ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Löven / Löwen  (läst 1225 gånger)

2012-12-10, 20:24
läst 1225 gånger

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Löfwen, Löwen, Löfven och Löven.
 
Ur Sveriges Befolkning 1890:
 
Post 1571073
 
Fredriksson, Otto Löven Adolf
Wallackare
 
f. 1850 i Gammelgarn (Gotlands län, Gotland)
 
Gift man, far i familjen
 
Botvalds
Ardre (Gotlands län, Gotland)
 
Födelseort i källan: Gammalgarn Got. l.
----
 
Hans hustru:
 
Post 1571074
 
Didriksson, Dorothea Charl.
 
f. 1851 i Lofta (Kalmar län, Småland)
 
h.
Gift kvinna, mor i familjen
 
Botvalds
Ardre (Gotlands län, Gotland)
 
Födelseort i källan: Lofta Kalm. l.
 
-------------------------------------------------
 
Post 1571077
 
Maria Otthilda Vilhelmina
 
f. 1871 i Gammelgarn (Gotlands län, Gotland)
 
d.
Ogift kvinna, barn i familjen
 
Botvalds
Ardre (Gotlands län, Gotland)
 
Födelseort i källan: Gammalgarn Got. l.
-------------------------------------------
 
Post 1571076
 
Josefina Constantia
 
f. 1883 i Vimmerby (Kalmar län, Småland)
 
d.
Flicka, barn i familjen
 
Botvalds
Ardre (Gotlands län, Gotland)
 
Födelseort i källan: Wimmerby
----------------------------------------
 
Post 1571075
 
Edit Irene
 
f. 1887 i Ardre (Gotlands län, Gotland)
 
d.
Flicka, barn i familjen
 
Botvalds
Ardre (Gotlands län, Gotland)
 
Födelseort i källan: Ardre
-------------------------------------------
 
Post 1571078
 
Vilhelm Leonard
 
f. 1889 i Ardre (Gotlands län, Gotland)
 
s.
Pojke, barn i familjen
 
Botvalds
Ardre (Gotlands län, Gotland)
 
Födelseort i källan: Ardre
-------------------------------------------------
 
Det visade sig nu att mitt Löven/Löwen-fynd på Gotland redan var känt här på Anbytarforum, se:
 
-------------------------------------------------------------------------------- -----
 
Finns någon här som känner till om släkten Löwen-Åberg har gemensamma anor med den adliga ätten Löwen? I så fall - närmare bestämt hur?  
 
Jag har inte kunnat finna någon förklaring till att f.d. tullinspektören vid Skans Tull i Stockholm, Jacob Elias Åberg f. 1822 i Vallstena på Gotland och hans hustru f. Wallin, gav sin andre/yngste son (f. 1866) namnet Löwen som fjärde dopnamn. Men både denne son och hans äldre broder (f. 1853) skrev sig i vuxen ålder med dubbelefternamnet Löwen-Åberg.  
Källa:  
 
-------------------------------------------------------------------------------- ------------------------------
 
Maud! Jag har ingen lösning på din konkreta fråga, men Löwen som förnamn förekommer endast hos en person i Sveriges befolkning 1890 och 1900, hos en vallackare på Gotland.  
 
Att man tar sig adliga namn som efternamn under 1800-talet är inte särskilt ovanligt även om det formellt var högst olagligt. Det behöver således inte finnas någon koppling mellan de olika släkterna. Jag har tidigare i AF redogjort för en skomakare från Småland som helt oblygt kallar sig Natt och Dag, uppenbarligen utan att det beivrats.
Källa:  
 
-------------------------------------------------------------------------------- --------------------------
 
Ur Sveriges Befolkning 1900:
 
Fredriksson, Otto Löwen Adolf   1850   Far
Didriksson, Dorothea Charlotta   1851   Mor
(Barn), Edith Irene   1887   Barn
(Barn), Vilhelm Leonard   1889   Barn
 
--------------------
 
Post 5182424
 
Fredriksson, Otto Löwen Adolf
Vallackare
f. 1850 i Gammelgarn (Gotlands län, Gotland)
 
Gift man, far i familjen
 
Hemse Handelsplats Municipalsamhälle. 1 Östra Hemse
Hemse (Gotlands län, Gotland)
 
Födelseort i källan: Gammelgarn Gotlands län
---------------------------------------------------
 
Post 5182425
 
Didriksson, Dorothea Charlotta
 
f. 1851 i Lofta (Kalmar län, Småland)
 
h.
Gift kvinna, mor i familjen
 
Hemse Handelsplats Municipalsamhälle. 1 Östra Hemse
Hemse (Gotlands län, Gotland)
 
Födelseort i källan: Lofta Kalmar län
----------------------------------------
 
Det var intressant, Carl, att åtminstone en gosse till fick Löwen/Löven som dopnamn på 1800-talet, på Gotland dessutom. I Gammelgarns fb 1850 finner man den senare vallackaren med dopnamnen Otto Löven Adolf och med föräldrarna f.d. smideshandelsbetjänten Carl Fredrik Fredriksson och Helena Johansdotter.  
 
Vet inte om det finns något släktskap mellan denna familj och Jacob Elias Åberg eller hans hustru Matilda Christina Wallin vars far Elias Wallin var född 1801 på Gotland, enligt bland annat Brännkyrka hfl:er. Men vad man skulle kunna tänka sig är att det i den ena eller andra familjen, eller båda, finns anor i någon av de utslocknade Löwen-grenarna och att man velat markera detta genom att i dopet ge en son Löven/Löwen som förnamn.  
 
Vad gäller Jacob Elias Åbergs båda söner var det bara den yngre som fick fyra dopnamn:  
Axel Elis Sigfrid Löwen (f. 13/6 1866 i Brännkyrka).  
 
Den förstfödde, f. 19/2 1853 i Katarina, är i födelse- och dopboken antecknad som Elias Carl Leonard.  
 
Familjen flyttade från Katarina till Brännkyrka 1859 och i husförhörslängderna där skrivs så småningom båda sönerna med fjärdenamn Löwen, efter faderns död 1871 skrivs båda Löwen Åberg, med eller utan bindestreck.  
 
Det ger på mig intrycket att föräldrarna inför prästen hävdat släktskap med den adliga ätten. Men ingen av sönerna hade såvitt jag kunnat finna rätt att bära det adliga namnet Löwen.
---------------------------------------------------------------------------
 
Vallackaren Otto Löven Adolf Pettersson (som diskuteras under introducerad adel: Löwen) dyker 1878 upp i ett diarium över brottsmål i Sala (Stadsfiskalen i Sala E:1). Han hade gjort sig skyldig till wåld mot polisen Engvall men uteblev från kallelse till rättegång såväl den 26 september som den 14 oktober. Sannolikt finns mer att hämta om honom i domboken.
 
-----------------------------------------------
 
Otto Löwen Adolf låter bekannt. Men min anfader vallackare med detta namn hette Fredriksson och var född på Gotland 1850.  
 
Han levde från 1874 till 1881 i Visby.
 
Därefter i Vimmerby några år, för att sedan bo på Gotland igen. Jag har inte kontroll på vad han gjorde under de åren.  
 
Är det samma person? Hans far var Carl Fredrik (Spjut) Fredriksson o modern Helena Hult Johansdotter. Dvs släkterna Hultkvist m.fl.  
 
Det vore intressant att veta mer ur domboken om det nu är min anfader det gäller.  
Källa:  
-----------------------------------------------
 
Att jag funnit detta beror på att även jag har en anfader vid namn Carl Fredrik Fredriksson Spjut, född 1814, från Hultsjö. Han var gift med Helena Johannesdotter född 1816 i Hultsjö enligt husförhören. Ej funnit. De flyttade till Gammelgarn på Gotland.  
Källa:  
-------------------------------------------------------------------------------- -----------------
 
Min nya teori är att Karl Fredrik (Spjut)Fredriksson först hade en relation med Sofia Magdalena Lindberg. Far till hennes två första barn födda, 1834 och 1835 i Alsheda var Kringstrykande Hästhandalaren Carl Fredrik Sandahl. Därefter gifte han sig med Helena Hult Johansdotter.De har en dotter Sofia Magdalena född 1837. Från flytten till Tryserum 1840 har jag koll på dem.  
 
När Sofia M Lindbergs son Johan Fredrik föddes i Nydala år 1840 anges fadern som Afskedade artilleristen Carl Spjut. Det låter inte som det är samma person, därav min nya teori. Då faller bitarna på plats.  
Sofias dotter Anna Lovisas födelse har jag inte kunnat kolla.  
Källa:  
-------------------------------------------------------------------------------- ----------------
 
Dottern Sofia Magdalena som var med till Tryserum 1840 är troligen ett tidigare barn till Helena. Hon uppges vara född 1837-04-01 i Hultsjö.Datum är osäker liksom föräldrarnas. Sannolikt uppgivna vid inflyttningen till Tryserum.  
 
Ytterligare en fråga. Har någon av er med denna Sofia Magdalena som dotter till Helena Hult Johansdotter? (Hon gifte sig på Gotland o hade åtminstone 6 barn.)  
Källa:  
--------------------------------------------
 
Hultkvist och Spjut!  
 
Tack för all intressant information jag funnit när jag läst inlägg om Hultkvist, Gren, Dahlstrand och Lindberg.  
 
Dorothea Charlotta Didriksson, född 1851-10-29 i Lofta(H)enl HFL, var min FF MM. Hennes mor var Vilhelmina Charlotta Gren. Mor o dotter flyttade 1860 till Petter Gustaf Dahlstrand i Norrebro, Hjorted (H). Sannolikt var Doroheas far Johan Didrik Hultkvist, som ju dräptes 1853 i Blackstad. Vilhelmina och Petter G gifte sig 1862 efter att två barn fötts.  
Dorotea Ch. flyttade 1870 till Visby enl HFL. 1871 gifter hon sig i Hjorted med Otto Löwen Adolf Fredriksson, vallackare, född 1850-06-26 i Trossings, Gammelgarn (I). De levde i huvudsak på Gotland, några år i Vimmerby. Dorothea dog 1932 på ett ålderdomshem i Hemse (I) och maken Otto Löwen A dog 1934 på samma ställe.  
 
Otto Löwen Adolfs föräldrar var f.d. Artilleristen,sedemera länsvallackaren Carl Fredrik (Spjut) Fredriksson, född 1814-03-15 i Hultsjö enl HFL. Modern var Helena Johannesdotter född 1816-03-04 i Hultsjö enl HFL. Tidigaste husförhöret jag funnit dem i är Tryserum (H/E).  
De flyttar dit från Gärds... 1840 enligt HFL. Notering att de anmält sig på Härads?kontoret 1840. 1845 flyttar de från Sjöhagen, Tryserum till Gammelgarn, Gotland. I dessa HFL samt vid barnens födelse står han som f.d. artilleristen Carl Fr Spjut.  
(Det är nu klurigheterna börjar: det finns en f.d. artillerist Carl Spjut som är gift med Sofia Lindberg. Har inte kunnat spåra honom, men det finns en del felaktigheter om honom under Lindberg. Förutom att det står fel hustru, vilket jag kommenterat, så är inte alla barnen deras. Dessutom så var det min Carl Spjut som dog 1870 i Döderhult. Han tog sitt liv ett par månader efter att hustrun dött.)  
 
Tryserum verkar vara en resande socken. I HFL kommer drängen Johannes Vilhelmsson 1843 från Gärds.. till Sjöhagen, Tryserum. Hos min Carl Spjut. 1844 flyttar han till en annan gård i Tryserum. Där finns pigan Gustava Månsdotter Gren!, född 1786 i Ramkvilla enl HFL.Hon flyttade därifrån till Ryssby.Johannes Vilhelm Kristiansson, född 1816-03-10 i Ramkvilla enl HFL.  
 
Vid ankomsten till Tryserum så hade Carl Spjut o Helena Johannesdotter en dotter, Sofia Magdalena född 1837-04-01 i Hultsjö enl HFL.  
Två söner föds i Tryserum. 1847 föds nästa barn i Asby (E). I husförhören på Gotland o i övriga register står det Arby. Det kommer från en avskrift av födelseattesten, som prästen i Gammelgarn skrivit. MEN två dopvittnen samt prästen fanns i Asby vid den tiden.Ytterligare dopvittne var smedsdrängen Johan Vilhelm Christiansson från Eskilstuna. Att kyrkotagningen av Helena skett i Alsheda verkar stämma. Övriga barn födda i Gammelgarn.  
 
Jag trode att det var min Carl Spjut, som var son till Gustava Ljungberg o Carl Fredric Sandal. Var möjligen även hans hustru Helena Johannesdotter från dessa släkter?  
I HFL AI:9 Tryserum sid 258 har prästen tillskrivit (Sandal?) samt (Hultkvist?) sedan struket.  
 
-------------------------------------------------
 
Sedan följer flera intressanta inlägg om familjen, varav det sista är:
 
Jag försöker sy ihop Helena Johansdotter Hults barn. Främst försöker jag finna Sofia Magdalena som flyttade med Helena och Carl Fredrik Sandahl Spjut till Tryserum 1840 och sedan vidare till Gotland. (Hon gifte sig Pettersson och dog i Östergarn på Gotland.)  
 
Från att hon flyttade in i Tryserum är hennes födelsetid angiven till 1837-04-01, i Hultsjö. I HFL 1840 står det Hålsjö, senare ändrat till Hultsjö.  
Finner henne inte född i Hultsjö, Hjärtlanda eller Skepperstad mellan 1837 o 1840.  
 
Helena fick 1836-04-25 dottern Vilhelmina Dorotea i Alseda, med Vilhelm Bernhard Lindberg.  
 
Carl Fredrik fick med Sofia M Lindberg barn 1837-10-25 i Hjälmseryd samt 1840-01-08 i Nydala.  
 
Var passar Sofia Magdalena Fredriksdotter född 1837 in här?  
 
Är hon dotter till Carl Fredrik eller till någon annan?  
 
Möjligen Vilhelm Bernhard, men efter skilsmässan följt med modern.  
 
Efter flytten till Tryserum föddes sonen Carl August 1841-03-17 på torpet Sjöhagen.  
 
(Jag har bara nämnt de barn som Helena resp. Carl Fredrik fått vid den tiden.)  
 
Att Vilhelm Bernhard sedan levde med Helenas syster och att Sofia levde med Carl Fredriks halvbror känner jag också till.  
Jag förmodar att dessa familjer reste tillsammans.
 
---------------------------------
 
Ovanstående inlägg förklarar resandebakgrunden för Otto Löwen Adolf Fredriksson, men inte varifrån förnamnet Löwen kommer.  
 
Är det någon som känner till varifrån Löwen kommer?  
 
Finns det en Lövert bland förfäderna, antar jag?
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna