ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sten  (läst 1058 gånger)

2004-06-21, 13:54
läst 1058 gånger

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Var i Götaland (kanske framför allt Östergötland, Småland eller Västergötland) är namnet Sten vanligt som allmogenamn?  
 
Från ca 1644 och framåt anges en Ambjörn Stensson (160(1)-1692) som boende i Mårdstorp (då oftast Mårtenstorp), Torpa socken, Östergötland. Han förefaller ursprungligen ha varit ryttare.  
 
Men namnen Ambjörn och Sten förekommer överhuvudtaget inte i Torpa utanför Ambjörns egen familj, och saknas helt före 1644. Därför har jag dragit slutsaten att han måste ha kommit inflyttande någon annanstans ifrån. Hans relativt ovanliga namn borde kunna ge en indikation på var han kom ifrån.  
 
Sten är ju inte ovanligt inom frälset under senmedeltiden, vasatiden och stormaktstiden, men det kanske används som bondenamn i vissa trakter? (eller kan det vara fråga om en familj som stått i tjänst hos en adelsman, och uppkallat sonen efter denne?) Men kombinationen med Ambjörn är kanske en ledtråd. Alla upplysningar mottages tacksamt.

2004-06-21, 19:01
Svar #1

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Jag har en bonde-Sten i Halland på 1600-talet, enligt DISBYT finns det vid samma tid ett par Sten Andersson i såväl Älvsborgs som Östergötlands län.

2004-06-21, 20:24
Svar #2

Bo Olsson

Av nyfikenhet sökte jag efter Sten i Kalmar län och det var väldigt glest med sådana där.

2004-06-21, 21:13
Svar #3

Utloggad Barbro Peterson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 839
  • Senast inloggad: 2022-03-29, 14:14
    • Visa profil
Det finns ganska många med namnet Sten i nordöstra Småland inte så långt från Torpa socken.
Här är några:
Sten Wennerdahl (ryttare ) f 1718 i I Hulingsryd Vena, bor i Vimmerby lf
Per Stensson (fadern)  dör 1737 i Smedstorpet Vena
Sten Stensson (farfadern) bor i Hulingsryd Vena(nuvarande Hultsfred)
Även i socknarna söder om Hultsfred finns personer med namnet Sten.
 
MVH  Barbro

2004-06-21, 21:57
Svar #4

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Carl-Fredrik,
Namnet Sten är även för mig mest förknippat med frälset men jag har funnit ett troligt undantag för den tid som är aktuell i Din sökning.
1615 talade vid Acklingatinget en Anders i Madänga till till Jon Stensson i Bengtstorp (möjl Daretorps sn). (Källa: Visingsborgs grevskaps domb.)
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2004-06-23, 20:57
Svar #5

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Carl-Fredrik,
Har gått igenom de tiondelängder, mtl & boskapslängder från Norra Vedbo för 1636-1638 som jag har kopior på.  Avser socknarna Vireda, Haurida, Adelöv, Linderås, Säby, Bälaryd, Askeryd, Bredestad, Marbäck, Frinnaryd och Lommaryd. Alla socknar nämns inte varje år, men alla socknar något år. Dessa längder är ej filmade. Namnet Sten förekommer ej.
Har Du funderat på att gå igenom ÄL II för södra Östergötland och norra Småland för att finna namnet? Kanske kan Du i så fall ha nytta av det register jag funnit på RA, vilket underlättar kortlånandet. Det finns - som jag nämner - också liknande register för andra delar av landet. Observera att Kinda och Ydre ligger i det här avskrivna registret för Småland, men det visste Du kanske redan.
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2004-06-23, 21:41
Svar #6

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Tack Olle!
Jag ska kolla. Men jag har gjort en intressant och ännu närbelägnare observation: I Torpas grannsocken Asby (också Ydre härad) finns i 1673 års mantalslängd en Halfwardh Steensson med hustru Brita i Harsmålen. De är kvar där 1674, men går vi tillbaka till 1671 bor de då i Baggebo.

2004-06-23, 22:25
Svar #7

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej!
Är Du säker på att det är Halfwardh Steensson som bor i Baggebo? Jämför diskussionen  
här. Ibland undrar man varför man kommer ihåg vissa saker .
Vänligen,
Olle
PS. Observera Bos rättelse här. DS
Vänligen,
Olle Elm

2004-06-24, 10:23
Svar #8

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej igen,
Har till morgonkaffet gått igen ett kort från ÄL 1571, som jag äger, vilket omfattar: (jag skrev ett meddelande nyss som försvann, så jag får ta det ur minnet)  Askeryd, Rumskulla, Malexander, Tidersrum, N. Vi, Horn, Hycklinge, Kisa, V. Eneby, Kättilstad, Tjärstad, Oppeby och delvis Vårdnäs - med reservation för någon glömd socken. Dock ej Torpa, Asby, Sund eller V. Ryd.
Namnet Sten är ovanligt. Fann dock en kronobonde Sten i Sättra, Oppeby sn. Någon Halvard eller Ambjörn såg jag inte till.
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2004-06-24, 11:01
Svar #9

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Tja, säker och säker... 1671 står ju inget patronymikon, så det är ju inte hundraprocentigt säkert att det är han. Men onekligen får man det intrycket, när det 1671 finns en Halvard med hustru i Baggebo, medan det 1673 i stället står Per Nilsson med hustru Karin och omedelbart efter står Halvard Stensson (här har jag nystavat) med hustru Brita (obs namnet; med anledning av den hänvisade diskussionen) i Harsmålen. (För 1672 finns en mtl i Riksarkivet, men det är inte mikrofilmad)
 
Och 1674 står det likadant borsett från att det i Baggebo också står feltwebel Pers hust, och Halvard i Harsmålen står utan patronymikon.
 
Det förefaller som om såväl Baggebo som Harsmålen varit militieboställen; 1662 6/4 döps Capitainens d. i Baggeboda; Anna (sannolikt hon dom begravs 1663 8/2), 1664 1/5 döps Capitainens son i Baggebo; Zachris och 1665 16/4 döps Sergeantens son i Harsmålen; Lars.
 
På 1670-talet gifter sig flera Halvardsbarn från Baggetorp:
1671 25/6 Jöns Pedersson i [Gäreboda??] m Beatha Halvardsdotter i Baggeboda,
1672 18/8 Erik Halvardsson i Baggeboda m Ingerd [anders?]dotter i Brostorp (jag har tydligen skrivit av slarvigt)
 
Någon gång har man ju upplevt att man läst texter med svår stil med önsketänkande (i synnerhet i början av släktforskarverksamheten, innan man blev så driven att läsa äldre handstilar); dvs man har tolkat tveksamma bokstäver i rikting mot vad man föreställde sig eller ville att det skulle stå, men jag kan inte tänka mig att jag skulle kunna ha läst Halfward Eliasson som Halfward Steensson (med 2 e:n och allt...). Rör det sig verkligen om Halvard Eliasson i båda fallen, måste det ha varit 1673 års skrivare som skrivit fel namn. Sådant har ju faktiskt förekommit tidigare, så man kan ju inte helt utesluta heller detta.

2004-06-24, 13:26
Svar #10

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Carl-Fredrik,
Har gått igenom mantals-skattelängden för Ydre härad, då utskrivningen stod i Asby den 13/3 1627. Där finns under skatte & krono en Sten i Korsterås(??). Han står uppräknad i en rad tillsammans med Daniel i Lid och Håkan i Griinsaboo - båda Asby sn. Han är den ende namnbäraren i Ydre härad detta år. Efter att ha gått igenom en mängd andra härader i Östergötland för 1621 kan jag säga att namnet är mycket ovanligt.
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2007-02-16, 16:52
Svar #11

Utloggad Sara Dyrinder

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1068
  • Senast inloggad: 2021-11-10, 16:01
    • Visa profil
Hej,
jag undrar hur vanligt namnet Sten var i Blekinge omkring 1700. Jag har en Gunnel Stensdotter f. c:a 1722, som levde i Ronneby. Jag har inte lyckats finna hennes föräldrar ännu.
Namnet Sten har jag inte stött på tidigare. När man läser tidigare inlägg här så verkar det ju inte vara ett alltför vanligt namn. Dock nämns inte Blekinge i diskussionen ovan.
Mvh Sara

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna