ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Olina  (läst 603 gånger)

2000-06-06, 11:07
läst 603 gånger

Utloggad Håkan Bergström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1337
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:21
    • Visa profil
I början av 1800-talet i Lurs socken i Götegorgs & Bohuslän bodde min sambos anfäder och de döpte sina barn till mycket ovanliga namn. Ett av barnen fick namnet Olina. Var kommer det från?
 
Barnets far är noterad som Gudsman i Husförhörslängden. Kan det röra sig om namn från Bibeln eller ha annan religiös anknytning?
 
De övriga barnen döptes till: Talitta och Juliana.

2000-06-06, 20:43
Svar #1

Helene Landerholm

I släktforskarprogrammet Holger finns, det med Olina mycket lika namnet, Olena med som en yngre form av Oleana, som var den feminina formen av västsvenska Ole (=Olof). Tyvärr känner jag inte till betydelsen av Olof.
 
Mvh Helene

2000-06-07, 00:15
Svar #2

Utloggad Jens Arvidsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 173
  • Senast inloggad: 2011-10-27, 09:36
    • Visa profil
Gissningsvis är Olina och Olena varianter på samma namn. Jag har rätt många med det namnet i min forskning i norra Halland, alla födda mellan 1710 och 1860.

2000-06-07, 23:03
Svar #3

Utloggad Keth Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 240
  • Senast inloggad: 2022-07-26, 11:12
    • Visa profil
Min mans morfarsmor hette Oline. Hon bodde i Norge nära gränsen till Värmland och var född 1859.  
Mvh Keth
Glad pensionär

2003-11-25, 11:34
Svar #4

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Namnet Olina förekommer på en kvinna under 1600-talet ifrån Väckelsång socken i Kronobergs län:
Olina Persdotter i Raflanäs (idag Ravlanäs) vigd 1689 i Väckelsång k:a med soldaten Jacob Larsson [kallade sig senare Skogman] ifrån Högahult, Nöbbele sn. Paret flyttade till Nöbbele sn. Olina skrivs även någon gång som Olin.
Som kuriosa kan nämnas att Jacob Larsson var son till kaptenen Lars Danielsson i Högahult ohh Rosina , som enligt prästen i Nöbbeles uppgift i början av 1700-talet var en ättling till Martin Luther. Intressant att Olina har en svärmor som heter Rosina - båda namnen är ytterst ovanliga. Rosina var tyska, men kan namnet Olina också peka åt detta håll, eller är det som ovan nämnt femininum av Olof ?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna