ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kathinka  (läst 413 gånger)

2000-04-19, 16:04
läst 413 gånger

JoacimWendin

Hej!
När jag hjälpte min vän med sin forskning fick vi fram ett namn Kathinka från Örtofta (M).
Varifrån kan detta härstamma?
 
Tacksam för svar:

2000-04-19, 20:12
Svar #1

Annika Berg Friis

Hej!
 
Ganska lustigt, jag har en Katinka Adolfina Lovisa Berg i min släkt, född i Örtofta (M) 1877, så jag blev nyfiken på om det kan vara samma person??
 
Jag har forskat flera generationer bakåt men har aldrig stött på det namnet i släkten, däremot är Chatarina och Carolina mycket vanligt, kan det vara en variant av de namnen??
 
Mvh
Annika Berg Friis

2000-04-19, 20:36
Svar #2

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Katinka (Kathinka, Catinka etc.) är en diminutivform av Katarina, vanlig i det nordslaviska språkområdet (bl.a. Ryssland, Polen, delar av östra Tyskland), och har sannolikt spridits till Sverige genom inflyttning ifrån söder (och öster??). Så det är ju inte speciellt förvånande att namnet dyker upp just i Skåne, som i åtskilliga tidsperioder har tagit emot invandrare, i synnerhet polska d:o som kommit seglade över Östersjön. Jfr även Reginka av Regina etc. Beträffande dimunitivformer, som är förminskande; lilla Katarina, se även mitt inlägg under Annika.

2000-05-15, 00:17
Svar #3

JoacimWendin

Hej Annika!
 
Skall kolla upp om det är samma person, hör av mig igen.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna