kan vara säker på det?). 4) Inte vara alltför motsägelsefullt till ens utseende osv. (som t.ex. Linus i en helt mörkhårig släkt). 5) Bör vara något så när internationellt gångbart (och med det försvinner tyvärr en hel del gamla genuina svenska namn så detta lägger jag minst vikt vid).  
 
Dessutom bör man ha åtminstone 2 förnamn. Om er flicka inte vill kallas för Tequila när hon är vuxen kan hon ju alltid välja sitt andra namn som tilltalsnamn. Eller lägga till ett eget valt namn.
 
Mvh
Bibi

2006-03-08, 14:06
Svar #8

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Nu är det ingen ny företeelse att ge barnen konstiga namn. Vi har väl alla sett de märkligaste kompositioner åren runt 1900.
 
Vad sägs t ex om dessa? Lucifer kanske vore något för en bror till Tequila!

2006-03-08, 15:31
Svar #9

Sara Ellmin

Enligt Svenska Namn (svenskanamn.se) finns det två Tequila i Sverige, varav en fått sitt namn det senaste året.
/Sara

2006-03-08, 16:20
Svar #10

Utloggad Henrik Törnqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 735
  • Senast inloggad: 2011-03-28, 13:54
    • Visa profil
Och enligt SCB så finns det tre kvinnor med förnamnet Tequila (baserat på folkbokföringen 31/12-2005).
 
Det finns 3 kvinnor som har förnamnet Tequila.  
 
Det finns ingen kvinna som har Tequila som tilltalsnamn.
 
Mvh,
 
Henrik Törnqvist

2006-03-08, 21:57
Svar #11

Utloggad Ingrid och Olof Bergström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 854
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 17:41
    • Visa profil
Spritdrycken Tequila har sitt namn efter en stad enligt Nationalencyklopedin. Mer lämpligt som personnamn då?
 
Ingrid
Olof och Ingrid Bergström

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna