ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Paque  (läst 849 gånger)

1999-02-15, 20:34
läst 849 gånger

Gun Sundberg

Jag letade i dag i Henry Nybergs familjeregister över Lagfors bruk och såg ett namn jag inte tidigare sett. Jag kontrollerade i namnlistan samt kompletteringar till namnlistan som finns på Rötter och namnet fanns inte med där heller. Jag  letade också i husförhörslängden för Lögdö bruk och även där snubblade jag på namnet Paque.
 
Lagfors bruk
Familj 205, Paque Åström, född 1770
Familj 145/206, Paque Åström, född 1778
Familj 207, Paque Åström, 1809
Familj 208, Paque Åström, 1832
De tre sista är farfar, far och son
 
Lögdö Bruk AI:2
Paqve, född 1780, död 1782
Paque, född 1788
dessa två är syskon, jag var så slarvig att jag skrev inte upp föräldrarnas namn, dessutom fanns Paque Åström, f 1770 från familj 205 även i Lögdö bruk.
 
Det kan finnas fler med namnet, eftersom jag inte sökte efter det, utan bara råkade se det.
 
Gun

1999-02-17, 01:17
Svar #1

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Jag förmodar att namnet har ett samband med ett namn som en av Selma Lagerlöfs förfäder bar, nämligen Dionysius Paschilius, född 162..., död 1689, handlande och rådman i Filipstad, Värmland, vilken också nämns med den icke latinska namnformen Denik Påkesson. Han var son till Dionysius Paschilius (Påke), bergsman i Värmland, som nämns i Örnbergs ättartal, del IV, sid 69ff, med namnet Denis (Chenon, kallade sig) Paschilius (försvenskat Påke). För närmare källhänvisningar, se Selma Lagerlögs antavla i RÖTTER. Visserligen förefaller namnet Paschilius vara ett släktnamn, men frågan är om det inte på något sätt återgår på ett förnamn Påke (formen Påkesson tyder på det). Jag förmodar att namnen Påke/Paque har vallonskt (franskt) ursprung på samma sätt som namnet Denis är en fransk form av Dionysius. I båda fallen rör vi oss också i bergsbruksmiljö: Denis Påke(sson?) ska ha varit bergsman i Värmland och personerna med namnet Paque bodde vid bruk i Medelpad. Mycket tyder alltså på ett vallonskt ursprung. Enligt Torbjörn Näs förekom namnet Denis inom släkten Kruse i Gåsborn, Värmland, under flera generationer och den släkten hade sitt ursprung i vallonsläkten Touffar.

1999-04-16, 22:47
Svar #2

Tommy Andersson

Jämför med ett i släkten Hårleman vanligt namn, oftast stavat Paco, för övrigt i bruk i släkten än i dag. De tidiga generationerna Hårleman hade ju också anknytning till bruksverksamhet.

1999-04-17, 17:11
Svar #3

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
Namnet Paco är också ett mycket vanligt spanskt smeknamn på män med namnet Fransisco. När dessa män är små kan de också kallas Paquito som betyder lille Paco.
 
Lena A L

2000-10-06, 23:16
Svar #4

Utloggad Annika Hjelm Hemmingsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 80
  • Senast inloggad: 2011-10-16, 23:17
    • Visa profil
HEJSAN!
I min släkt förekommer namnen Ecken?(F.1651)
och sönerna Bastian och Paco. Namnen låter inte svenska känner någon till ursprunget.
Paco låter spanskt kan familjen komma från Spanien??!!

2007-03-06, 21:49
Svar #5

Utloggad Päivi Tapio

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 48
  • Senast inloggad: 2011-10-25, 14:37
    • Visa profil
Hej jätte intressant läsning ovan, själv har jag precis stött på en Paco Lundberg f. 6 jan 1807 i Hille Gävleborgs län. Skogsvaktare och han har inte låtit namnet gå vidare till sina söner. /Päivi

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna