ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Olaus  (läst 1097 gånger)

2000-10-01, 13:36
läst 1097 gånger

Eivorberndt

Jag undrar var namnet Olaus härstammar ifrån?
 
Mvh  
 
Eivor T-Berndt

2000-10-01, 15:05
Svar #1

Utloggad Lars Nylander

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 627
  • Senast inloggad: 2023-07-08, 23:39
    • Visa profil
Olaus är den latinska formen för Olof.  
 
Exempel
Olaus Petri = Olof Persson.

2000-10-09, 23:44
Svar #2

Eivorberndt

Tack Lars Nylander! Vet du om namnet Olaus användes mycket i Sverige eller om man kan tänkla sig att en person som hette så på 1700-1800-talet kunde vara från utlandet. I släkten vid den tiden tror man att det har funnits ättlingar från svenskbyborna.
Mvh Eivor TB

2000-10-09, 23:57
Svar #3

Utloggad Lars Nylander

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 627
  • Senast inloggad: 2023-07-08, 23:39
    • Visa profil
Hejsan, Eivor!
 
Nej, Olof är väl endast ett svenskt namn (eller nordiskt).  
Präster latiniserade gärna sina namn till Olaus, men jag har sett att även annat folk kunde låta latinisera sina namn. Det har jag dock sett främst i födelseboken, och då kan man ju misstänka att man ville få det att se litet mera ut än vad det egentligen var - barnet kallades nog Olof i alla fall.  
 
Ärkebiskop Nathan Söderblom hette egentligen Laurentius Olaus Jonathan. Ser man bakåt i hans antavla (som finns publicerad i RÖTTER) finner man många Olof, men inga Olaus.
 
/ Lars

2000-10-13, 20:33
Svar #4

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3749
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 00:38
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
När latiniseringen förekommer i födelseboken är det snarare frågan om att prästerna latiniserade barnens namn, än att föräldrarna gjorde det, och hade alltså i det fallet föga med vad de verkligen kallades att göra.
Sådan latinisering förekom även i andra länder, t ex i Tyskland.
Ulf Berggren

2000-10-27, 08:21
Svar #5

Eivorberndt

Intressant! Tack! Varför jag ställde frågan beror egentligen på, att det hos mina förfäder fanns en man, som hette Olausson Johannes, och jag funderade då på om hans far hette Olaus. Men då kan man kanske anta, att fadern lika gärna kunde heta Olof? Jag har inte kunnat finna förfäder.

2000-10-27, 20:21
Svar #6

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3749
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 00:38
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Nej, det är inte särskilt troligt, eftersom det var förnamnen som latiniserades.
Undantaget är blivande präster och andra som även latiniserade efternamnen i samband med att de började studera.
Dessutom latiniserades då hela efternamnet, såsom i exemplet Olaus Petri som Lars nämnde ovan.
Men i Johannes fall skulle det i så fall vara Olai.
Så det troligaste är att fadern hette Olaus hela tiden, inte bara i födelseboken.
Ulf Berggren

2000-10-28, 11:26
Svar #7

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Som en variant i Olaus-diskussionen vill jag nämna följande: Mitt egna namn Olle har jag efter min mors familjenamn Olsson. Hennes far Anton Olsson (f 1876) hade sitt patronymikon efter fadern Olaus Månsson (1845-1928), vilken säkerligen aldrig kallades/kallade sig något annat än Olaus. Han fick väl namnet efter sin mormors far Ola Hansson i Hulta, Ronneby.
Nämner detta då det verkar som om en äkta Olaus kunde lämna efterkommande med inte bara patronymikonet Olausson utan också Olson - i alla fall i Blekinge och under sent 1800-tal.
Man kan ju undra hur namnskicket varit; hur många Olaus-barn blev Olaussöner/döttrar? Hur många blev Olssöner/döttrar?
Vänligen,
Olle Elm

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna