ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Swän Hästesko med """"oäkta"""" dotter i Fjäl, Lit 1699.  (läst 1339 gånger)

2001-12-04, 20:00
läst 1339 gånger

Åke Schönberg

Enl. muntlig tradition skulle två finska adelsmän, Hästesko och Lagerstedt kommit till Fjäl i Lit i slutet på 1600-talet. De skulle ha rymt från Finland efter att ha gjort något fuffens där. Ättlingar till Lagerstedt finns kvar i länet, men var tog Hästesko vägen?
Ur Lits födelsebok år 1699:
Ingeborg oäkta barn. Far: Swän Hästesko
Ingen notering om moderns namn finns.
Kan någon säga var Swän Hästesko och/eller hans dotter Ingeborg tog vägen?

2001-12-04, 23:24
Svar #1

Utloggad Karl Göran Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2704
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 08:07
    • Visa profil
Ingeborg föddes 25/8 1699 och moderns namn var enligt kyrkboken Brijta N: dotter. Barnets far, f.d. ryttaren, bonden i Fjäl Svän [Olofsson] Hästeskoo omnämns som avliden redan vid Lits vårting 1699. Det upplyses bl.a. att han var född i Småland. Han hade varit änkling men i tankar att gifta om sig med Brita Jacobsdotter (dottern Ingeborgs mor). Det testamente, om halva sin egendom, som Hästskoo gjort till sin tillkommande, stadfästes på hösttinget samma år för Brita och det med Hästskoo aflade oächta barnet.
Brita Jacobsdotter blev sedermera gift till Ringsta i Lit. Dottern Ingeborg avled ogift 1773.
 
Någon Lagerstedt kan jag inte finna vid den här tiden i hela tingslaget. Först under 1800-talets andra årtionde påträffas en fanjunkare Carl Fredrik Lagerstedt i grannsocknen Häggenås.
 
I mitt föräldrahem fanns samtliga då utkomna årgångar av Litsboken som jag läst det mesta av. Min far, infödd Litsbo med fädernesläkten från Fjäl, hade Lits socken som huvudintresse in sin forskning. Själv har jag tillbringat åtskilliga stunder på landsarkivet i Östersund och kommit i kontakt med ett otal forskare sedan i slutet av 1960-talet. Vare sig skriftligt eller muntligt har jag någonsin hört talas om den tradition som omtalas ovan. Det bevisar i sig inte något, men såvida en muntlig tradition inte kan bindas till en viss person eller tid, bör man generellt hålla sig skeptisk till det som påstås. Många uppgifter enligt traditionen är sentida skapelser, där bristen på kunskap och oförmåga ofta ersatts av skrönor.

2001-12-10, 11:11
Svar #2

Bengt Lagerstedt

Hrr Eriksson och Schonberg!Det var intressant att lasa om namnet Lagerstedt i jamtlandska sammanhang.Var familj bodde pa Froson mellan aren 1950-62.Men redan pa 1600-talet!Vad jag kanner till forekommer namnet forst ar 1698 da en Jakob Gavelius adlas Lagerstedt av Karl XII.Denna att dor ut ar 1744 enligt Elgenstierna men namnet tas ar 1747 av min farfarsfarfarsfarfarsbror,som i likhet med sin yngre bror var klockare och kantor.De foddes i Haurida i norra Smaland.Det finns lagt raknat fem olika slakter L-dt.En av dem kommer fran Finland.De har i viss utstrackning varit officerare.De tar namnet pa 1790-talet.De hette fran borjan Labbart.
Med halsningar och  hopp om ett jamtlandskt svar.
Bengt Lagerstedt.

2014-02-11, 15:48
Svar #3

Utloggad Helen Johansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2016-09-06, 19:30
    • Visa profil
Här är en ättling till Lagerstedt som kom från Finland. Jag vet inte så mycket om släkten. Men Carl Fredrik Lagerstedt f 1793 i Finland fick en dotter som hette Fredrika Lagerstedt f 1820 i Lit. Hon gifte sig med min morfars morfar Erik Olof Olofsson Homberg f 1823 i Boberg (Borgvattnet). Är det någon som vet mer så är jag väldigt intresserad.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna