ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Mikael / Michel / Mickel  (läst 1765 gånger)

2001-08-19, 22:15
läst 1765 gånger

Anna-Lisa Göransson

Ett visst förnamn kan ju ibland förekomma särskilt ofta i vissa områden, alltså lokalt. Undrar här om så kan vara fallet även med förnamnetMIKAEL/MICKEL. Någon som vet ngt. om det? I så fall är jag mycket tacksam över att få veta. Särskilt från orter i Dalarna, speciellt orterna runt Siljan.
Anna-Lisa

2006-03-19, 23:04
Svar #1

Jill Lindström

Hej !
Jag har hittat släktingar i Uppland med namnet Michel och Michelsson. låter lite konstigt för mig , var det ett vanligt namn på 1700-talet +
Hälsningar från Jill Lindström

2006-03-20, 13:29
Svar #2

carinah

Jag har en Michel Thomason i Björbo död 1692.
Det står att han var en finne från Björbo. Så eventuellt är namnet finskt, jag har ej heller stött på det tidigare.
Mvh carina

2006-03-20, 13:47
Svar #3

Bo Olsson

Jag har flera Michel och Michelsson och alla är från norra Öland, de flesta från Persnäs socken.
 
MVH
 
Bo Olsson

2006-03-20, 14:07
Svar #4

Utloggad Ingela Martenius

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2013-10-25, 18:20
    • Visa profil
Jag har en Michelsson född 1735 i Skåne (Tirup).
Men Skåne är ett speciellt namnområde, mycket danska influenser långt in på 1800-talet.
 
Ingela

2006-03-20, 16:09
Svar #5

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6919
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 23:59
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Om någon har namnet Michel i dag, så uttalas det troligen på 'franska'. Men stavningar i gamla handlingar ska man inte fästa något avseende vid; man stavade efter behag, och stavningen av samma persons namn kunde variera beroende på vem som höll i pennan.
 
I de här fallen är Michel säkerligen inget annat än en annan stavning av Mickel, som är en normal kortform för Mikael (som Johan i stället för Johannes).
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2006-03-20, 17:19
Svar #6

Jill Lindström

Hej igen!
Alltså inte ett helt ovanligt namn. När man slår på det på altavista tycks det finnas i flera finska släktforskares personregister. Jag tror även att det kom en del finländare till Uppland under 1600-1700 talet. Jag har även sätt i boken vallonättlingar att många i de första generationernas Valloner i Sverige var ett inte helt ovanligt namn, men det kan det ju ha varit bland övriga befolkningen också!
 
Hälsningar Jill Lindström

2006-03-20, 20:53
Svar #7

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Förbundets namnlista nämner:
Mickel svensk form av Mikael.
Om man går till litteraturen nämner Otterbjörk, Svenska förnamn, (1964), följande:
Mikael (Michael 1200-t.) .. Svensk form Mickel (1376) ... Under medeltiden ett vanligt namn i Uppsv. och Finl. (f. Mikko), men sedan rätt ovanligt.
Går man till Mod?er, Svenska personnman, (1964), finns det möjligen avvikelser från den uppfattningen, eller möjligen rör det sig om lokala variattioner: I Möre i Kalmar län utgör ännu under 1700- och 1800-talen de kristna medeltidsnamnen ett dominerande inslag i namnskicket - därefter nämns bl a Mickel.
 
Om jag går till min egen släktforskningserfarenhet under åren finns det några Mickel i både södra Östergötland och Nordvästra Småland, dock ej särskilt vanligt. I Malexanders sn fanns Mickel Eriksson i Idebo, f c:a 1615. I Tenhult sn fanns Mickel Jönsson i Tenhult (d. 1634). Båda har troligen ättlingar som burit namnet.
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2006-03-21, 11:13
Svar #8

Bengt Wikström

Namnet Michel är MYCKET vanligt i Finland på 1600- och 1700-talet .
 
Bengt W.

2006-03-22, 13:52
Svar #9

Utloggad Jens Arvidsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 173
  • Senast inloggad: 2011-10-27, 09:36
    • Visa profil
Har stött på några Mickel i norra Halland på 1700-talet.

2014-02-05, 12:36
Svar #10

Mia Lindqvist

Gammal tråd men intressant ämne. Mickel var väldigt vanligt i den by i Hälsingland som båda mina föräldrar kommer ifrån från början, Trönö. I min släkt (rakt nedåtstigande) så var Mickel och Mårten de vanligaste pojknamnen vilket resulterade i att nästan varannan generation hette Mickelsson och varannan Mårtensson. Danskt påbrå har jag inte hittat något, i alla fall inte tillbaka till 1400-talet.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna