ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Oluf  (läst 960 gånger)

2006-06-17, 08:16
läst 960 gånger

Ulrika Eversdijk

Erfarenheter av stavingen?

2006-06-17, 18:34
Svar #1

Utloggad Neta Hedberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 437
  • Senast inloggad: 2024-02-27, 09:02
    • Visa profil
En annan, tämligen vanlig, stavning av Olof

2006-06-17, 23:32
Svar #2

Utloggad Ingela Martenius

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2013-10-25, 18:20
    • Visa profil
Om detta är ett skånskt namn, så kan det vara kvinnonamnet Oluf. Förkortades ofta till Olu. Min mffm var en Olu Jeppsdotter; hon var verkligen döpt till Olu (kan kanske i våra dagar motsvaras av att hon hade döpts till Lotta istället för Charlotte) - vilket tydligen en senare präst (i en annan socken) inte gillade för han skrev henne allt som oftast Oluf.
Men på gravstenen - som ju barnen beställde - står hon allt som Olu.
 
Oluf var ett inte så ovanligt kvinnonamn i Skåne. Efter ca 1870 så verkar det i alla fall i västra Skåne ha ersatts av Oliva (alltså inte Olivia); i Skåne började man då överge sina lokala namnformer och rättade snällt in sig i ledet och blev svensk.
 
Ingela

2006-06-18, 14:05
Svar #3

Utloggad Neta Hedberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 437
  • Senast inloggad: 2024-02-27, 09:02
    • Visa profil
Ingela, jag har också stött på kvinnonamnet Olu på flera ställen i min skånska forskning. Jag har dock aldrig sett något som pekat på att Olu skulle vara ett smeknamn för Oluf. Skulle vara intressant om du eller någon annan har en källhänvisning som visar att så var fallet.  
 
Gjorde en sökning på Historiska Mus?ets sida  Nomina och där anges formerna Olu resp Olufa.  
 
Hälsningar Neta

2006-06-18, 15:18
Svar #4

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Ulrika vet säkert av sammanhanget om det i hennes fall är ett mansnamn eller kvinnonamn. Bägge förekommer som sagt. Just stavningen Oluf under första halvan av 1700-talet var vanlig på mansnamnet, vilket senare i Skåne mer och mer övergår till Ola. Först i mer modern tid ser man Olof.
 
Om kvinnonamnet Olu, se två andra diskussioner: Olov som kvinnonamn, och Olur. Det senare antagligen en felläsning av Olue.

2006-06-18, 22:17
Svar #5

Utloggad Elisabet Arvidsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2023-04-10, 00:47
    • Visa profil
Det finns även Oluf Olufsson i norra småland. Då som mansnamn. Senare tid skrivs det som Olof Olofsson.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna