ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Spjälle  (läst 1541 gånger)

2000-10-24, 19:43
läst 1541 gånger

Karin Wassdahl

Ursprung:Smekform för fornsvenska Spjälbode
typiskt för Norrland (Anbytarforums förklaring).
 
I en nyutkommen bok, Gåxsjöboken, fyra byars historia, tryckt 2000, berättas om en man Erik Ersson (1833-1922) som fick namnet Spjel-Erik därför att han förutom att vara bonde även for vida omkring och klöv takspån för hand och täckte tak.
Från Spjel-Erik gick min tanke vidare till Sven
Spiellesson, bonde och nämndeman i Jansjö, Fjällsjö sn, omnämnd 1535-1561, blev på ting 1540 dömd för att ha inhyst en trollpacka från Ådalen (Källa. Vad som sig i Jansjö tilldragit haver under 450 år)
Spiellessons namn förekommer ju i andra böcker och ansedlar men sällan med samma stavning. Varianterna kan vara Spjällesson, Spiellesson eller Spjellesson t.ex.
Ord och uttryck lever ofta kvar länge i dialekter och ordet spjel tycks ha levt kvar länge i norra Jämtland.
Vidare ordet spjäll som kommer av samma stam som ordet spalta(klyva) i betydelsen kluvet trästycke. Spjäll kan också vara skorstensspjäll, som från början var en lucka ovanpå skorstenen och som reglerades utifrån med hjälp av en stång. Spjäll att vrida eller skjuta inuti rökgången omtalas i Sverige på 1400-talet(Källa:Bra Böckers lexikon)
Det skulle vara intressant att få synpunkter på namnet Spjälle från någon som har insikter inom namnforskningen. Förekom namnet också i andra delar av Sverige förutom Norrland?

2000-10-24, 23:34
Svar #1

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Uppgiften om namnet Spjälles ursprung (en smekform av fornsvenska Spjälbode) är hämtad ur boken Svenska personnamn av Ivar Mod?er (1964), sid. 41. Jag meddelar detta eftersom det i namnlistan inte direkt framgår varifrån uppgiften är hämtad. Huruvida detta namn behandlats mer utförligt i något sammanhang i litteraturen känner jag inte till. För min del förmodar jag dock att namnlikheten du pekar på bara är en tillfällighet.

2000-10-25, 19:02
Svar #2

Monica Svensson

Det finns  en släkt som heter Spjälle i efternamn i Svenstavik, södra Jämtland. Jag vet att de tog efternamnet 1950-talet.

2000-10-26, 11:42
Svar #3

Carl Szabad (Carl)

Karin! Eftersom du inte angett din e-postadress får jag fråga här, under fel rubrik. Du skriver om ett ting 1540 omnämnt i en bok. Står det var författaren fått den uppgiften ifrån? Jag känner inte till att det finns bevarat handlingar från något ting det året.

2000-10-26, 12:06
Svar #4

Carl Szabad (Carl)

Spjälbod med stavningsvarianter finns belagt under medeltiden 1303 i Uppland, 1304 i Södermanland, 1314 och 1342 i Medelpad, 1337 i Ångermanland och 1375 i Västerbotten. Därefter fram till 1530-talets patronymika saknas mig veterligt belägg för namnet.

2000-10-27, 20:21
Svar #5

Karin Wassdahl

Tyvärr Carl!Författaren till boken har inte lagt till någon källförteckning. Han anger rätt många källor i förordet, men i samband med uppgifterna om Spiellesson anges enbart i en handling.
Författarens broder nämns och att hans forskning ligger till grund för Jansjös äldre historia. Man har haft tillgång till ett släktarkiv.
På en persons hemsida på nätet finns samma uppgifter som i Jansjöboken. Där anges en för mig kryptisk referens  enl. jan 8 . Du kanske känner till vad den noteringen står för.

2000-10-27, 21:09
Svar #6

Rune Edström (Rune)

Hej Karin
Det är inte möjligen sid 8 i boken, eller kapitel 8 eller nåt sånt som det hänvisar till.
mvh
rune

2000-10-28, 11:29
Svar #7

Karin Wassdahl

Du har helt rätt Rune. Uppgiften om Spiellesson finns på sidan 8 i boken. Carl! Jag misstänker starkt att en s.k. saköreslängd ursrungligen ligger till grund för noteringen och att det är den handling som avses.

2000-10-28, 12:29
Svar #8

Carl Szabad (Carl)

Karin! De första landskapshandlingarna för Ångermanland kom 1541 men den innehöll bara landsboken. Från 1542 finns längder över årliga räntan, en jordaskatt, och först från 1547 finns de första saköresuppgifterna. Därav min nyfikna fråga.

2000-10-29, 12:15
Svar #9

Karin Wassdahl

Carl! Jag ska leta vidare bland den litteratur som finns tillgänglig på biblioteket. Förhoppningsvis finns källan angiven i någon annan bok eller något häfte.

2001-02-16, 09:56
Svar #10

Ove Wassdahl.

Hej Karin du undrade hur jag är släkt med er?.
Jo det är så att din manns far är släkt med minn
far Ernst Wassdahl Med hälsningar från
                    Ernst ove wassdahl
                    Järnvägsgatan 31
                    794 30 Orsa.

2001-03-26, 08:51
Svar #11

Wassdahl

Hej carin jag undrar vad Bruch rätta svenska namn?
Jag fick ett namn på honom det måste ha varit det  
svenska namnet på honom.
Häls från Ove Wassdahl@utb.orsa.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna