ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Orlin / Orlina  (läst 2253 gånger)

2001-02-04, 22:02
läst 2253 gånger

Björn S.

Orlim heter några kvinnor jag stött på i nordöstra Skåne under 1600- och 1700-talet.  Är det någon som vet mer om namnet och om det finns på andra ställen?

Till exempel:
Orlim ?dotter (f. ca 1652; d.1736 i Glimåkra (L)) g.m Ebbe Persson.
Orlim Niklasdotter (f. ca 1668; d. 1727 i Örkened (L)).
Orlim Håkansdotter (levde 1732 i Tosthult, Örkened (L)) - mormor till Orlim Ingemansdotter nedan.
Orlim Ingemansdotter (f. 1732 i Edema, Örkened (L)).
Orlim Svensdotter (f. 1770-01-17 i Örkened (L); d. ogift 1839-09-18 Örkened (L)).

2001-02-05, 09:21
Svar #1

Utloggad Sam Blixt

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6336
  • Senast inloggad: 2019-04-23, 20:37
    • Visa profil
    • samblixt.se
Hej Björn!

Det var verkligen unikt för Örkened, jag kan inte hitta det någonstans i alla de databaser jag har tillgång till och givetvis inte heller någon förklaring.  

Kan Du hitta något liknande namn i trakterna kring Örkened och Göinge?

MVH/Sam Blixt

2001-02-05, 11:52
Svar #2

Utloggad Anders Berg

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Jag har sett namnet Orlin i samma trakter, främst Osby.  

Orlin Bodelsdotter (1589-1659) i Slähult, Osby
Orlin Månsdotter f 1682 i V Genastorp, Osby
Orlin Bodelsdotter f 1666 i Slähult

Är du säker på stavningen?

2001-02-05, 21:19
Svar #3

Björn S.

Orlim eller Orlin?  Jag är inte alls säker på stavningen, ibland tycker jag det sett ut som N, men kanske något oftare M.

2001-02-06, 02:09
Svar #4

Utloggad Mikael Persson

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
OM (dp 19/11 1682 i V Genastorp) i Anders' lista var dtrdtrdtr t OB(1), och OB(2), dp 5/12 1666 i Osby, var sondtr t OB(1)
Orlin Andersdtr, Angshult, g 30/4 1648 m Per Nilsson, Sibbarp (11/7 1647 döptes hennes dtr Sissa, vilken hon fick med en s t Nils lille, Slähult)
Orlin Jönsdtr g m Jöns Sonesson (f 1736 i Dubbarp)
Orlin Jönsdtr, dp 24/6 1659 i Slähults torp, dtr t Skog-Jöns
Orlin Jonsdtr, dp 1/1 1660 i Slähult, dtr t Jon Valdemarsson
Orlin Botelsdtr, dp 7/10 1660 i Osby, g 2/8 1680 m Måns Nilsson, Mörkhult
Orlin Nilsdtr, dp 10/3 1661 i Slähult, dtr t Nils Svensson
Orlin Jonsdtr, dp 17/9 1665 i Osby, dtr t Jon Trulsson

Dessa Orlinar känner jag till

Hälsningar
Mikael

2001-02-06, 08:46
Svar #5

Utloggad Håkan Skogsjö

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Onekligen ett säreget namn. Om man söker dess ursprung kommer jag på två uppslagsändar genom att titta på andra namn som slutar på -lin.

Vi har den i namnen Malin och Elin, och där återgår -lin på ett ursprungligare -lena i namnen Magdalena och Helena, båda av grekiskt ursprung. Något namn typ Orlena känner jag dock inte till.  

Slutleden -lin finns också i namnet Gölin, som är en (norrländsk) dialektal form av det fornnordiska Gudlög. När jag slår upp Modéers bok Svenska personnamn och läser om slutleden -lög, som förekommit såväl bland mans- som kvinnonamn men vars betydelse är oviss, nämner han faktiskt kvinnonamnet Ormlög bland exempel.  

I ett namn som Ormlög är det stor sannolikhet att konsonanten -m- faller bort (den så kallade trekonsonantregeln), varefter vi har Orlög. Och om man sedan tänker sig samma förändring här som i Gudlög (Gölog/Gölig > Gölin > Göle) skulle vi kunna ha en utveckling Ormlog > Orlog/Orlig > Orlin (> Orle).  

Det vore intressant att få fler belägg, gärna från 1500-talet, och att då också namnets exakta stavning redovisades. Kanske skulle det kunna lösa gåtan. Men tills vidare håller jag nog på Ormlög-teorin.

2001-02-06, 09:59
Svar #6

Utloggad Anders Berg

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Ormlögteorin låter lovande. Förutom äldre belägg vore det också intressant om namnet förekommer i andra geografiska områden. Det måste väl vara belagt i Småland? I de belägg jag sett är Orlin den exakta stavningen.

Här några exempel från Loshult (har nu endast tillgång till år, ej exakta datum, namnen normerade):

* Orlin Jönsdotter, f ca 1634 i Näsum sn, död 1674 i Björnön, gift med Måns Persson

* Orlin, gift med Måns Persson i Ålekulla, får en dotter 1669, kanske identisk med ovanstående

* Orlin, levde ca 1628 i Weeretorpet (Värestorp i Hjärsås sn??), mor till Kerstina Andersdotter, f ca 1628, död 1678 i Hullegård, Loshult, gift med Per Olsson

* Orlin Persdotter, f 1656 i Hullegård (dotterdotter till föreg)

2001-02-06, 13:31
Svar #7

Utloggad Håkan Skogsjö

• Anbytare *****
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Namnet har tydligen funnit en ganska fast form på 1600-talet (Orlin) och säkert var dess eventuella ursprung i ett fornnordiskt Ormlög för länge sedan glömt på den tiden (Ormlög var knappast ett namn man på 1600-talet skulle gillat). Rimligen måste namnet ha funnits tidigare i trakten. Finns det inga källor från 1500-talet, som skulle kunna kasta ljus över eventuella tidigare former av namnet (ett Orlig skulle sitta fint, till exempel).

2001-02-07, 22:27
Svar #8

Utloggad Kjell Holmåker

• Anbytare ***
  • Antal inlägg: 165
  • Senast inloggad: 2018-03-23, 18:31
    • Visa profil
Namnet Orlin/Orlina förekommer också i Ronneby:

Orlin Truetsdotter i Risanäs döpt 10/10 1714
  Orlina Jönsdotter i Rönninge döpt 18/7 1731

2001-02-08, 10:04
Svar #9

Utloggad Håkan Skogsjö

• Anbytare *****
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Nu har jag varit i kontakt med Svergies medeltida personnamn, som tyvärr - via namnforskaren Lena Peterson - skjuter min Ormlög-teori i sank. Hon menar att det sista n-et i Gölin är hyperkorrekt, alltså en bokstav som felaktigt har lagts till för ge namnet en mer ?korrekt? form. I uppsvenska dialekter föll bokstaven n i slutet på namn (och andra ord) ofta bort, Karin blev Kari exempelvis. Men man kände dock till att Karin var den mer korrekta formen av Kari och i analogi med det drog man slutsatsen att Gölin var en mer korrekt form av Göli/Göle. Alltså skulle man ha följande utveckling av namnet: Gudlög > Gölog/Gölig > Gölå/Göle/Göle > Gölin. Det vill säga: Gölin är en yngre form än Göli.

Så långt är allt gott och väl. Men, säger namnforskarna, detta uppsvenska n-bortfall saknas i sydsvenska dialekter. Där blir inte Karin > Kari. Således finns knappast förutsättningen för att någon skulle kunna komma på tanken att lägga till ett hyperkorrekt n till ett Orli (något sådan namnform är inte heller belagd. Det finns dock ett undantag när det gäller n-bortfall i slutet på ord i sydsvenska dialketer, och det är namnet Kerstin som ju ofta kan påträffas i formen Kersti.  

Jag kan också berätta att Ormlög är belagt en enda gång i urkunderna: Ormlögh Ingimarsdotter, omnämd i ett originalbrev från 1350 i samband med att hon testamenterar egendom i Vallsjö socken i Västra härad, Småland.  

Stort tack till Lennart Hagåsen vid Sveriges medeltida personnamn som letat fram uppgiften om Ormlög och förmedlat kunskapen från Lena Peterson. Han meddelar också att man vid SMP inte har någon aning om vad Orlin kan vara för namn.  

Kjell Holmåkers belägg Orlina är ju intressant på två sätt. Dels styrker den att namnet ingenting har med Ormlög att göra, eftersom det är svårt att förklara varför först en bokstav n och dessutom en bokstav a skulle lagts till namnet. Snarare indikerar belägget att namnet trots allt kan ha sitt ursprung ur något namn som slutar på -lena eller -lina, typ Helena och Magdalena, och alltså är ett utländskt namn. Eftersom Orlin(a) inte finns i SMP:s samlingar, men är väl belagt på 1600-talet, tyder det på ett inlån under 1500-talet. Men att hitta något namn som ens förefaller möjligt som ursprung till Orlin(a) är inte lätt. Uppslag emottages tacksamt.

2001-02-09, 12:17
Svar #10

Björn S.

Vid en internetsökning på Orlin, Orlina respektive Orlim visar sig ORLIN vara klart vanligast och finns som namn även i USA, Canada och andra länder.  En del även nu levande, men det verkar mest vara som manligt förnamn (inkl. en bulgarisk professor samt Orlin Norris som har boxats mot Mike Tyson) samt som efternamn (bl.a en MIT professor).  Så nog kan det vara utländskt, men hur hamnade det i Skåneland på 1500-talet, och varifrån kom det? [Fler uppslag?]

2001-02-09, 13:13
Svar #11

Utloggad Mats Högberg

• Anbytare ****
  • Antal inlägg: 580
  • Senast inloggad: 2022-12-07, 22:30
    • Visa profil
Hej,

När man söker Orlin med s.k. soundex vilket innebär att systemen automatiskt letar efter liknande namn eller namn där uttalet påminner om namnet får man träffar som Orlando, Orlon, Arlene etc.  Kanske bakgrunden till Arlene kan vara ett spår eftersom uttalet här borde vara ganska lika.

Kollade och fick bara fram att namnet i stavningen Arlene är den engelska varianten av det tyska originalet Arline och kan betyda

1) Flicka
2) av ädel börd som då kommer av Adeline

....men detta kanske är för långsökt.

Hursomhelst så är ju inte Tyskland särskilt långt borta om man är i Skåne och om man går tillbaka några hundra år i tiden låg ju delar av Tyskland t.o.m. i samma land som Skåne.

Mvh - Mats Högberg

2001-02-26, 02:03
Svar #12

Utloggad Mikael Persson

• Anbytare *****
    • Visa profil
Hej Håkan!
Eftersom namnforskaren Lena Peterson menar att det avslutande n-et är hyperkorrekt, känner jag att jag måste meddela att jag har sett stavningen med ett 'g' på slutet. En snabbkoll just nu gav inget resultat, så jag får försöka vaska fram det till lite längre fram.

MVH
Mikael

2001-02-26, 11:35
Svar #13

Utloggad Håkan Skogsjö

• Anbytare *****
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Det låter intressant. Skulle sådana namnformer få att påvisa får jag kanske damma av min Ormlög-teori igen... Även om jag själv inte längre tror så mycket på den, när det visat sig att namnet är så extremt ovanligt att det bara finns ett enda belägg och då så tidigt som mitten av 1300-talet. Det blir svårt att förklara att ett namn som varit utdött ett par hundra plötsligt skulle få ett uppsving i 1600-talets Skåne. Liksom Mats Högberg har jag också funderat på om namnet Arlena kan vara gåtans lösning, men jag har inte funnit några närmare uppgifter om detta namns ursprung (här på Åland är tillgången till internationell namnlitteratur dessvärre begränsad).

2001-02-27, 03:44
Svar #14

Utloggad Mikael Persson

• Anbytare *****
    • Visa profil
Hej Håkan!  
Tyvärr får jag göra avbön. Jag har tidigare gjort avskrifter av valda delar av dödboken för Osby och då fått ett namn till att vara skrivet 'Orlig'. Men när jag nu kollade noga direkt på mikrofilmen så ser jag att jag sett fel, det står 'Orlin' där också. Det var --som vanligt-- lite streck som lyste igenom från andra sidan, tillsammans med texten på nästa rad, som gjorde att jag såg fel tidigare.  

MVH  
Mikael

2001-02-27, 12:30
Svar #15

Utloggad Håkan Skogsjö

• Anbytare *****
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Då stämmer huvudspåret fortfarande, namnet skrivs med en förvånande konsekvens tydligen Orlin. Enda avvikelsen någon hittills kunnat rapportera är Orlina.

2001-12-10, 21:23
Svar #16

Utloggad Håkan Elmquist

• Anbytare **
  • Antal inlägg: 43
  • Senast inloggad: 2009-07-21, 14:07
    • Visa profil
I Gammalstorp, Blekinge, har jag i födelseboken   funnit en kvinna Orlin, nämnd tre gånger. Namnet har stavats Orlin, Orlijn och Ohrlijn. År 1708 och några år därikring.
Håkan Elmquist

2001-12-11, 01:00
Svar #17

K. Hård

Jag tror att Orlin kanse är ett franskt namn men den franska feminina formen är Orline. Jag kollade även i en amerikansk name your baby bok (kanske inte det mest tillförlitliga källmaterial!!). Namnet Orlin fanns inte med vare sig på pojkar eller flickor (det är väl inte populärt just nu) men bland flicknamnen fanns Orlana, Orlona, Orla, orli och Oriel. Alla dessa namn hade gemensamt att de betydde någonting med guld (gyllene, gyllene kvinna...)  
Guld heter väl or på franska? Jag hittade även en fransk firma Orline som säljer bijouterier.

2001-12-11, 12:31
Svar #18

Roland Johansson

Kan det vara en variant av Ursulina, namnet på ett katolskt helgon?

Sida om den heliga Ursulina, med festdag 7 April.

2023-09-10, 20:55
Svar #19

Utloggad Christer Haak

• Anbytare *
  • Antal inlägg: 15
  • Senast inloggad: 2023-12-10, 16:41
    • Visa profil
Hej. Läser om era teorier om namnet Orlin. Min tanke är, att det kan kanske vara en kvinnlig form av det danska manliga namnet Orla.
Jag hade en ingift farbror som var dansk och hette Orla i förnamn.
Chrille

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Annonser

Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna