ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Olof / Olov / Olu  (läst 1195 gånger)

2001-07-02, 08:34
läst 1195 gånger

Peter Funke (Fun)

I boken kortfattad svensk språkhistoria av professor Gösta Bergman omnämnes en inventering av ett tusental runinskrifter i Östergötland, Södermanland och södra Uppland. Där finns Olav, mansnamnet, angivet i sex inskrifter. Formen Olov däremot finns under kvinnonamn, och skall ha förekommit i åtta inskrifter. Rör det sig om en felskrivning, eller har någon sett belägg för namnet Olov på kvinnor, och när skedde i så fall
brytningen till maskulin manform? Med tanke på allt man hört om Olof Skötkonung, S:t Olof etc. tog jag för givet att det rörde sig om en felskrivning, men när man konsulterar Alf Henrikssons Hexikon finner man att i den nordiska sagocykeln Tirfing fanns det en otrogen prinsessa som hette Olof. Har någon sett Olov som kvinnonamn
under modern tid?

2001-07-02, 11:03
Svar #1

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Peter, Olov som kvinnonamn hittar du under Olöf i Rötters namnlista. Det har diskuterats här under den felaktiga formen Olur. Namnet var tämligen vanligt ännu på 1800-talet i södra Sverige, ofta som Olu.  
 
Det är ganska lustigt hur ett namn kan uppfattas olika i olika länder. I Sverige idag tänker vi automatiskt på en man om man säger Olov, men i Norge, Island och Danmark tror jag att man i första hand ser det som ett kvinnonamn. Mansnamnet ser ju lite annorlunda ut i dessa länder.

2001-07-02, 19:31
Svar #2

Yvonne Korn (Yvonnek)

I Äldre svenska frälsesläkter sid 97 finns i alla fall en Olof Tunadotter, omnämnd 1289-1309 (Vinstorpaätten, Håkan Tunassons ätt). Det är definitivt inte i modern tid förstås, men ett belägg som efterfrågades.

2001-07-02, 20:38
Svar #3

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Jag tror det går att hitta något modernare. T ex min farmors farfars mor Olu Nilsdotter f 1753 i Allerum. Eller Olu Jacobsdotter född 1870 i Vittskövle. För att ta två exempel ur överflödet.

2001-07-04, 21:00
Svar #4

Utloggad Jens Arvidsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 173
  • Senast inloggad: 2011-10-27, 09:36
    • Visa profil
Min erfarenhet (huvudsakligen från nordhalländska socknar) är att stavningarna Olur och Oluf är de klart vanligaste. På 16- och 1700-talen verkar det ha varit ett ganska vanligt namn här.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna