ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Laurentius  (läst 1183 gånger)

1999-03-22, 19:13
läst 1183 gånger

Marianne Källman

Min mormors pappa hette Erik Laurentius Jansson f. 18950819. Var kommer ett sådant namn ifrån, var det vanligt (har inte sett det så ofta på mina turer i kyrkböcker). Någon som vet?
Hälsning Marianne

1999-03-22, 22:53
Svar #1

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Laurentius är ett latinskt namn som redan på 1100-talet lånades in till Sverige, där namnet senare började uppträda i olika kortformer som Laure(n)s, La(u)ris och Lar(e)s. Speciellt den sistnämnda, Lars, blev med tiden mycket populär. Men bland prästerskapet levde den latinska ursprungsformen kvar ännu på 1500- och 1600-talet. Bondsonen Lars som blev präst började kallas sig Laurentius. Namnet stod också i almanackan (10 aug) före 1901, och kanske var det där som din mormors pappas föräldrar snappade upp det. Under andra halvan av 1800-talet var det mycket populärt att ge barnen långa och ovanliga namn, och då var den gamla namnsdagslistan en utmärkt inspiratationskälla.  
 
När det gäller namn och deras ursprung rekommenderar jag boken Svenska förnamn av Roland Otterbjörk, som kan köpas från Sveriges Släktforskarförbund.

2003-11-24, 15:56
Svar #2

Birgitta Almqvist (Baq)

Alla som invandrade från Belgien och Frankrike till vårt land på 1600-talet var förvisso inte valloner, så har jag nu lärt mig. Vad jag mer vill lära mig är vilka andra människor som emigrerade från Frankrike och immigrerade till Sverige under 1600/1700-talen och var de bosatte sig.  
 
Jag är speciellt nyfiken på hur invandringen till Hälsingland tedde sig. Släktnamn som Pineur och Waehrens får mig att fundera. Nu har jag också noterat en del förnamn i kyrkböcker över Ljusdal/Färila som till exemple Laurents (stavning varierar. Kan det vara franskt från början? Eller är det kommet ur Laurentius som väl är latinskt? Å andra sidan vimlar det ju i franska språket av latinska ord och namn
 
Birgitta A.

2003-11-24, 15:58
Svar #3

Michaël Lehman (Philippos)

Laurents är mycket riktigt en ekvivalent till Laurentius.

2005-12-18, 06:45
Svar #4

Ulrika Eversdijk

Min farfar som varfödd i Holland 1904, hette Laurentius, men stod tydligen skriven som Laurus, vilket en son också heter.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna