ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ral  (läst 2009 gånger)

1999-08-04, 21:41
läst 2009 gånger

Roland Dahlquist

Jag har i mitt släktträd flera personer från Häradshammar (Harzhammar) som har varianter på namnet Raal, Rahl eller Rael i sina namn.
 
T.ex Håkan Raalsson, född 1672 i Häradshammar med sonen Rahl Håkansson, född 1694 (förmodligen i Häradshammar).Han dog 1763 i Tåsby, Häradshammar.
Rahl hade en son som fick namnet Håkan Ralsson (1729-1730).
 
Jöns Rahlsson, född 1666 (förmodligen Häradshammar). Han dog 1762 i Kagesta, Häradshammar.  
Sonen Raal Jönsson föddes 1711 i Kagesta och dog 1762 i Häradshammar och hade en son som fick namnet Håkan Raelsson, född 1750 i Lundby, Häradshammar. Han dog i Tåsby 1822.
 
Jag har inte sett namnet någon annanstans. Känner någon till detta/dessa namn?
 
mvh
Roland Dahlquist

1999-08-05, 01:22
Svar #1

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Det är en kortform av Raval, som är en variant av Ragvald. I Släktforskarförbundets namnlista (Släktforskarnas årsbok 1999) kan man för övrigt läsa att Ral är en kortform av Ragvald, som förekom på Vikbolandet. För alla som intresserar sig för förnamn i äldre tider rekommenderar jag att köpa årsboken från Sveriges Släktforskarförbund.

2005-08-09, 22:23
Svar #2

carina helander

Hej
Roland Dahlqvist
Vet inte om det går att få kontakt efter så lång tid.  
Jag har också några Rael kring Häradshammar,undrar om det samma släkt?
Ingeborg Raelsdotter F: 1704, Död 17/7 1760 Fleminge, Ö Husby.
Rael Jönsson (Har ingen info om honom, kanske samma som ovan). Han har i allafall en dotter som heter Brita Raelsdotter F: 3/5 1737 i Lundby, Häradshammar.
Jag har tidigare bara släktforskat i Dalarna,
och aldrig tidigare stött på någon Rael.
Det är intressat att se hur namn skiljer sig ibland även mellan byar i samma län.

2005-11-26, 15:29
Svar #3

Margareta Spels

Hej Roland Dahlquist och Carina Helander!
Det är intressant att ta del av informationen om namnet Ral. Det är ett släktnamn i vår släkt. Jag har fått besked av runexperter att namnet Ral inte finns på namnlistor över namn på runinskrifter.
Vår släkt bodde i byarna Ållebråta och Rullerum i Ringarums socken, Östergötland. De var bönder på Ållebråta Storgård (skattegård).Byarna låg inte så långt från kusten men i jämförelse med Häradshammars socken på södra sidan om Slätbaken.
Ral Johansson Född beräknat 1646 i Ållebråta  
Son till ovanstående:Mattias Ralsson Född 1674 i Ållebråta. Död 1729-11-02 i Ållebråta
Rahl Mattiasson Född 1707-09-22 i Ållebråta Död som sockenman 1789-04-15
Son till ovanstående:Mats Rahlsson Född 1743-04-20 i Ållebråta Död 1831-01-25 i Ållebråta
Därefter försvinner namnet Rahl och efterträds av Håkan och Fredrik. Men namnet Rahl förekommer nu som andranamn till manliga kusiner.
Enligt död och begravningslängd 1706 levde bröderna Jon Ralsson och Mats Ralsson i Ållebråta. Jons dotter Brita dog och likaledes Mats son Rahl.Det finns flera barn till ovanstående med namnen Rahlsson och Rahlsdotter men jag nöjer mig med dessa.
Med vänlig hälsning Margareta Spels

2005-11-26, 15:56
Svar #4

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Ral är som angetts ovan en dialektal form av det ursprungliga Ragvald. Det senare finns belagt som runinskrift. Det dialektala Ral hade troligen inte uppstått vid denna tid.
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2005-12-04, 21:59
Svar #5

Margareta Spels

Stort tack Olle Elm!
Det var mycket intressant att Ragvald fanns som runinskrift. Jag vore tacksam om det går att få information om var den/dessa runinskrift/er är hittade. Det är av intresse om de finns i östra eller västra Sverige eller i mälarlandskapen.  
De namn jag tidigare nämnde var på min farfars sida.Jag har fler ättlingar med namnet Rahl på min farmors sida. Dessa bodde på Vikbolandet.I Jonsbergs socken (E) bodde Ral Pärsson som dog före 1756. Han var far till Lisbetha Rahlsdotter (Född 1731-11-17 i Jonsbergs socken,E)och Pehr Rahlsson (födelsedatum okänt) nämndeman, bosatt i Knutgiärdet, Öbbebo rote i Jonsbergs socken.Lisbetha gifte sig med Måns Svensson (Född 1728-05-10 i Ramnö, Jonsbergs socken E)Måns Svensson var rättare på Stensö som lydde under Mauritzberg. Han ver även sexman. Ett av deras barn var Rahl (Född 1756) som tog sig namnet Österman och som blev matsros och skeppsbåtman.  
Med vänlig hälsning Margareta Spels

2006-10-17, 09:50
Svar #6

Stefan Björk

Hej!
 
Namnet Rahl förekommer också i min släkt, betecknande nog från Jonsbergs socken. Jag känner inte igen någon av de Rael och Raelsson som nämns ovan, men kanske bonden på Granbo Carl Raelsson, f. 1723 i Jonsberg, son till Rahl Rahlsson (födelsedatum okänt), är bekant?
 
Carls son Sven Carlsson (1756-1799) gifte sig med Elin Pehrsdotter från Östra Stenby och var sedemera bonde på Knutgärdet, som Margareta Spels nämner ovan.
 
Mer info om de Rael och Rahl jag hittills kartlagt finns här: http://www.acc.umu.se/~skalman/genealogi/index.html
 
mvh Stefan

2010-04-11, 00:25
Svar #7

Utloggad Bernt Bergkvist

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: 2011-01-17, 10:43
    • Visa profil
Namnet verkar vara vanligt på Vikbolandet, men på andra sidan Bråviken i socknar som t.ex. Tunaberg är det obefintligt.  
 
Jag har en Mats Raelsson som anges född 1714-03-16 enligt Jonsbergs husförhörslängd AI1 sid 41, min FF FF FF FF.
 
Enligt samma husförhörslängd fick han en son med namn Rael som föddes 1748-12-29.

2014-10-01, 16:20
Svar #8

Utloggad Mårten Swärd

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 876
  • Senast inloggad: 2020-03-08, 18:06
    • Visa profil
    • mygen.atavus.se
Namnet Ral fanns inte bara runt Vikbolandet. Det finns ett antal olika familjer runt 1600-1800-talet i och omkring Hällestad som heter Ral/Rahl/Raal.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna