ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Romil / Romild  (läst 583 gånger)

2002-11-15, 23:41
läst 583 gånger

Kristina Löfgren

Min morfars far hetter Romil Andersson och var född 1869 Härna, Älvsborg. Jag trodde att han var ensam om detta namn ända till för ett par veckor sedan, då jag upptäckte bl.a via Arkion att det fanns fler med detta udda namn. En Romil Samuelsson f.1874 och Anders Romil Andersson f. 1896. Alla i Älvsbors län. Kan lägga till att Romil A. och Romil S. var kusiner. I Arkion står det Romild på Romil A. men inte i födelseboken. Kanske någon annan som släktforskar i detta geografiska område eller har andra ide?r/kunskaper

2002-11-16, 10:39
Svar #1

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Själva namnet finns ju kvar i våra dagar i efternamnet Romilsson, som bärs av t ex förre ordföranden i lärarförbundet Christer Romilsson. (På Gula sidorna finns ytterligare två namnbärare).
Otterbjörk, Svenska förnamn, har inte med namnet.
Har sett att Du efterlyst namnet tidigare, och att Du har kunskap om att det finns/funnits i andra länder.
Har själv funderat på om det kan vara en variant av ett fornnordiskt namn som återupptagits, men finner ej någon bra kandidat i Nordiskt runnamnslexikon.
 Hoppas någon kan knäcka gåtan.
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2002-11-16, 11:08
Svar #2

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 09:59
    • Visa profil
Sveriges befolkning 1970 tar upp 11 Romilsson och 4 Romilson, de flesta från Stockholmstrakten.
Endast 2 Romil finns med.

2002-11-17, 02:21
Svar #3

Kristina Löfgren

Det stämmer. Jag har en del kunskaper om namnet. Alla dom med efternamnet Romilson/Romilsson är ättlingar till Romil Andersson. Jag funderar mest om varför flera geografisk belägna personer under ungefär samma tidsperiod fått det namnet. Därför söker jag tips. (Jag vet att namnet ex finns i Ryssland).

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna