ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Könicka  (läst 776 gånger)

2000-09-20, 21:29
läst 776 gånger

Utloggad Jens Arvidsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 173
  • Senast inloggad: 2011-10-27, 09:36
    • Visa profil
Har någon annan stött på ovanstående namn?
I 1715 års vigsellängd för Fjärås (Halland) återfinns
följande notis:
d. 20 Decembr Om Tij?dhagen copuleradhes Nils Andher?on
ock Kiönicka Hindricksdhotter Rhania utij Thom, dhock
uthan kyske brudhars prydhnadt, efter Hon hafuandhe wahr
ock skola herstädhes boo.
Namnet finns inte med i namnlistan, men det måste väl röra
vara frågan om en feminin form av König.

2000-09-21, 00:00
Svar #1

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Något kvinnonamn Könika har jag inte kunnat hitta vid en hastig koll i mina namnböcker. Ivar Mod?er nämner dock i Svenska personnamn (1964) att det fanns talrika och karakteristiska hypokorismer på -eka och -eke bland de tyska namnen, exempelvis K?neka och K?nika av Konrad (sid. 46). Längre fram i boken (sid. 89) omtalas det typiskt nordnorrländska namnet König, som ofta uttalas 'tjönnik', vilket väl rimligen måste ha sitt ursprung i smekformerna på Konrad (Köneka, Könika). Åtminstone noterar Otterbjörk Könich som tyskt i sin bok Svenska personnamn (sid. 17).
 
Helt övertygad om att det nämnda Könika från Halland skulle vara en femininform av Könik känner jag mig inte, även om det vad jag förstår är fullt möjligt. Men man kan också tänka sig att det är en diminutiv av något tyskt kvinnonamn, typ Annika av Anna och Ellika av Ella.
 
Man kan för övrigt notera att stavningen är Kiönicka, inte Könicka. Bokstaven i torde visa att uttalet var 'tjönika' och inte 'könika'.

2000-09-21, 00:37
Svar #2

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Hej Jens! Jag tror också det är en feminin form av König (Könik). Det vore intressant att få en uppfattning om namnets utbredning. Jag har nämligen försökt hitta härstamningen till en Könnicka Mörk (f c1675), som är nämnd som hustru i socknarna Kvidinge och Höja i Skåne under tidigt 1700-tal. Av ett par troliga systrars patronymika antar jag att hennes far hetat Peter Mörk, men jag vet inte var han kom ifrån.
 
För övrigt har jag bara två belägg av namnet. I Kungsbacka gifter sig 1705 Kiönicka Ambiörnsdotter med Nils Bengtsson Coldijn, och i samma stad gifter sig Könnicka Påhvelsdotter 1719 med Anders Ryberg. Geografiskt ligger ju Fjärås inte långt från Kungsbacka, och även namnet König verkar vara vanligt i just denna trakt (Ölmevalla, Onsala).
 
Könickas släktnamn Rhanius, är det en prästsläkt?

2000-09-21, 07:53
Svar #3

Utloggad Sam Blixt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6336
  • Senast inloggad: 2019-04-23, 20:37
    • Visa profil
    • samblixt.se
Hej Jens!
 
I Alla svenskars förnamn förekommer inte Könicka, eller någon variant av de stavningar Håkan och Anders nämner.
Däremot finns det 13 König i Sverige, eller fanns åtminstone för två år sedan. Av dessa bodde 6 i de fyra nordligaste länen.
 
I PLF:s databas hittade jag en Könika, som dör eller begravs den 26 mars 1666 i Västervik.
 
MVH/Sam

2000-09-21, 11:54
Svar #4

Utloggad Jens Arvidsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 173
  • Senast inloggad: 2011-10-27, 09:36
    • Visa profil
Hej och tack för intressanta kommentarer!
Anders, jag har ingen uppfattning om namnets utbredning mer allmänt, men det är ju intressant att du har två exempel till från just fjäretrakten. Själv trodde jag mig ha sett flera exempel, men det visade sig vara samma Könicka som den jag nämnde ovan. Så även om det förekommer där, är det nog iallafall inte vanligt.
König däremot är ju som du nämner tämligen vanligt förekommande i en del av socknarna i Fjäre härad.
Det stämmer nog att Rhanius är en prästsläkt, jag vet iallafall så mycket som att Könickas far, Henrik Rhanius, var präst (komminister tror jag) i Fjärås.

2005-10-16, 17:32
Svar #5

Lotte Jensen

Namnet Könicka finns på Gotland på en ytterst begränsad plats.  
 
Eftersom namn, även förnamn, gick i arv inom familjen så misstänker jag att någon flyttat in utifrån (Danmark eller Tyskland) och medfört nemnet Könnika
 
mvh Lotte

2006-01-28, 11:44
Svar #6

Ylva Öjes

Hej!
Jag har hittat en ana med namnet Kiönnika f 1737. Hon var gift med Anders Lindberg, f 1736 och soldat för Eggvena i Västergötland! Längre bakåt kommer jag inte. Här var det en annorlunda stavning också!  
 
Ylva

2014-10-23, 22:18
Svar #7

Erik Holmlund

På många ställen kan man läsa folk som menar att namnet Könik är av tyskt ursprung. Men i Norge verkar man anse att Kjønnik är av norskt ursprung. Lite snabb googling visar på flera 1600-talsexempel från Östfold.
http://home.online.no/~dfredrik/Dagslekt/gp8496.htm
http://home.online.no/~dfredrik/Dagslekt/gp1352.htm
 
Hur långt tillbaks är namnet känt i norska källor?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna