ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Mechtild / Mektild  (läst 1136 gånger)

2007-08-30, 00:51
läst 1136 gånger

Utloggad Anders Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 653
  • Senast inloggad: 2017-02-01, 22:45
    • Visa profil
Hej,
 
Såg på Rötters namnnorm: http://www.genealogi.se/namnnorm.htm att namnet Mektild och att det är ett tyskt förnamn samt en sidoform till forntyska Mahthilt, jfr Matilda och Metta.
 
Birger jarls andra hustru hette Mechtild och jag undrar nu om det är samma namn som Mektild (antar det). I samband med nyheten om DNA-testen på benen i Varnhem pratade de om på radio om att Mechtild och uttalade det då med ch-ljud. Ska det uttalas så eller är det bara en gammal stavning (jfr ordet och)?
 
Sedan undrar jag var i Sverige man har hetat Mechtild/Mektild, det lär ju ändå ha förekommit i rätt stor utsträckning när det finns med i Rötters namnnorm. Såg på www.scb.se att det finns tolv kvinnor som heter Mechtild i Sverige i dag, varav fyra med Mechtild som tiltalsnamn. Ingen heter Mektild. Eftersom alla stavar det Mechtild antar jag att det uttalas med ch-ljud, i alla fall i dag. Någon som vet mer om det?

2007-08-30, 08:41
Svar #1

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Namnet Mechtild (Mektil, Mäktil etc) förekommer i södra Sunnerbo (mina belägg är i trakten Pjätteryd-Göteryd socknar) på 1600- och 1700-talet. Möjligt ursprung för flera bärare av namnet där kan vara Mechtild Persdotter [Kåse, frälsesläkt] gift med bonden Per i Fotabol, Pjätteryd sn (levde vid mitten av 1500-talet).

2007-08-30, 18:07
Svar #2

Utloggad Nils Hård af Segerstad

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1647
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 17:38
    • Visa profil
Namnet Mechtild förekom också i Östergötland på 1600-talet.
Mechtild Rydelius (Rydberg), f 1675 i Vreta Kloster (Ög), var g m kyrkoherden i Väderstad, Andreas Phall?n.
Hon torde ha döpts efter sin mormor, Mechtild Månsdotter (Wallerius), f 1625, g m kyrkoherde Lars Palumbus i Vreta Kloster.
Mechtild Månsdtr var dotter till domprosten i Linköping, Magnus Wallerstadius, och Christina Tyrisdtr (Stålhandske), vars mor, NN Persdtr, kanske också hette Mechtild, eftersom hon fick åtminstone två barnbarn, som bar detta ovanliga förnamn.

2007-08-30, 21:38
Svar #3

Utloggad Karl-Henrik Rydén

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 939
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:13
    • Visa profil
    • edshult.eu
Jag har stött på namnet Mechtild i Ingatorps socken (norra Småland) under 1600 och 1700-talet. En son till Anders Phall?n och Mechtild Rydelia (nämnda ovan), Hans Magnus Phal?n (1713-1802) var kyrkoherde i Ingatorp, men namnet fanns där långt innan dess.  
Hade möjligen Mechtild Rydelia någon koppling till Ingatorp, som gjorde att hennes son sökte sig dit?

2008-03-15, 15:41
Svar #4

Utloggad Leif Tennare

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1868
  • Senast inloggad: 2021-05-05, 07:46
    • Visa profil
Nils,
varifrån kommer uppgiften om Christina Tyrisdotter Stålhandskes mor? Då Kerstin (Christina) är en av mina anor, och jag hittills inte hittat ngn uppgift om hennes mor, så är detta ev. spår mycket intressant!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna