ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sokneprest Olof Nilsson i Offerdal (Her Olof i Trång (Mo))  (läst 1399 gånger)

2000-11-07, 23:04
läst 1399 gånger

Arnstein Rønning

I Norsk Slektshistorisk Tidsskrift bind X hefte 3 1946 står bl.a.:
Sokneprest Ola Nilsson i Offerdal (Her Olof i Trång (Mo)) 1620-1642 f 1575, død 1656 gift med Elen Larsdatter. De hadde datter Agnes Olsdtr gift med Morten Hallvardsson Stenius, sokneprest 1637-1652 Hammerdal. I 1664 selde Agnes Olsdtr det jordegods som ho hadde ervd etter mor si, ein systerlut i Mo i Alsen, til broren Nils Olsson i Mo. Hun hadde også en bror Mons 1598-1692.

Jeg har en prest i Jemtland, Nils Olufsen Kock, student fra Helsingør 1641, som kalte ei datter for Agnes, og en sønn Carl (som ble kalt "Isogæus" (jemte) som student). Det finnes videre en Carl Olufsen (Jemtus) Kock som var student fra Trondhjem 1647, uten at jeg vet om det er sammenheng mellom de to Kock'ene.

Kan det på en eller annen måte være en sammenheng med nevnte Her Olof i Trång?

2001-02-15, 21:56
Svar #1

Utloggad Gunnar Sjölander

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 64
  • Senast inloggad: 2010-12-24, 12:43
    • Visa profil
    • www.fam-sjolander.se
Hej!
 
På min hemsida ( http://hem.passagen.se/gunnar.sjolander/landsprost.htm ) har jag en lista på ättlingar i 5 generationer till Landsprosten Erik Andersson i Oviken. Erik var morfar till Herr Ola i Trång. Där finns alla uppgifter jag har om Herr Ola. Det är mycket text så därför ber jag er att titta där i stället för att jag lägger allt på denna sida. Det finns även intressanta ting hos släktingar till Herr Ola att läsa. Ev. diskusioner om Herr Ola föres givetvis under denna sida.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna