ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Maja  (läst 1876 gånger)

2005-03-12, 11:57
läst 1876 gånger

Utloggad Inga Emanuelsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 78
  • Senast inloggad: 2018-01-01, 19:37
    • Visa profil
Hej,
 
I min släktforskning har jag funnit att MAJA är ett ständigt återkommande namn. Den första från slutet av 1700-talet.
- Nu har jag hört att Maja ursprungligen är ett indiskt namn?
- Skulle betyda någon slags gudinna?
- Finns detta namn också på slaviska språk?
(har hört att det skall finnas och vara vanligt bla i Kroatien )..
- I vilka länder uppbär man detta namn?
Det är, till min förvåning tydligen inte något
svenskt..
- Finns det flera betydelser?
 
 
mvh
inga

2005-03-12, 12:45
Svar #1

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Hej Inga! Maja är inte alls ovanligt i Sverige, helt enkelt för att det är en variant på Maria. Många kvinnor står i kyrkböckerna omväxlande som Maria och Maja under sin livstid på 1700- och 1800-talet.
 
I Släktforskarförbundets namnlista som finns på Rötter står följande Maja svensk smekform för Maria.
 
Hälsninar,
Eva

2005-03-12, 15:28
Svar #2

Utloggad Inga Emanuelsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 78
  • Senast inloggad: 2018-01-01, 19:37
    • Visa profil
Ja det var ju också intressant. Men jag funderar ändå på det faktum att jag hört att det finns en form av ordet Maja i indiska språket, alltså inte Maria, och att det då har en särskild betydelse.. Samt att det är ganska vanligt namn i Kroatien mfl länder. Alltså inte Maria utan just Maja...
 
inga

2005-03-13, 07:32
Svar #3

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Hej Inga:

http://www.thefreedictionary.com/Maja
verkar Du kunna finna flera betydelser och ursprung av detta ord/namn.
I Spanien betyder ordet, en vacker/skõn kvinna (det uttalas med "J" med "jota-ljudet", som i det tyska tonsãttarnamnet Bach t.ex.
Den vâlkânda spanska Maja tvålen och parfymen, var ju tidigare ganska populãra bland ãldre generationer damer ãven i Sverige.
"Majo" kan ãven en man kallas, både den feminina och den maskulina varianten kan anvãndas i uttryck som "que maja" eller "que majo" ( "vad hãftigt" (t.ex.!) och i flera andra sammanhang, då med mer sensuella betydelser.
Den store spanske konstnãren Goya, har fõrevigat i olja "Una Maja" (en målning med och en utan klãder av samma "Maja")

M.V.H. Steve i Spanien

2005-03-13, 11:12
Svar #4

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Jag tror lungt att man kan utgå från att Kroatien, som varit kristet i knappt två millennier, inte har den indiska betydelsen av namnet, utan den kristna. (Vad Kroatien och Indien har med varandra att göra förstår jag ej. I England är ju formen av Maria oftast Mary utan att någon tror att detta har något att göra med något annat än Maria till exempel.)
Vidare tror jag att man lungt kan utgå från att inga hinduer påverkat namnskicket i Sverige före 1900-talet.

2005-03-14, 10:22
Svar #5

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Sambandet Sverige, Kroatien och Indien är väl att vi tillhör samma språkfamilj, det Indoeuropeiska.
 
Nu tror jag utan att veta, att namnet är en förvrängning av Maria. Det var lättare att säga Maja än Maria.
 
Sedan kan man ju fundera över namnet Marias ursprung och sa man verkligen Maria till Jesus mor? Det kanske var någon annan form av ordet, med ursprung mer mot det indoiranska. Någon som vet?
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

2005-03-14, 12:46
Svar #6

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
I Maria-diskussionen pratas om Mariam. Någon variant därav verkar ytterst sannolik.

2005-03-14, 16:22
Svar #7

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Jag ser nu att det redan finns en diskussion om Maria, men eftersom Maja tas upp här, så fortsätter jag.
 
Anders, menar du ytterst osannolikt, eller?
 
Vad jag tänkte på är att om man följer Maria så långt man kan, så kanske man kan härleda det till Sanskrit och just Indien. Då kanske namnet var Maja och Maria blev sedan en variant av det. I så fall så är Ingas funderingar inte så felaktiga.
Ann-Mari Bäckman

2005-03-14, 17:07
Svar #8

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Jag menar att det verkar ytterst sannolikt att modern till Jesus från Nasaret tilltalades med ett namn som antingen var Mariam, eller någon närliggande variant av detta. Varifrån det sedan kom har jag ingen uppfattning om.
Men vi kan vara säkra på att (nästan) ingen 1800-talssvensk hade en aning om vad Maja betydde på sanskrit, men (nästan) alla visste att Jesu moder hette Maria.

2005-03-20, 09:56
Svar #9

Utloggad Inga Emanuelsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 78
  • Senast inloggad: 2018-01-01, 19:37
    • Visa profil
Jag följer min diskussion med stort intresse! Detta handlar ju om Maja och således inte om Maria. Även om de två namnen kopplas ihop...
Just Maja fick jag veta på en namnsida på internet har anknytning till ordet Maya, alltså en form som härrör från mayafolket. Detta då man uttalar ordet Maya precis som Maja på svenska! Ordet Maya kan då översättas till andra än de i vår kristna värd vanliga Maria... Därifrån kan man också härleda Maja till andra kulturer!  
 
mvh
inga

2005-03-20, 23:47
Svar #10

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
För den tid vi behandlar och det land vi rör oss i, nämligen Sverige förr i tiden, ÄR Maja och Maria undantagslöst varianter av samma namn, med KRISTEN bakgrund. Självklart kan ett namn i andra, mer eller mindre obesläktade språk ha andra betydelser, men ingen av dessa kulturer hade något inflytande på svenskt namnskick innan 1950.

2005-03-21, 06:56
Svar #11

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Jag håller med Anders om att man knappast fick några influenser utifrån, gällande förnamn på 1700 och 1800-talet, allra minst från Mexico. Namnen var gamla bibliska och fornnordiska namn. Det är först på slutet av 1800-talet man ser att föräldrarna laborerar friskt med nya namn.
Ann-Mari Bäckman

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna