ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Manilla  (läst 405 gånger)

2003-10-21, 22:40
läst 405 gånger

Utloggad Anne-Lee Wilson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1818
  • Senast inloggad: 2016-07-14, 22:00
    • Visa profil
Hej!
 
14 maj 1857 föddes en dotter till Sven Jönsson och Johanna Bolin i Möllarp, Östra Broby, Kristianstads Län, vid namn MANILLA.
Manilla var min morfars morfars syster.
Det är första gången jag stöter på detta ovanliga namn.
Någon som vet var namnet kommer ifrån och har någon annan stött på namnet i sin släktforskning?
 
Mvh, Anne-Lee Wilsom.

2003-10-22, 09:48
Svar #1

Utloggad Johan Sjöberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 345
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Svar till Anne Lee Wilson
 
Hej
Namnet Manilla verkar ha haft en regionalt avgränsad förekomst i Skåne, kanske främst den östra delen.Jag har en faster Anna Manilla Sjöberg, f. 4/9 1894 i Breared, Halland. Min farfar var göing och tog troligen med sig det från sin hemtrakt.Jag har också sett detta namn i verket Svenska gods och gårdar när det handlat om beskrivningen av bondgårdar, deras ägare, deras hustrur och barn jämte anfäder-och mödrar, i nämnda delar av Skåne.Men namnet förekommer tämligen sparsamt.
Hälsningar
Johan Sjöberg

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna