ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Soldatlivet i Jämtland 1800  (läst 624 gånger)

2003-05-19, 13:24
läst 624 gånger

Rune Larsson

Hur fungerade soldatlivet i Jämtland under
början av 1800-talet? Var fanns det förläggningar?
I vilken socken var soldaterna skrivna när de var
anställda som rotesoldater? Vad var Brunflo kompani? Var var rotesoldater som tillhörde Brunflo kompani skrivna?
Jag söker Pehr Tapper som var gemen rotesoldat vid Brunflo kompani 1802 - 1808.

2003-05-20, 13:26
Svar #1

Ingeborg Jönsson

Hej Rune!
 
Ett boktips har jag till Dig. Jag vet dock inte om den upptar något om Brunflo kompani. Den heter Svenska knektar. Indelta soldater, ryttare och båtsmån i krig och fred av Larts Ericson. Förlag: Historiska media 2002. Jag har själv köpt den, men inte hunnit läsa den ännu. Men den handlar alltså om indelningsverket. Boken är på 324 sidor och någr av kapitlen är t ex. Soldaten till vardags - livet på torpet och efter avskedet, Rusthållare och rotebönder. Det indeltaregementets vardag. Soldathustrun. Hur jag finner min egen Rasken.  Boken innehåller också en litteraturförteckning. Låna den på ditt bibliotek.
 
Jag har min egen Rasken i Ovikens kompani. Han hette Per Flykt. Han inkallades till Frösö Skans 1809 och kommenderades till Åland, blev sedan krigsfånge i Ryssland och kom åter till Jämtland 1811 (tror jag det var).  
 
Hälsningar
Ingeborg Jönsson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna