ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lucretia  (läst 2071 gånger)

2000-08-14, 10:37
läst 2071 gånger

Utloggad Sam Blixt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6336
  • Senast inloggad: 2019-04-23, 20:37
    • Visa profil
    • samblixt.se
Känner någon till sambandet mellan det italienska släktnamnet Bonaparte och det italienska förnamnet Lucretia?
 
Har någon sett när de första gången finns i Sverige?
 
En skånsk forskare bad mig söka på dessa namn i PLF:s databas och jag fann då att Bonaparte förekommer på 1800-talet medan Lucretia förekommer redan på 1600-talet.
 
MVH/Sam Blixt/Oskarshamn

2000-08-14, 14:03
Svar #1

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Hej Sam,
 
sambandet känner jag inte till. Namnet Lucretia förekommer dock redan på 1500-talet. En av Erik XIV:s oäkta döttrar (med Agda Persdotter) hette Lucretia.
 
mvh
Kaj Janzon

2000-08-23, 21:54
Svar #2

Björn Spångberg

I Bjälbo socken på Östgötaslätten döptes 1741, den 28 mars, en flicka till Lucretia. Hon var dotter till bonden Salomon Svensson i Sjuntorp, Bjälbo socken och hans hustru Maria Persdotter.
Har någon stött på detta flicknamn i dessa trakter på 1700-talet eller tidigare?
Mvh
Björn Spångberg

2000-08-24, 01:20
Svar #3

Utloggad Kurt Hultgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 246
  • Senast inloggad: 2022-03-21, 22:57
    • Visa profil
    • www.stationsradet.se
Lucretia Nilsdotter föddes 1695 i Runnesta i Rök. Hon var dotter till Nils Larsson i Runnesta, född ca 1663 i Väderstad, och hans hustru Margareta Axtelia, född ca 1667 i Heda, dotter till komministern i Heda Sven Nilsson Axtelius.  
 
Lucretia Nilsdotter gifte sig med Lars Uddesson i Gatugården i Rök, född 1696, son till skräddaren Udde Erlandsson i Erlandsås, Rök.  
 
Namnet Lucretia är mycket ovanligt. Dock hade inte mindre än tre av Gustav Vasas söners frillodöttrar namnet Lucretia. Det var Erik (XIV) vars frillodotter Lucretia föddes 1564. Det var Johan (III) och hans frillodotter Lucretia, som dog 1585. Och det var slutligen hertig Magnus, vars frillodotter Lucretia föddes 1562 och dog 1624. Hertig Magnus bodde ju länge på Vadstena slott. Det är troligt att  flickebarn med namnet Lucretia på östgötaslätten kan ha fått sitt namn efter någon av dessa kungliga frillodöttrar, som säkert var väl kända i trakten på den tiden. Både Lucretia Magnidotter och Lucretia Eriksdotter hade anknytning till Östergötland. Lucretia Eriksdotter hade en syster gift med Henrik Frankelin, och Frankelins ägde Odensfors i Vretakloster. Lucretia Magnidotter var gift med Christopher von Warnstedt.  
 
Lucretior under 1600-talet och 1700-talet behöver ju inte ha ett släktskap med någon av de tre frillodöttrarna. Det kan helt enkelt vara så att senare Lucretior blivit uppkalade efter en i samtiden känd person.  
 
Jag är också intresserad av att få reda på mer om bärare av namnet Lucretia.

2000-08-24, 18:29
Svar #4

Leif Boström

Följande två Lucretior kommer inte från Östergötland utan var födda i Piteå socken.
 
Lucretia Sundell, född 1659, dotter till befallningsman Johan Olofsson Sundell och hans hustru Margareta Johansdotter Hossia.
 
Lucretia Hellström, född 1720, dotter till fältväbel Erik Hellström och hans hustru Margareta Johansdotter.

2000-08-24, 20:31
Svar #5

Ann-Mari Östberg

Hej Kurt  
 
Har du fler uppgifter om Lucretia Eriksdotter än födelseåret ?
 
Hälsningar
Ann-Mari Östberg

2000-08-24, 20:35
Svar #6

Bo Persson

Salomon Svensson i Sjuntorp hade en syster som hette Lucretia. Henrik Mosén och jag har tittat en del på ett par antavlor där dessa personer ingår. Syskonen Lucretia och Salomon har följande hittills klarlagda anor:
 
1. Lucretia Svensdotter, född 1716 i Snoppetorp, Bjälbo sn, död 1782 i Mjölby sn.
 
*** I ***

2. Sven Larsson. Bonde i Valltorp, Hovs sn, sedan i Snoppetorp, Bjälbo sn. Gift 1708 i Hovs sn med  
 
3. Elisabet Samuelsdotter, född 1686 ../4 i Valltorp, Appuna sn.
 
*** II ***

6. Samuel Persson. Bonde i Valltorp, Appuna sn. Gift 1680 24/10 i Appuna sn med  
 
7. Lucretia Svensdotter. [föräldrar följer bl.a.av mtl]. Ev. omgift med Hans Eriksson i Valla, död där 1744, efterlämnande en dotter, Lucretia. (Henrik Mosén.)  
 
*** III ***

14. Sven Jonsson. Trumpetare i Appuna, Appuna sn. Gift med  
 
15. Anna Jacobsdotter.  
 
De flesta Lucretior som jag påträffat, är födda i Mörlunda, Målilla och Kristdala i Kalmar län; den tidigaste som jag stött på är Lucretia Nilsdotter Törngren (omkr. 1679-1748, gift med länsmannen Johan Larsson Thorn i Fagerhult i Mörlunda. Hon var dotter till länsmannen och krögaren Nils Nilsson i Mossebo och Mörlunda, Mörlunda sn, i hans andra gifte. Först sprids namnet bland hennes ättlingar, men efter 1800 börjar det dyka upp även bland personer utan genealogisk anknytning. Hur namnet uttalades i de nämnda småländska socknarna avslöjas av namnet på en backstuga mellan Lillråsa och Älgshult i Målilla sn; den kallades Kreces; uttal: kretses.

2000-08-25, 22:48
Svar #7

Björn Spångberg

Tack Bo för uppgifterna!
I Svensk uppslagsbok står om Lucretia: var en romarinna, Tarquinius Collatinus' gemål, mönstret för en ärbar romersk matrona. Våldtagen av sin frände Sextus Tarquinus stötte hon dolken i sitt hjärta, sedan hon för make och fader omtalat det skedda. L:s död (alltifrån renässansen ett av den bildande konstens älsklingsmotiv) blev signalen till den resning, som störtade kungadömet och grundlade republiken (509 f Kr).
Beträffande Salomon Svensson, som var min       mm fm mf f, fick jag nyligen se följande uppgift ur Anteckningar om släkten av G Grefberg (1936):Då man erinrar sig, att i äldre tider generation efter generation ägde och åbodde sina fäders gårdar, kan det vara ganska sannolikt att Salomon härstammar från någon gren av den i Bjälbo socken fordom dominerande Folkungasläkten. (uttalande av Erik Ihrfors). Grefberg skriver i en fotnot: Min mor har ock sagt mig att så skulle vara fallet.
Även om det kanske är lite utanför ämnet Lucretia, vore det intressant att höra din uppfattning om ett sådant uttalande. Slutligen,har du och Henrik Mosén också tittat på Salomon Svenssons hustru Maria Persdotters anor i Bjälbo? Tacksam om du i så fall kan redogöra för dessa!
Hälsningar!
Björn

2000-08-26, 23:58
Svar #8

Utloggad Kurt Hultgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 246
  • Senast inloggad: 2022-03-21, 22:57
    • Visa profil
    • www.stationsradet.se
till Ann-Marie Östberg
Lucretia Eriksdotter f 1564 var enligt uppgift gift med Daniel Zelow, som var en polsk adelsman, tillhörande en släkt som naturaliserats i Sverige. Dock stämmer inte detta med uppgifterna om Daniel Zelow i Elgenstierna, där han endast anges gift med en annan kvinna. Dock kan han ju ha varit gift två gånger. Källan till uppgiften om Daniel Zelow kan jag inte hitta just nu, möjligen Nordisk Familjebok, andra upplagan. Det är de enda uppgifter jag har om Lucretia Eriksdotter.

2000-12-11, 00:08
Svar #9

Utloggad Dag Bremberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 912
  • Senast inloggad: 2015-02-11, 23:05
    • Visa profil
Hej, Kurt!
Lucretia Nilsdotter, döpt 1695 blev 1713 gm Jakob Nilsson i Knivstorp, som levde ända t 1754.
När skulle hon ha gift sig med Lars Uddesson?
Dag

2000-12-12, 02:14
Svar #10

Utloggad Kurt Hultgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 246
  • Senast inloggad: 2022-03-21, 22:57
    • Visa profil
    • www.stationsradet.se
Dag!
Såg just dina inlägg. Jag är intresserad av vidare diskussion. Just nu vill jag bara nämna att jag gjort en liten skrift om det jag vet hittills om personerna på några gårdar i Rök, däribland Jakob Nilsson i Knivstorp och Lars Uddesson. Om du ger mig din adress kan jag skicka dig ett ex. Min adress finns i forskarregistret./ Kurt

2000-12-13, 01:45
Svar #11

Utloggad Kurt Hultgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 246
  • Senast inloggad: 2022-03-21, 22:57
    • Visa profil
    • www.stationsradet.se
Dag!
Lucretia Nilsdotter gifte sig med Jacob Nilsson. Lars Uddesson gifte sig med Elin Månsdotter, ingenting annat, som jag råkade skriva den 24 augusti kl 01.20. Mitt fel rättas härmed. I min lilla skrift om några gårdar och personer i Rök har jag redovisat det korrekta förhållandet. Där framgår också att Lucretias son gifte sig med Lars Uddessons dotter.
Hälsningar! Kurt

2000-12-14, 21:17
Svar #12

Utloggad Dag Bremberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 912
  • Senast inloggad: 2015-02-11, 23:05
    • Visa profil
Hej, Kurt m fl!
Flyttar diskussionen om Lucretia Nilsdotter & c:o t Östergötland, socknar, Rök.
mvh/Dag

2000-12-30, 23:21
Svar #13

Emil Stenhammar

Hej!
Läste ovan om att tre av vasasönernas frillodöttrar bar namnet Lucretia. En annan känd Lucrezia på 1500-talet var Lucrezia Borgia (1480-1519), frillodotter till påven Alexander VI. Kan möjligen vasasönerna ha hämtat inspiration från henne, då de gav sina egna frillodöttrar namnet?
Hälsningar,
Emil Stenhammar

2000-12-31, 14:32
Svar #14

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Hej Emil,
 
ditt antagande är förmodligen helt riktigt. Rodrigo Borgias (Alexander VI) dotter Lucrezia gifte sig med Giovanni Sforza. Giovanni var kusin till kardinal Ascanio Sforza, den man vars röst avgjorde påvevalet till Rodrigos fördel. Kopplingen till vasahuset går således via Katarina Jagellonicas mor, Bona Sforza, som var dotter till Ascanios brorson Gian Galeazzo Sforza (hertig av Milano) och Isabella av Aragonien.
 
Med vänliga hälsningar
Kaj Janzon

2004-09-22, 13:46
Svar #15

Utloggad Love Janson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 35
  • Senast inloggad: 2023-10-15, 16:41
    • Visa profil
Hej, följande har funnits i södra Småland:
 
Lucretia Bengtsdotter, känd i Bolmsö sn från 1689 (fadder) och till sin död 1713 och skall vara enligt dödsnotisen vara 52 år gammal. Således född 166(1). Hon var gift med Jöran Bengtsson och de var bosatta bland annat i Västerås och på torpet Bursberg under Bol(m)stad, båda i Bolmsö sn. Kända barn var (sannolikt) Anders född 168(5)och Karin född 168(9) samt Arvid född 1693 och Bengt född 1699.
 
Lucretia har jag inte hittat på någon annan plats i Bolmsö sn.
 
Hälsningar
Love Janson

2015-04-17, 14:31
Svar #16

Utloggad Björn Sonesson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1141
  • Senast inloggad: 2019-01-08, 16:38
    • Visa profil
Den 10 maj år 1713 begravdes Locretia Andersd:r uthi Löfbäken - 80 åhr gammal. Bjurtjärn, C:1, sidan 163.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna