ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sverker  (läst 1135 gånger)

2011-01-15, 09:50
läst 1135 gånger

Sverker

Har läst nånstans att sverker kommer av det austrogotiska swerco-minns inte var, tyvärr-samma sak med folke-det är folco-fulco. vad tros om åke från oceanus? anita är ju feniciskt och leila vanligt palestinskt namn-jag skulle vilja påstå att håkan är turkiska hakan-vi var ju mycket därnere och rände i forntiden-trot eller ej! man gick i ide när det blev kallt- man sa: nä, nu går vi till ida-ide-det är berget vid troja, som alla vet(inte?). troja var en storstad- vid trojas fall 1184fkr, drog man,(trakerna), mot norr längs Don-ryssarna kallade dem aes(asarna)-så nu vet alla det-så tar vi rast. litet frisk luft kan inte skada.

2011-01-15, 14:27
Svar #1

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Sverker,
 
Sverker är ett eget namn.  
I Nordiskt runnamnslexikon finner Du följande:
 
SværkiRR mn.
Fda. Swerkir, fsv. Sværker, fvn. Sørkvir (äv. som binamn)
Trol.
Vänligen,
Olle Elm

2011-01-15, 15:32
Svar #2

Sverker

hej olle! nu är det bara så här att väldigt många tolkningar är helt fel och den källa jag läst är nog ganska okänd-det är komiskt hur man tolkar inte minst ortnamn-etymologi-halvlärda villfarelser av ett odödligt slag brukar man säja....

2011-01-15, 17:34
Svar #3

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej igen Sverker,
Om det är många eller en del tolkningar som är helt fel har jag ingen kunskap om. Om Du önskar mer kunskap om ovanstående är det kanske möjligt att ta kontakt med Institutet för språk och folkminnen.  
Vänligen Olle
Vänligen,
Olle Elm

2011-01-16, 02:48
Svar #4

Sverker

hej olle! tack för tipset-det är bara det att allt etablerat utgår från helt felaktiga källor tror jag-man måste börja från grunden-förr var alla så bundna av alla möjliga bekymmer-man hann, orkade inte fullfölja-man ska inte ha en övertro på det akademiska-framförallt inte på etymologin-som inte längre finns kvar som eget ämne (tyvärr). det är dessutom så, att sverkerskas ätten, liksom folkungarna, heltenkelt var italienare. ättlingar efter austrogoten kung totila som levde på 1000-talet-detta vet inte många i sverige-man har hittat på att de var svenskar-pesten på 1300-talet utplånade hela detta projekt och på 1400-talet var det stor tysk invandring-alltså, stor! gustav vasa började dessutom på sida ett-ett nytt kapitel. på den vägen är det...

2011-01-16, 10:27
Svar #5

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Sverker, vad har du för belägg att Sverkerska ätten var italienare? Berätta gärna om din källor, med boktitlar och liknande.

2011-01-16, 10:40
Svar #6

Carl Szabad

Lite märkligt att den Sverkerska ätten var italienare, med tanke på att den dog ut över 600 år innan Italien bildades!

2011-01-16, 19:42
Svar #7

Sverker

vet inte vad italiens område hette år 1000-men det handlar alltså om lombardiet-berättigad fråga om källor-jag återkommer eftersom jag tappat bort det jag suttit och läst nånstans-detta är ju sannerligen kontroversiellt-i pesten ska det ha dött 72 miljoner-så det var litet stökigt efter detta så att säja....hur som helst har jag suttit och läst detta-det är helt säkert faktiskt.

2011-01-22, 22:00
Svar #8

Utloggad Moderator Språk

  • Moderator *****
  • Antal inlägg: 194
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Ovanstående åtta inlägg flyttades hit från diskussionen Sverkel / Sverkil.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna