ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Karin  (läst 958 gånger)

2003-11-13, 20:58
läst 958 gånger

Andréas Rootzén

Halloj...inte heller Karin var med bland namnen som var inlagda...vill gärna veta när det dök  upp och i vilken stavning...men mest när.

2003-11-14, 00:01
Svar #1

Utloggad Leif Olsen

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 71
  • Senast inloggad: 2013-06-12, 00:02
    • Visa profil
Karen og Karin har været benyttet i Danmark siden år 1500. Udviklet fra Katarina. Danske personnavne af Rikard Hornby.
 
M.v.h. Leif

2003-11-14, 09:54
Svar #2

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Ja, det är samma i Sverige. Karin och Karina är utvecklingar från Katarina (KATARINA), liksom Karna (KATARINA). Kajsa är ett smeknamn av dessa.
 
I Norge används Kari.

2012-03-23, 22:42
Svar #3

Johan Lindberg

När man normerar namn så är det ju brukligt att normera namnformerna så att konstruktioner som Kajsa och Greta blir Katarina respektive Margareta, liksom också stavningar som Kerstin istället för det främmande Chierstin. Hur ligger det då till med Karin - bör det normeras till Katarina eller är Karin att betrakta som en helt fristående variant av Katarina?
 
Vänligen
Johan Lindberg

2015-03-17, 23:12
Svar #4

Utloggad Christina Tagai

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: 2015-03-21, 10:12
    • Visa profil
Jag undrar om Karin kunde vara ett smeknamn på Karolina? Jag har en förfader, Nils, som satt i fängelse för stöld i slutet av 1800-talet och i hans fångjournaler står det att hans mor hette Karolina. I födelselängden står däremot att hon hette Karin och så även i husförhörslängderna. Först tänkte jag att det kanske stod fel i fångjournalen, men Nils hade en dotter som hette Karolina. Skulle det kunna vara så att dottern var döpt efter hans mor och att hon hette Karolina med Karin som smeknamn?

2015-03-17, 23:34
Svar #5

Utloggad Christina Weigel

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1453
  • Senast inloggad: 2024-01-27, 16:41
    • Visa profil
Hej Christina!
 
Enligt boken Svenska förnamn av Roland Otterbjörk är Karin en svensk form av Katarina, som lånades in i formen Katerina och i sv. blev Kat(e)rin och sedan Karin.
 
Karolina har kort- och smekformerna Calla, Cara och Lina (men också Karin).
 
Så nu har du kanske fått svar på din fråga  
 
Vänliga hälsningar Christina

2015-03-21, 09:59
Svar #6

Utloggad Christina Tagai

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: 2015-03-21, 10:12
    • Visa profil
Det har jag nog  Jag antar att det kan vara som jag tror då, att hon var döpt till Karolina, men till vardags kallades för Karin. Tack så mycket för svaret!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna