ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Marcelius  (läst 1079 gånger)

2010-05-16, 21:31
läst 1079 gånger

Utloggad Sylvia Leijon

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 453
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 13:44
    • Visa profil
Under senare hälften av 1800-talet är det flera personer i min släkt i norra Uppland som får namn med den latinska ändelsen -ius.
En av dem är David Marcelius Karlsson, född 1871.
Har namnet någon betydelse, eller är det bara ett tjusigt namn som föräldrarna har hittat på?
Vänligen  
Sylvia

2010-05-17, 18:58
Svar #1

Utloggad Ingela Martenius

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2013-10-25, 18:20
    • Visa profil
Det fanns en norsk politiker född 1882 som hette Marcelius (Marcelius Haga), men jag tror att namnet är en förvanskning av Marcellus. Marcellus har varit namnet på två påvar, en martyr och en biskop - samt ett helt gäng romerska konsuler.
 
Se också mitt svar under Din fråga om Eucharius.
 
Ingela

2010-05-18, 15:13
Svar #2

Utloggad Sylvia Leijon

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 453
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 13:44
    • Visa profil
Tänk att jag fick så uttömmande svar på alla de tre namnen som har förundrat mig, Eucharius, Gervasius och Marcellus!
Kanske visste min släkt mer om kyrkohistoria än vad jag trott!
Tack Ingela!
Vänligen/Sylvia

2010-05-18, 21:00
Svar #3

Utloggad Sylvia Leijon

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 453
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 13:44
    • Visa profil
Märkligt med detta namn, Marcelius. Jag har aldrig hört det förut, men när jag nu googlade på det, så blev det 143 000 träffar. Mest som efternamn, och en hel del i Norge, som du skrev om, Ingela.
Jag googlade också på David Marcelius, för jag vet att min David Marcelius utvandrade till USA, och jag ville se om jag hittade honom där. Det blev 419 träffar, så det verkar som om de två namnen ofta hörde ihop på något sätt.
 
Sylvia

2010-05-18, 22:27
Svar #4

Utloggad Ingela Martenius

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2013-10-25, 18:20
    • Visa profil
Tja, det blir 141 träffar på t.ex. Eric Marcelius - för att ta ett mansnamn i högen - så det finns nog fler kombinationer som är vanliga - av 143 000 så är ju ett hundratal inte så många.
Google föreslår också Marcellus som alternativ till Marcelius, så även de räknar Marcelius som en variant.
 
Möjigen var Din släkt intresserad av kyrkohistoria, men troligen var de mer intresserade av att reta/utmana kyrkoherden - alla namnen är ju efter katolska helgon och martyrer, som verkligen inte hör till den rena evangeliska läran.
 
Ingela

2010-05-19, 13:59
Svar #5

Utloggad Sylvia Leijon

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 453
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 13:44
    • Visa profil
Det där gillar jag, att mina förfäder kanske ville reta kyrkoherden lite!
Många av mina bönder och drängar och torpare i släkten fick nog oftast lov att vara ganska undergivna.
 
Jag blir så glad när jag hittar lite rebellisk anda hos mina anor. Som t.ex. min ff mm mf f Olof Marcusson, som inte tyckte att man skulle reparera och bygga till Nora kyrka (U)på 1760-talet, inte för att det inte behövdes, utan för att det skulle bli för dyrt. Synerätten trodde att k. m:t härtill skulle bevilja tillräckliga kollekter öfver hela riket. Men Marcuson upprepade flera gånger att konungen kan icke göra socknen sådan nåd, som man ville föregifva. Han varnades och förständigades att uppföra sig på ett mera skickligt sätt.
 
Nu ska jag titta i gamla almanackor för att se om namnen Eucharus, Gervasius och Marcelius/Marcellus finns där. Själv har jag skuffat undan Zyriacus, som inte har någon namnsdag längre.
 
Vänligen/Sylvia

2010-08-22, 18:36
Svar #6

Utloggad Sylvia Leijon

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 453
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 13:44
    • Visa profil
I min morfars fars almanacka för år 1860 ser jag att Marcelius hade namnsdag den 16 jan.
Min släkt kunde kanske inte så mycket om kyrkohistoria och helgon.
De letade säkert helt enkelt i en gammal almanacka efter intressanta namn.
 
Sylvia

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna