ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lindorm  (läst 1226 gånger)

2013-03-03, 16:49
läst 1226 gånger

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Namnet Lindorm är ett gammalt förnamn som förekommer bland frälsemän samt även på ofrälse bönder. Hur förhåller sig detta namn till den gamla folksagan om Prins Lindorm ?  
 
Går det att se när namnet Lindorm var populärt över tid ? Eftersom skattelängder med bönders förnamn är ytterst sällsynta för tiden före 1540-talet så är det svårt att klargöra en total frekvens under medeltiden och det är lätt att luras att alla med förnamnet Lindorm skulle på något sätt vara släkt - detta har bland annat framförts för frälsemän som burit namnet.
Det finns en gängse uppfattning att det inte uppfanns några nya namn under medeltiden, att namnskicket var statiskt och att en germansk uppkallningsprincip efter avlidna släktingar var för handen. Jag betvivlar att detta rådde, eftersom människor i alla tider haft en kreativitet och nyfiken att skapa nytt, om så namnen var lånade ur bibliska kontexter (ss namnet Gabriel) eller ur andra kulturer (ex. kvinnonamnet Lucretia). Att möjligen namn upptagits efter populära sagomotiv finner jag vore intressant att diskutera. Finns det några parallella namn till Lindorm ur den nordiska sagoskatten som kan ses ha blivit populära under medeltiden ?  
 
Vilka Lindorm kan beläggas under t ex 1500-talet ? Hur vanligt var detta namn egentligen ?

2013-03-03, 17:49
Svar #1

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Niclas,
Intressant fråga.
Sökte först i Nordiskt Runnamnslexikon, bara för att se om det är belagt.
 
Lingorm R mn.
Av (fvn.) lyngormr m. 'orm som kryper i ljungen'.
Ack. linkorm G309
Litt.: Snaedal ms.a s. 14.
 
Kommer Du ihåg att vi hade en diskussion ?
 
Jag skall kolla mina avskrifter och återkommer.
 
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2013-03-03, 18:47
Svar #2

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Börjar med en lite senare; Rot o Utskrl Småland 1621 (Tack till Lotta Nordin som gjort avskriften från min fische! )
 
Linder Heggesson i Hillinge 1 - Skärstad sn, Vista härad
Linorm Håkansson i Södrelångberg 1 - Ölmstad sn, Vista härad
Linnar Nilsson i Granö, - Rogbergs sn? - Tveta härad
Lindorm i Horstorp - Svarttorps sn, Tveta härad
 
Avskriften omfattar 58 sid med Times Roman 10.
............................................
Gick in och sökte i de register jag gjort till en del år i landskapshandlingar gällande Ölmstad, Skärstad och Gränna socknar. Hittade inga noteringar på namnet - men registret är inte komplett ...
 
Vänligen,
Olle
 
(Meddelandet ändrat av smol 2013-03-03 18:54)
Vänligen,
Olle Elm

2013-03-04, 00:59
Svar #3

Utloggad Tommy Petersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1318
  • Senast inloggad: 2024-03-30, 20:27
    • Visa profil
Inte direkt så användbart, men ändå en liten kommentar till namnet Lindorm...:
 
Enligt uppgift innehåller DiSBYT 40% av de personer som levt i Sverige under den tid man sparat dokumentation om dem.
Det här är frekvensen av namnet Lindorm i DiSBYT, från år 1600:
 

 
...och här är uppdelningen på län:


 
 
 

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna