ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sinclair  (läst 776 gånger)

2006-08-26, 18:50
läst 776 gånger

Utloggad Marianne Elfström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3704
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 15:49
    • Visa profil
Hej!
 
Jag såg häromdagen att en av mina anfäder hade en dräng ca 1891-92 som hette Malkolm Sinclair Andersson, född 1874 i Mårdaklev (P).
Är det inte ett lite märkligt val av personnamn? Speciellt Sinclair.  
Om jag uppfattat saken rätt så är Sinclair ett adligt skotskt släktnamn.  
 
Tyvärr finns inga födelseböcker från Mårdaklev från den tiden på Genline, men namnen står i husförhörslängderna.
Malkolm Sinclairs äldre bror har vanliga namn liksom hans yngre syskon.
Fadern var soldat Anders Peter Flagg och modern Johanna Maria Andersdotter.
 
Undrar om någon har någon idé om det, i mitt tycke, lustiga namnvalet.
 
Mvh
Marianne

2006-08-27, 09:42
Svar #1

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Har inget bra svar på Din fråga, men kan bidra med att det enl Family search, i Snöstorp, Halland, 1877  11/11 föddes en Malcolm Sinclair Andersson, son till  Anders Svensson och Neta Persdotter.  
Har ej kontrollerat originalet.
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2006-08-27, 10:02
Svar #2

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Föräldrar bland allmogen valde ibland att uppkalla sina barn efter kända personer. Människor de fått läsa om i folkskolan. Svenska skolväsendet på 1800-talet var mycket nationalistiskt och barnen fick i sin historieundervisning höra talas om hjälten karolinerofficeren Malcolm Sinclair (1690-1739) som ömkligen mördades av ryssar på väg hem ifrån en diplomatresa 1739. Mordet väckte i Sverige en oerhörd förbittring landet runt och ett rysshat som kom att bidraga till 1741 års krig. Stor del i att framkalla dessa känslor hos allmogen hade den av Anders Odel författade Sinclairsvisan, som i inte mindre än 95 strofer skildrar hur major Sinclair på andra sidan möter Karl XII, redogör för sitt öde och manar svenskarna till hämnd mot Ryssland.

2006-08-27, 14:24
Svar #3

Utloggad Marianne Elfström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3704
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 15:49
    • Visa profil
Tack Olle och Niclas!
 
Det var mycket intressanta uppgifter. Jag är mäkta imponerad av dina djupa kunskaper Niclas!
 
Mvh
Marianne

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna