ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Linta  (läst 1229 gånger)

2010-07-12, 16:51
läst 1229 gånger

Utloggad Niklas Hertzman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1073
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 10:53
    • Visa profil
    • web.telia.com/~u40107259/
Jag har stött på ett namn jag aldrig tidigare sett och nu undrar jag om det finns fler belägg för detta och om det är någon annan som har sett namnet Linta.
 
Jag har hittat följande (troliga familj) i Reftele (Småland).
 
Linta Ingelsson, boende i Lövås, Reftele. Nämns i mantalslängderna från 1643 och dör omkring 1667 (uppgifter i andra hustruns dödsnotis).
 
Gift 1:o med Märit som dör omkring 1646 (Lintas hustru är Märit till 1646 och sedan Karin).
 
Gift 2:o med Karin, född omkring 1618 och död 73 år gammal 1691 (begravd 1691-06-04) i Reftele.
1691 Fer 4ta Pentecost Begrofs h Karin Lintha: som hade warit i Echtenskap medh sin sahl man i 27 åhr och sedan Enkia i 24 åhr. Heela hennes åldher war 73 åhr. I sitt lefwerne war hon Een gudfruchtig lustig och redhelig danneqwinna och ladhes i Reftteles kiörkiogårdh.
 
Barn:
Per Lintasson, född omkring 1619 och död 1709 i Lövås, Anderstorp.
Karin Lintadotter, född omkring 1623 och död 80 år gammal 1703 i Reftele klockaregård. Gift med Jöns Håkansson.
Märta Lintadotter, gift 1677-04-22 i Reftele med Nils Andersson (1645-1713). Jag har inte hittat någon dödnotis på Märta, men Nils gifter om sig 1710-12-28.
Ingel Lintasson, boende i Knorren, Bredaryd. Får i alla fall barn 1689-1708.
 
Av de tänkbara födelseåren så är väl Per och Karin födda i äktenskapet med Märit och Märta och Ingel i äktenskapet med Karin. Märta döpt efter Lintas första hustru och både Märta och Ingel får barn som de döper till Karin.
 
Namnet Linta var väl inte så populärt, jag har inte hittat att något barn döps till detta (efter farfar/morfar).
 
I Danmarks Gamle Personnavne finns det ett par belägg:
847. Linta, M. - Maaske saaledes V.-Tørslev-Rst, WJ 49 [gen.] litu. - Muligt samme Navn 21/1 1468 Hogen Lintess:, Hall. - Ligeledes Mandt 1603 Peder Linntes:, Laholm Len. Maaske af Stammen Lind- med t-suffiks.
 
1686 (Tillæg B). Linta: tilføj: Sml. oty. Linzo (en enkelt Gang overleveret). - Maaske ingaaet i Stednavnet Lintrup, Frøs-Kalvslund H., DS IV 576.
 
Tillæg E. Linta: tilføj: 17. Aarh. i Småland Lintthe (Hyltén-Cavallius, Wärend och Wirdarne II 210)
 
Alltså de mina finns i Reftele och sedan ett par belägg i Halland och Laholms län. Vad som står i boken Wärend och Wirdarna har jag inte kollat ännu.
 
Alla spår av namnet är intressant.
Niklas Hertzman

2010-07-14, 14:26
Svar #1

Utloggad Niklas Hertzman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1073
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 10:53
    • Visa profil
    • web.telia.com/~u40107259/
Fyller på ett par andra belägg av namnet.
 
I Annerstad (G) finns en gård i Hallarp som kallas Lintagården.  
 
I Hallarp, Annerstad dör i februari 1711 en Marta Lintadotter 79 år gammal och en Johan Lintasson 60 år gammal.
Niklas Hertzman

2012-10-28, 23:19
Svar #2

Utloggad Ingrid Gadd

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 37
  • Senast inloggad: 2021-01-25, 17:02
    • Visa profil
Hej! Jag forskar på Lintagården, Hallarp i Annerstad. Jag har kommit fram till att Linta hette Esbjörnsson gm Ingrid/Ingerd Bengtsdotter. De kom till Lintagården 1651. Jag vet inte var min Linta kom ifrån ursprungligen. Troligen inte från Hallarp.
Någon annan som vet?
Mvh Ingrid Gadd i Visby

2021-01-31, 22:01
Svar #3

Utloggad Annika Nyblom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 188
  • Senast inloggad: 2021-02-01, 21:12
    • Visa profil
I Göta Hovrätt - Advokatfiskalen Jönköpings län (F) EVIIAAAC:7 (1624-1632) Bild 480 / sid 46 (Arkiv Digital) framkommer en släktutredning då det fanns två syskonskaror som gjorde anspråk på Lövås gård. Karin Lintadotter var gift med Peder Nilsson och hade med honom tre barn - sönerna Nils och Linta som båda dog före modern varpå hon ärvde dem och dottern Elin som föddes postumt efter Peders död (Karin var gravid i sjunde veckan när Peder dog). Karin Lintadotter gifte om sig med Anders Månsson och de fick sönerna Linte, Måns, Per och Gumme.
Elin Persdotter (Karin och Peders dotter) är gift med en Linte och det är de som gör anspråk på gården, eller åtminstone en del av den. Om man bläddrar fram två sidor, Göta Hovrätt - Advokatfiskalen Jönköpings län (F) EVIIAAAC:7 (1624-1632) Bild 500 / sid 48, så nämns en Ingel i Lövås och dennes hustru Elina. Kan denna Elina vara identisk med Elin Persdotter och har man då skrivit fel namn på hennes make? Är det Ingel och Elina som är föräldrar till Linta Ingelsson som dör cirka 1667? Den Peder Ingelsson som dör i Lövås, Reftele sn. 1691 är förmodligen bror till Linta Ingelsson.


Med vänlig hälsning


Annika Nyblom

2021-02-02, 09:03
Svar #4

Utloggad Niklas Hertzman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1073
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 10:53
    • Visa profil
    • web.telia.com/~u40107259/

Hej Annika !
Spännande och tack för att du hittade detta domboksmål.


Efter att ha läst målet och även läst målet i Västbo häradsrätts ordinarie dombok så står det samma namn i båda versionerna. Men jag är nog inne på din tanke också att Elin och Elina är samma person och att hon är gift med en Ingel och inte med en Linte som det står i den första notisen. Det stämmer bättre med de kommande generationerna.


Jag får grotta ner mig i landskapshandlingarna och se om jag hittar fler belägg.
Niklas Hertzman

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna