ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lisle / Lissle  (läst 714 gånger)

2004-03-10, 10:01
läst 714 gånger

Monica Fogelqvist (Monifo)

Har någon stött på detta namn förut? Hur jag än vrider och vänder på det, kan jag inte få det till något annat! Bäraren är förmodligen finne, bor i Dalkarlsjön, Färnebo (S) på 1680-talet och heter Olofsson i efternamn.
MVH
Monica

2004-03-10, 18:23
Svar #1

Utloggad Judit Hansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 62
  • Senast inloggad: 2016-08-31, 14:45
    • Visa profil
Hej
Någon person som heter Lissle har jag aldrig träffat, men det finns en plats, eller gård som heter Lissletorp i Krokstad, eller möjligen Sanne (Bohuslän) Kanske någon där vet om gårdsnamnet är bildat från ett förnamn.  
Hälsar Judit

2004-03-10, 19:45
Svar #2

Utloggad Lennart Almkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2727
  • Senast inloggad: 2021-11-12, 21:02
    • Visa profil
Hej
Kan det vara 'lissla', 'litzla' i betydelsen 'lilla', 'lill-'? Lissletorp = Lilltorp, Lilla torpet.
mvh Lennart

2004-03-11, 10:08
Svar #3

Monica Fogelqvist (Monifo)

Tack för detta! Det verkar ju finnas en möjlighet att namnet existerat i alla fall, om det finns ett Lissletorp. Om inte Lennart har rätt i sin fundering, förstås...
MVH
Monica

2004-03-11, 22:13
Svar #4

Utloggad Sven-Göran Hallonquist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 238
  • Senast inloggad: 2012-02-15, 07:04
    • Visa profil
Från tidigmedeltid finns Litle som personnamn, hos t.ex den västmanländska runristaren Litle t.ex VS 20, VS 27, U 1177 (Runstenar). Men även från 1500-talets slut på en runstav från gamla Mora sn.
 
(En detalj: Litle har liksom den västmanländske runstensristaren Lifsten en del gemensamma drag med sin senare kolegor i Ovansiljan, 1500-tal)
 
Så begrav inte den möjligheten än
 
mvh
S-G H

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna