ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Pavlovna  (läst 1170 gånger)

2008-01-05, 23:37
läst 1170 gånger

Utloggad Maria Larsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 656
  • Senast inloggad: 2024-03-31, 15:12
    • Visa profil
Hej!
 
Jag skulle väldigt gärna vilja veta var namnet Pavlovna kommer ifrån. Min mor heter så och min mormor likaså. Mor är född i Örgryte 1936 och mormor i Lommeland 1915. Var i Sverige var det vanligast?
Alla uppgifter är av stort intresse!
 
Mvh
Maria

2008-01-06, 10:10
Svar #1

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
1908 gifte sig prins Wilhelm av Sverige med ryska storfurstinnan Maria Pavlovna, som blev mycket populär och omskriven. 1914 skildes de, men denna romantiska dam kan säkert ha gett upphov till att små flickor döptes efter henne. I Sveriges dödbok finns 51 avlidna med detta namn, och i Sveriges befolkning 1970 finns det 57 st.

2008-01-06, 12:58
Svar #2

Utloggad Maria Larsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 656
  • Senast inloggad: 2024-03-31, 15:12
    • Visa profil
Tack Elisabeth!
 
Mvh
Maria

2008-01-07, 12:01
Svar #3

Carl Szabad

Pavlovna torde vara ett ryskt patronymikon eftersom Maria Pavlovnas far hette Pavlov (eller Paul). Något underligt alltså att man döps till Pavlovsdotter om fadern har annat namn.

2008-01-07, 14:20
Svar #4

Utloggad Maria Larsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 656
  • Senast inloggad: 2024-03-31, 15:12
    • Visa profil
Hej Carl!
 
Ja, haha det kan Du ju ha rätt i! Det är väl antagligen så att eftersom vi inte har precis det bruket att forma namn som i andra länder så har man tolkat det som ett vanligt kvinnonamn helt enkelt.
 
Mvh
Maria

2008-01-07, 18:58
Svar #5

Utloggad Ingela Martenius

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2013-10-25, 18:20
    • Visa profil
Den ryska versionen av förnamnet Paul är Pavel.
Patronymikon Pavlovitj = Paulsson, Pavlovna = Paulsdotter.
 
Pavlov (man) / Pavlova (kvinna) är ett efternamn (familjenamn) bildat efter patronymikon; ett fenomen vi ju känner väl till här i Sverige, även om vi här behöll den exakta (manliga) formen av patronymikon.
 
I en rad andra länder, som t.ex. Holland och Wales (och alltså även Ryssland), omvandlades patronymikon en aning när det blev efternamn. Det mest kända exemplet är säkerligen det walesiska Jones, som alltså egentligen är John's son. I exemplet Jones, liksom i alla ryska patronymikonombildningar, så tappar man alltså slutledet son/dotter, vilket ju egentligen är mer logiskt än att kalla en kvinna Paulsson.
Det sista ryska kejsarhusets namn, Romanov, är följaktligen också ursprungligen ett patronymikon.
 
Att döpa en dotter till Pavlovna kan ju förefalla märkligt, men troligtvis har ingen förklarat för den svenska allmänheten att prinsessan, trots att hon alltid omnämndes som just Maria Pavlovna, inte var döpt till Pavlovna. Det var ju flera hundra år sedan vi i Sverige omnämnde kungliga med patronymikon och det torde ha varit en ganska liten andel av den svenska befolkningen som i början på 1900-talet uppfattade Pavlovna annat än som ett ytterligt exotiskt förnamn.
(Det kan i sammanhanget f.ö. nämnas att enligt gammal tradition så tilltalades medlemmar av den kejserliga familjen vanligen - utom i mycket formella sammanhang - med förnamn och patronymikon; enligt en anekdot så blev en av den siste tsarens döttrar ytterligt förvånad när hon vid sitt första möte med en välgörenhetsorganisation hon var beskyddare för tilltalades med ers kejserliga höghet, och undrade vem som avsågs.)
 
Ingela

2008-01-07, 19:47
Svar #6

Utloggad Marianne Kindgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 443
  • Senast inloggad: 2023-03-04, 15:14
    • Visa profil
    • www.roxnas.net
Det finns andra exempel på omvandling av efternamn till förnamn - lite vid sidan av ämnet men rätt kul. För ett par år sedan intervjuade jag en äldre man i skärgården. Han berättade om två lotsdöttrar som döptes till Vega Nordensköldra och Olivia Palandra efter att deras fäder varit med och lotsat Vega när hon kom hem från Nordostpassagen-expeditionen. Louis Palander var kapten på Vega.
 
/Marianne K

2008-01-07, 21:04
Svar #7

Utloggad Maria Larsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 656
  • Senast inloggad: 2024-03-31, 15:12
    • Visa profil
Hej igen!
 
Vad intressant att läsa alla svar!
 
Ja, min mormor hette så och min mor heter så men inte jag...då hade jag ju faktiskt hetat som prinsessan...inte heller mina döttrar heter så, det ville inte deras mormor!!!Men visst är det ett vackert namn...Pavlovna!
 
Mvh
Maria (som också heter Lisbeth, ett annat vackert namn)

2008-01-07, 21:53
Svar #8

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Här är Olivia Palandra med familj:
Olsson, Peter   1845   
Andreasdotter Ryberg, Olivia   1849   
Olsdotter, Johanna Elemina   1863   
(Barn), Max Eugén   1877   
(Barn), James William Abraham   1880   
(Barn), Anna Mariana   1881   
(Barn), Olivia Palandra   1884   
(Barn), Gustaf Algoth   1887   
(Barn), Ellen Andrea   1889   
 
Familjen bodde 1890 på Rörö i Öckerö.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna