ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Somman  (läst 2356 gånger)

1999-02-05, 21:26
läst 2356 gånger

Utloggad Christine Svensson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 137
  • Senast inloggad: 2016-04-16, 16:22
    • Visa profil
Jag har 20 stycken personer med förnamnet Somman i mina anor, från slutet av 1500-talet fram till mitten på 1800-talet. De finns i socknarna Linneryd, Ljuder och Älmeboda i Kronobergs län.
De förekommer i 2 olika  släkter och något släktskap har jag inte funnit. De flesta är bönder.
Finns detta namn  på andra orter också eller det lokalt?

1999-02-07, 17:48
Svar #1

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Om detta namn hittar jag ingenting i de namnböcker jag har tillgång till. Kan du ge några exempel på exakta belägg ur några kyrkböcker? Finns namnet med varierande stavningar, i så fall vilka? Skrivs det på samma sätt under hela perioden, från 1500- till 1800-talet? Med svar på de frågorna kanske det går att klura ut namnets ursprung.

1999-02-07, 18:41
Svar #2

Utloggad Conny Gustavsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 101
  • Senast inloggad: 2023-09-14, 15:04
    • Visa profil
Jag har sökt efter det ovanliga namnet Somman i KGFs databas. Namnet förekommer endast inom Konga härad (Ljuder, Linneryd, Älmeboda, Nöbbele, Södra Sandsjö m.fl. socknar). I databasen fanns 18 barn, 23 döda män och 16 vigda män med förnamnet Somman. Dessutom ett rejält antal Sommanssöner och Sommansdöttrar. Den tidigaste 1672 den senaste 1854. KGFs databas är bokstavstroget avskriven, och nästan samtliga förekomster stavas exakt såsom Christine angett. Någon gång har prästen skrivit med ett M, Soman. Jag har även själv råkat på namnet några gånger i äldre domböcker och även där stavas de Somman.

1999-02-07, 19:02
Svar #3

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Stort tack, Conny. Jag infogar namnet i den nya namnlistan med uppgiften att ursprunget är oklart. Dess existens verkar vara odiskutabelt, det visar både Christines uppgifter och databasen. Alla tips om ursprunget mottas med tacksamhet! Likaså uppgifter på belägg utanför Konga härad.

1999-05-23, 12:31
Svar #4

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Förnamnet Somman förekommer som Conny nämner i Konga härad i Småland. Därifrån har det möjligen spridit sig till omgivande trakter (finns åtminstone i Backaryd  Blekinge på 1700-talet; en släkt Sommansson finns faktiskt idag i Vetlanda trakten - det borde vara lätt att kontrollera deras ursprung). De personer med namnet Somman som figurerar i Konga härad är troligen alla släkt.
Som stamfader har jag hittat en Somman, eller rättare Somund som namnet vanligen stavades på 1500-talet, som var skattebonde i Hammarsnäs i Linneryd socken (känd ifrån 1538).  Ifrån denne har namnet spridit sig via barn till gårdarna Rolsmo och senare Virsryd i Linneryd socken, Kvisingsö i Älmeboda. Ifrån Rolsmo till Nöbbele socken på 1600-talet. Ifrån Virsryd till Algutsboda socken etc, etc.  
 
Jämför förnamnet Gudmund med dess smekform Gumme. När det gäller Somman nämns faktisk varianten Somme någon gång (Algutsboda katekeslängd 1690-talet; nämndemannen Per Somesson i Virsryd omkr 1660).
I övrigt förekommer varianten Sommar i Älmeboda socken  för personer som bevisligen  är barnbarn till en Somman Persson i Virsryd, Linneryd sn (ca 1570-1645). Denna förändring är alltså intressant:
Somund - Somman (Somme) - Sommar .
 
I personnamnsforskningsböcker har man noterat namnet Sommar under medeltiden och tillagt att det skulle vara en person född på sommaren som fått detta namn, vilket jag betvivlar. Tillnamnet Sommar förekommer även under medeltid.
I Småland nämns en frälseman Knut Sommarsson (båt) i mitten av 1400-talet (källa: pergamentsbrev som Rääf återgett i sin bok om Ydre) som ägde gods i bl a Algutsboda socken .  Denne heter rätteligen(?) Knut Simonsson/Sigmundsson. Min fundering är nu om personnamnet Sigmund/Simon dialekttalt övergått till Somund som i senare smekform blivit Somman och Sommar.
Min ff ff ff f: korpralen Gudmund Sommansson i Virsryd kallas även Gudmund Simmonsson !!!
 
 
 Jag funderar något liknande över personnamnet Gudmund som jag hittat skrivits som Gummar  och Gumme. Det verkar som man i forskningen har sett Gudmund och Gummar som två olika namn, men jämför man t ex 1500-talets Sunnerbo härad och dess jordeböcker ser man att namnen används synonymt om samma personer. Något liknande kan även ha gällt förnamnet Tormund som då blivit Tormar (känt i Traryd socken på 1500-talet).

1999-05-23, 21:36
Svar #5

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Det finns en efterled -mar, som bland annat ingår i namnet Ing(e)mar. Sannolikt återgår Gummar på ett Gudmar. Men möjligen har man redan på 1500-talet inte förmått att korrekt skilja mellan de snarlika Gummar, Gumme, Gudmar och Gudmund. Det kan vara förklaringen till att Gummar och Gudmund används om vartannat om samma person.
 
Jag tror tt du är på rätt spår när det gäller Somman. Men där är situationen än mer komplicerad, eftersom det också finns två snarlika förleder: Sig- och Se- (Sä-). Här kan man tänka sig namn som Sigmund, Sämund, Sigmar och Sämar (om det sistnämnda verkligen har existerat är jag dock osäker på) liksom dessutom det inlånade Simon som gärna blandas ihop med Sigmund.
 
Eftersom efterleden i Somman tydligen oftast skrivs -mund och -man, är det sannolikt mest troligt att -mund som är ursprunget. Men om förleden återgår på Sig- eller Sä- är nog svårt att säga. Jag tror dessutom att dessa två förleder blev hopblandade redan på medeltiden (så förstår jag åtminstone Otterbjörk).
 
Däremot förstår jag inte hur ett Sig-/Se- kan övergå till So-, men det är kanske möjligt i dessa trakter. Men några direkta paralleller kommer jag inte på.

2000-05-29, 07:06
Svar #6

Marie Eriksson

Jag har hittat en Somman Gummesson, f.1600-tal i Virsryd(G)
Har aldrig sett detta namn tidigare, jag tycker det låter Norskt.
mvh marie

2005-12-23, 12:11
Svar #7

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
En onormerad stavning med å från PLF:
 
Post 75032
 
Svensson, Joan
Drängen
Kiörkby
 
Såmmesd., Karin
Qvinspersonen
Kiörkby
 
Vigda 20/2 1707 i Vissefjärda (H)
--------------
Källa: Vissefjärda C:1
 
Normerade begrepp:
Mannens förnamn: Johan
-------------------------------------------
 
Att det finns en LEVANDE Sommansson med utsatt namn i TV-rutan i barn-TV nästan varje dag får väl absolut inte nämnas här eftersom det måste vara djupt integritetskränkande att nämna!!!
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2005-12-26, 04:31
Svar #8

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Det finns 93 personer som har efternamnet Sommansson.
 
Det finns ingen man som heter Somman.  
 
Det finns 1 man som har förnamnet Soman. Av dessa har 1 namnet Soman som tilltalsnamn/förstanamn.
 
Det finns 1 man som har förnamnet Såmar. Av dessa har 1 namnet Såmar som tilltalsnamn/förstanamn.  
 
Det finns 33 män som har förnamnet Sommar. Av dessa har 2 namnet Sommar som tilltalsnamn/förstanamn.
 
(Källa: www.scb.se)
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2007-02-09, 22:27
Svar #9

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Namnet Somman skrivs på 1500-talet Sodmand och ibland även Sodmund. Denna sista stavningsvariant av namnet är fornnordiskt och finns belagt i Norge, se Nordic Names.

2007-02-10, 07:50
Svar #10

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Hej Niklas som fortsätter lika oförtrutet åtta år senare. Det är härligt att se!  
 
Tyvärr ser jag inte till Sodmand och Sodmand när jag klickar på din länk!  
 
Jag kommer bara till Salmund av Salomon med namnformerna Samund och Solmund.
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2007-02-10, 12:33
Svar #11

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Stefan, du har rätt - Sodmund finns ej på sidan, bara Somund. Kanske drog jag lite för snabba slutsatser på grund av likheten. Faktum är att namnet (Sodman/Sodmund) finns etablerat i sydöstra Småland redan 1538 och därefter synes det ha spridit sig nedåt till Blekingegränsen (Tvingtrakten) och lokalt skrivits ss Somman, Sommar och även Somme. Sistnämnda kan jfr med namnet Gudmund som i \smekform\ skrevs Gumme.
Namnet har troligen funnits under medeltiden, men då trakten (Konga härad) saknar någon större skriftlig dokumentation över böndernas namn så kan inga slutsatser dras.  
 
Då namnet Somman även skrivits såsom Sommar kan nämnas att en frälseman Knut Sommarsson (gift med Birgitta Magnusdotter) nämns i brev 1454-1455 (RA, brevnr 26383 och 26672). Han är möjligen identisk med väpnaren Knut Somarsson som var halvbror till Harald, Bengt och Gustav Larssöner [Ängasläkten] som Lars-Olof Larsson nämner i Det medeltida Värend s 437 (hänvisning till SD 1604, brev Änga 1421 14/8 och B 15 fol. 343v, brev Tolg 1452 14/5).  Knut Somarsson var död 1462 (perg. brev RA, 1462 3/7). L-O Larsson spekulerar i om fadern till Knut kan vara frälsemannen Somar Eriksson som omtalas år 1396 i ett på Hjärtanäs (Lekaryd sn) utställt brev om en gård i Ryssby sn (B 15 fol. 267).

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna