ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sirell  (läst 813 gånger)

2013-01-16, 21:49
läst 813 gånger

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5047
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 20:14
    • Visa profil
Jag snubblade över det märkliga namnet Sirell i den skånska socknen Reslöv 1782: den 7 Nov: döptes husmannens Pål Kierstenssons och Anna Pehrsd:rs barn af Högestorp, ne Sirell; född d: 6 do. (Reslöv CI:1, s. 124)
 

 
Notera att det lilla barnets kön inte anges, ej heller när det avlider redan 1783 3/1 (Reslöv CI:1, s. 125v). Man kan dock konstatera att Sirell är en flicka. I november 1782 föds nämligen bara Sirell, gossen Magnus och flickan Kiersti. När man sedan kikar i Tabellverkets statistiska uppgifter över födda, vigda och döda i Reslöv 1782 finner man att det i november det året föddes just tre barn i Reslöv, en pojke och två flickor, så Sirell måste alltså vara den andra flickan.
 
Jag tycker mig även kunna utläsa detta märkliga namn på det barn som döps den 5 februari 1654 i blekingska Hällaryd (jag lyckas dock inte läsa föräldrarnas namn eller ort) (Hällaryd CI:1, s. 18v).



Kan namnet vara en dialektal variant av ett annat, vanligare namn?
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2013-01-16, 22:22
Svar #1

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
2011 fanns en person i Sverige med namnet Sirel enligt Namntoppen
Zirel är en jiddischvariant av Sarah
 
(Meddelandet ändrat av izla 2013-01-16 22:23)

2013-01-17, 12:25
Svar #2

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5047
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 20:14
    • Visa profil
Tack för de uppgifterna, Chris! Jag misstänkte först att namnet kanske även kunde stavas med Z men fick inga bra träffar när jag sökte på Zirell. Att det är en jiddischvariant av Sarah lät väldigt intressant, men då börjar man undra varför  
husmansfamiljen i Reslöv 1782 gav sin dotter detta namn? Kanske det finns i bibeln, som många andra udda namn som finns här under Personnamn » Förnamn?
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna