ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Störje  (läst 1190 gånger)

2000-06-22, 20:48
läst 1190 gånger

Bror E Jönsson

Jag vill ha upplysningar om någon som känner till Störje Persson i Långasjönäs Asarum sn (K).
och varifrån kommer namnet? Finns det på andra platser i Blekinge eller annanstädes?
Hälsningar Bror E Jönsson, Karlshamn

2000-06-23, 04:16
Svar #1

Utloggad Mikael Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
Uppe i Delsbo i Hälsingland har det funnits åtminstone en, kan jag minnas så här utan att kolla upp något.
 
Hälsningar, Mikael

2000-06-23, 09:15
Svar #2

Elisabeth Påhlsson i Halmstad

Störje Persson gifter sig 1747-06-05 med Inger Nilsdotter. Inger kommer enligt mina misstankar från Ysnamåla.
Dom får 4 barn Brita 1748, Ingeborg (min ana) 1750, Märta 1752 o. Nils 1755.
Störje gifter senare om sig (1758) med Elin Persdotter och får med henne 4 barn Per 1759, Bengt 1762, Bengt 1766 o. Jon 1769.
Vi har sedan en längre tid sökt Störjes föräldrar. Lite hjälp har vi fått med dopvittnen men ännu så länge inget säkert. Förmodligen vet Du redan allt detta.

2000-06-23, 10:05
Svar #3

Utloggad Maj-Britt Sundin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 965
  • Senast inloggad: 2024-02-25, 16:19
    • Visa profil
    • www.jamshog.net
Bror, se Blekinge: Efyterlysningar: Störje?
Maj-Britt Sundin

2010-01-02, 23:59
Svar #4

Utloggad Jan-Erik Lövgren

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 27
  • Senast inloggad: 2010-06-21, 19:42
    • Visa profil
Hej! Ja, det var tunnsått med Störje-ättlingar.
Jag har hittat en i Älmeboda, Kronobergslän. I närheten av Blekinge! Han dyker upp med hustru i Kålleboda 1667 och försvinner (dör) strax innan 1710. Personer med efternamn Störjes i Älmeboda för tiden var Kirstin, Måns, Elin, Josef, Gertrud, Karin, Per, Mattis och Ingeborg. Jag misstänker att de alla var barn till Störje, som hade två kända hustrur Gertrud och Märtha. Naturligtvis är jag intresserad av ättlingar till dem alla, utom Per som dog 9 veckor gammal. Själv är jag ättling till Gertrud Störjesdotter som föddes kring 1689-90 och var gift med Erik Larsson.

2010-01-03, 09:16
Svar #5

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Namnlistan anger:
Störje yngre form av fornsvenska Styrger; förekom i Småland.  
Man skulle kunna tänka sig att det hänger samman med Storker/Störker, som man någon gång kan se i äldre material, men det namnet verkar komma ur Styrkarr. Jmfr .
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2010-01-03, 10:56
Svar #6

Utloggad Hans Rosenlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 388
  • Senast inloggad: 2022-05-26, 09:56
    • Visa profil
    • Hans hemsida
I Listers Häradsrätt 1670 (Per Frödholms utmärkta transkription) finns ett mål, där Jöns Nilsson i Ysane/K kärar Störje Matsson i Angölsmåla, Jämshög/K angående sin hustrus arv. De där nämnda släktförhållandena är något svårtolkade, men jag uppfattar att det förhåller sig så här:
 
Den som är död, alltså Jöns svärfar, är Isak Störjesson i Oppmanna/L som är bror till Mats Störjesson (ev. i Spinkamåla, Jämshög/K?). Det är alltså Mats son Störje Matsson i Angölsmåla som nu är instämd som värje för Jöns hustru. Isacs änka heter Hanna Pedersdotter i Galleryda, Asarum/K. Hon har troligen flyttat dit efter makens död, eftersom hennes syster Karin nämns i målet. Karin är nu gift med Jöns Jönsson i Galleryda, men var vid tiden för Isaks död gift med en Jacob som gick med bud till Störje om dödsfallet.
 
I ett annat mål 1682 nämns Störje Matssons dotter Bodel Störjesdotter, vilken var gift med Jöns Eriksson. Jöns har dock rymt från henne två gånger och hon är enligt domkapitlets dom skild från honom. Hon blir 1684 stämd för lägersmål med Peder Pedersson i Bökemåla, Asarum/K och rätten hänskjuter till domkapitlet att avgöra om de kan ingå äktenskap. Jag känner inte till fortsättningen.
 
På jamshog.net  finns också (som Maj-Britt refererar) barnen till Störje Matsson; Inga ca 1658-1738 och Nils ca 1675-1739 (ättlingar finns). Maj-Britt nämner också att Störje finns i Angölmålas mantalslängder 1659-88, och har även barnen Carl och Kerstin. Störje bör alltså vara född före 1640.
 
Bakom Mats och Isak Störjesson bör alltså finnas en fader Störje, född före 1622, troligen i trakterna av Jämshög/Asarum i Blekinge, kanske med koppling till södra Småland?
 
MVH/Hans
 
(Meddelandet ändrat av hans 2010-01-03 11:02)
Hans Rosenlund

2010-01-05, 13:10
Svar #7

Utloggad Jan-Erik Lövgren

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 27
  • Senast inloggad: 2010-06-21, 19:42
    • Visa profil
Tack för dessa uppgifter om Störje Matsson, men namnen är inga som jag känner igen, ännu så länge.
 
Ur Karl Olins avskrifter och transkribering av Konga Härads domböcker (1614-1714) om Älmeboda, så har jag (även med hjälp av mantalslängder och kyrkböcker), tolkat släktskap av Störjes i Älmeboda:
Kålleboda är den gemensamme nämnaren och här fanns Störje gift med Gertrud (Tovesdotter) i sitt första gifte.
De bor på Kålleboda första gången i mantal 1663 och han bör då vara född senast 1643?.
15/9 1675 får Störje Månsson fasta på halva Kålleboda. Han är dessutom änkling (mantal)
18/6 1677 är Störje Månsson måg till Tove Månsson.
Före 1680 är Störje omgift (mantal).
Med Gertrud fick Störje ett antal barn, varav en måg är känd: Sven Nilsson, troligtvis gift med Kirstin Störjesdotter (vigselbok).
Ett mål i tinget 1697, är Sven Nilsson å första kullens vägnar mot att Störje testamenterar ett värde av 1/8 av Kållebo östergård till sin andra hustru Märta Jonsdotter och deras gemensamma barn.
Störje dör någon gång mellan 1707 och 1713. Jag har inte hittat honom i dödboken.
 
Min Gertrud Störjesdotter som ska vara född 1689-90 bör då vara dotter till Märta Jonsdotter. I ännu ett mål 1698, vill Störje och Märtha lösa en 1/4-ding i Hammarsnäs av Somman. Hammarsnäs som ligger i Linneryd socken och i hfl 1692, så finns Somman som son till Jon i Hammarsnäs. Denne Jon bör då vara far till Märtha Jonsdotter och hennes mor var troligen Jons första hustru Karin död 1663 (mantal).
 
Var kommer Störje Månsson från? Kan det vara Måns Holming i Kålleboda som nämns i detta mål? Men som inte var skriven (mantal) på Kålleboda före Störje och Gertrud:
1618, den 28 september. Ett mål mellan Frälsebonden Mattis i Strånganäs och hans egen hustru Märit Månsdotter för hennes hordomslast. Måns Holming är syskonebarn (kusin) till Mattis och var vittne i målet. Det sägs också att Mattis var hos sin mor i Danmark. Som ju var Blekinge på den tiden, vilket ligger söder om Älmeboda.
 
Jakten går vidare :-)
mvh
Jan-Erik

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna