ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kessung  (läst 1844 gånger)

2011-11-03, 22:47
läst 1844 gånger

Utloggad Anderz Hellgren

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 12
  • Senast inloggad: 2023-10-23, 09:09
    • Visa profil
    • www.dynten.nl/phpgedview
Hej
Jag har precis som några andra stött på mannen Måns Kessungsson i forskningarna.
Namnet är för mig helt unikt och det verkar inte vara någon som kan varken källhänvisa till honom eller någon information runt honom.
 
Det jag har hittat (på internet så ingen källa!):
 
Bosatt 1643 Mon, Undenäs(R)
 
Måns fick en son:
Nils Månsson
1621 - 1699
GID: 1596.4.28300 (Undenäs dödbok 1699)
 
Dock är kopplingen mellan dessa oklar!
 
Jag har sökt i detta forum och andra men det verkar inte som det finns någon info!
 
Tack för svar
Anderz

2011-11-04, 14:50
Svar #1

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Anderz,
Det finns en källuppgift på nätet.
 
Levde 1643 i Mon, Undenäs (R). Tog upp torpet Mon 1643. Mon är detsamma som Mon vid Bocksjö. Enligt Valla dombok 16860118.
 
Min bedömning är att man bör kolla domboken och se hur ev namn stavas där och om det är felläst eller ej.
 
Kollade lite på mantalslängderna för Undenäs socken från 1642 och framåt. Hittar inte Mon, men ser att patronymikonet sällan anges.
Idag finns både landskapshandlingarna samt Älvsborgs lösen - både 1571 och 1613-  - tillgängliga hos Svar. Där är det relativt enkelt att leta efter namn, bara man har tålamod att hitta sin socken.
.........................................
Gjorde en liten koll: Det börjar inte bra. Valla dombok 16860118 finns ej i Advokatfiskalen Skaraborgs län EVIIAAAA:70 (1686-1686) Bild 40. Januaritinget det året börjar 20/1. (Detta är renovationen). Skummade igenom hela januaritinget. Såg ej siffran 1643, men det kan vara en årsangivelse i ord - som jag missat.
Alltså: Källan till upgiften ovan behöver säkras för att kunna kontrolleras.  
Vänligen,
Olle
 
(Meddelandet ändrat av smol 2011-11-04 15:27)
Vänligen,
Olle Elm

2015-03-11, 12:08
Svar #2

Utloggad Irene Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3389
  • Senast inloggad: 2022-12-06, 19:15
    • Visa profil
Kessungsson (Kesungsson) är sannolikt en feltolkning av Rasmusson.
 
Patronymikonet Kesungsson anges i boken Finsk invandring till Tiveden med omnejd,
sid 189 av Bertil I W Kjelldorff.
 
Källan till namnet är domboken för Valla tingslag i Vadsbo härad den 18 januari 1686,
då en jorderannsakning företogs och följande framkom om kronotorpet Mon i Undenäs församling:
Nils Månsson i Mon 1/8 säger att hans fader Måns Rasmusson har torpet upptagit för 43 år sedan,
och sig ingen skatt lagt, utan allenast arbete gjort, nämligen 2 dagsverke om veckan.
Källa: Göta Hovrätt - Advokatfiskalen Skaraborgs län EVIIAAAA:70 (1686-1686) Bild 980 ADOnLine.
 
Citerad källa är den renoverade domboken, men jag har även kontrollerat namnet i originaldomboken
på landsarkivet i Göteborg (Valla häradsrätts arkiv SE/GLA/11050/AIa/6) och kan inte se annat än
att det korrekta patronymikonet ska vara Rasmusson.
 
Arbetstorpet, senare kronotorpet, Mon i Undenäs församling med dess brukare Måns blir synligt för
första gången i mantalslängden för 1649 (Kammararkivet/Riksarkivet/SVAR).
 
 
 
(Meddelandet ändrat av lisken 2015-03-11 12:09)

2015-04-24, 17:13
Svar #3

Utloggad Irene Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3389
  • Senast inloggad: 2022-12-06, 19:15
    • Visa profil
Här bör påpekas att Finsk invandring till Tiveden med omnejd av Bertil I W Kjelldorff
innehåller tusentals namnuppgifter; att något enstaka felaktigt namn smugit sig in är
således att betrakta som oundvikligt. Boken är, för att citerar recensenten Tore Hartung:
en guldgruva för släktforskare, oumbärlig för hembygdsvänner runt Tiveden och fylld av
kunskap för alla med intresse för krigs-, lantbruks-, social-, eller ekonomisk historia
och något av en forskarbragd. http://www.torehartung.se/content/den-finska-invandringen-till-tiveden

2016-04-28, 18:42
Svar #4

Utloggad Anderz Hellgren

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 12
  • Senast inloggad: 2023-10-23, 09:09
    • Visa profil
    • www.dynten.nl/phpgedview
Stort tack Irene!

Jag har själv försökt att hitta den sidan i Valla dombok utan framgång.

Det du skriver om namnet i sig är nu när jag läst i domboken mycket logiskt.

Namnet bör vara Rasmusson men det är en ganska lurig stil så det är inte konstigt att det har misstolkats.

Jag bifogar et urklipp ur domboken för de som inte har tillgång till AD men har intresse av att läsa själva.

Åter igen tack!

Hälsningar
Anderz

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna