ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Skuldfrid  (läst 1364 gånger)

2002-06-18, 19:44
läst 1364 gånger

Siv Johansson

Hittade namnet under en praktiktid på SVAR, kan föräldrarna möjligen blivit skuldfri när barnet föddes eller önskade dom detta.
Mvh Siv

2002-06-20, 12:05
Svar #1

Utloggad Göran Ekberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 63
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 17:42
    • Visa profil
Min farmor hette Skuldfrid. Hennes förklaring till namnet var att hon var född utom äktenskapet och modern ville med namngivningen visa att dottern var utan Skuld. Men jag har för mig att namnet Skuld förekommer i fornnordisk mytologi och kan ha inspirerat till namnet. En broder till Skuldfrid döptes till Aladin (dock alltid kallad Allan)och här lär väl ursprunget stå att finna i Tusen och en natt.

2002-06-20, 13:19
Svar #2

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 10:13
    • Visa profil
Skuld hette en av de tre förnämsta nornorna i den nordiska mytologin, de båda andra var Urd och Verdandi.
Namnet Skuld anses höra till verbet skola (skall, i modern svenska)

2002-11-18, 07:30
Svar #3

Marianne Söderberg

Enligt Göran Ekbergs inlägg skulle hans farmor fått namnet Skuldfrid för att hon inte skulle känna skuld för att vara född utom äktenskapet. Denna Skuldfrid var min mor och hon har berättat för mig att hon fick namnet p.g.a att min mormor läste en norsk roman där hjältinnan hette Skuldfrid. Hon blev så påverkad av romanen att hon döpte min mor till Skuldfrid. Det är ju ett norskt namn, men när jag kollade upp detta för ett tiotal år sedan, fanns det 11 st. i Sverige som hette så.

2002-11-18, 09:22
Svar #4

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 10:13
    • Visa profil
Det finns 17 kvinnor i Sverige som har förnamnet Skuldfrid. Av dessa har 3 namnet Skuldfrid som tilltalsnamn/förstanamn.  
 
källa: SCB

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna