ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Robert  (läst 804 gånger)

2000-05-18, 15:43
läst 804 gånger

Barbro Cavalieratou

Min farfar hette Axel Robert, han var född 1880 i Ångermanland.Hur vanligt var det att man döpte barn till Robert under den tiden?

2000-05-18, 22:02
Svar #1

Utloggad Sven Grönberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 255
  • Senast inloggad: 2012-07-31, 13:22
    • Visa profil
Utifrån min egen knappa erfarenhet kan jag säga att Robert och även kombinationen Axel Robert var vanligt på den tiden. Hur det var i Ångermanland kan jag dock inte säga.  
Jag har själv i min släkt fyra Robert födda 1870-1886 (men ingen dessförinnan) och två av dem hette just Axel Robert!

2000-05-18, 22:16
Svar #2

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Barbro!
 
Robert var ett ganska vanligt namn i slutet av 1800-talet. Det tillhörde den stora grupp av engelskinfluerade namn, som inspirerade av bl.a. Walter Scotts äventyrsromaner, det brittiska kungahuset och Amerikabreven på bred front blev populära (även hos allmogen) från ca 1850 och framåt. Till denna grupp hör Edvard, John, Walter, Robert, Albert, Alfred, Henry/Harry, Arthur etc. Bland kvinnonamnen ser vi Alice, Louise, Maud, Florence, Harriet, Mary, liksom smeknamn som Annie, Maggie, Sally etc. De flesta av namnen fanns i Sverige redan tidigare, men var inte så vanliga, utan förekom huvudsakligen i begränsade släktkretsar inom adeln och borgerskapet.
 
En annan anledning till namnet Roberts popularitet skulle kunna vara att några av tidens svenska kändisar bar namnet; nämligen landshövdingarna Robert von Kraemer och Robert De la Gardie, de sistnämnde också berömd statsman.
 
Symtomatiskt är också att Vilhem Moberg i sin utvandrarsvit (I-IV) låter Carl Oskars yngre bror, den olycksförföljde och tidigt bortgångne guld- och lyckosökaren, bära just namnen Axel Robert. Enda felet är väl i sammanhanget att Moberg förlägger händelserna aningen något för tidigt, till 1800-talets mitt. Trettio år senare skulle namnen Carl Oskar och Axel Robert ha passat ännu mera perfekt, med tanke på tidsandan.

2000-05-18, 23:05
Svar #3

Göran Johnson

Jag forskar kring ättlingar till invandrare från Skottland på 1600-talet, släkten Petre, och har omkring 7000 personer i mitt register, varav ca hälften är män. 89 av dessa, ca 2,5 procent har förnamnet Robert, varav ca 35 är födda före 1800. Eftersom mitt register övervägande innehåller personer födda efter 1800 bedömer jag att namnet i mitt register är vanligare under 1600- och 1700-talen än senare. Det bärs dels av personer tillhörande Petresläkten (25 personer) som kan ha uppfattat det som ett släktnamn (även i Ångermanland), dels av ättlingar tillhörande olika adliga släkter (flertalet), varav några även de härstammar från Skottland. Vi har inte särskilt många invandrare från England, men däremot åtskilliga släkter som härstammar från skotska invandrare sedan 1500-talet och framåt, t ex Carnegie, Clerck, Douglas, Hamilton, Montgomery, Duwall, Feif, Gahn, Gibson, Dickson, Helleday, Leyell, Mackay, Key, Maclean, Ross, Stuart, Seaton, Tottie, för att bara nämna några. Jag skulle tro att namnet kan ha kommit in den vägen, snarare än den väg som Carl-Fredrik nämner. Övriga namn som Carl-Fredrik nämner som engelskinfluerade förekommer däremot nästan inte alls i mitt register.

2000-05-19, 12:28
Svar #4

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Komplettering till mitt inlägg torsdag den 18 maj 2000 - 22.16:
 
Ytterligare några viktiga kvinnonamn som huvudsakligen tillhör den engelskinfluerade vågen (jag gör i det här sammanhanget ingen skillnad på engelskt, skotskt, waleskt [heter det så?] eller irländskt) är Emma, Mathilda och Selma. Det sistnämnda namnet är ursprungligen Thelma, men eftersom vi inte har något officiellt läspljud i det svenska språket genomgick det en smärre förändring. Jfr namnet Kenneth (vilket däremot blev modernt i Sverige först på 1940- 50-talen), som i svenskan slutar med -t ljud, i engelskan däremot med läspljud.
 
Göran!
 
Det är helt riktigt att namnet Robert kom in via de släkter/ätter/klaner du nämner, precis som namnet Edvard kom in via andra engelska/skotska släkter (jag har i min egen forkning ett troligt exempel på detta), men jag har svårt att tro att dessa släkter är den huvudsakliga orsaken till att namnen blev populära modenamn hos breda folklager under 1800-talets senare hälft. Möjligtvis kan mycket kända personer (1800-talets kändisar), tillhörande eller härstammande ifrån dessa familjer (som de två landshövdingar jag nämnde ovan) ha spelat en sådan roll. Men i stort sett tror jag ändå att dessa namn hakades på den av mig ovan beskrivna engelska (etc.) modevågen.

2002-10-05, 20:36
Svar #5

Utloggad Erik Kuoksu

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 610
  • Senast inloggad: 2017-01-09, 15:28
    • Visa profil
    • hem.passagen.se/kuoksu/
Man kan som kuriosum tillägga att redan 1774 omnämns nybyggaren Robert Similä i Muhos församling i Österbotten.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna