ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Justus  (läst 731 gånger)

2005-03-16, 09:36
läst 731 gånger

Hans Svedberg

Den 16 juni 2003 frågade Ann Little:
 
Kan någon ge mig ursprunget av namnet Jussi, som i Jussi Björling? Har det kanske något att göra med namnet Justus?
 
Hon fick aldrig något svar på om Jussi hade något att göra med Justus. Själv söker jag en förklaring till Justus.  
 
För min del genom ett litet brev skrivet 1887 av min morfar när han var cirka 10 år och där han hälsar till morbror Justus, vilken bara kan vara en morbror med namnet Gustav Edvard.
 
Justus bör därför i mitt fall vara ett smeknamn för Gustav. ( Jämför Augustus - Gustav - Justus )
 
Hasse S

2005-03-16, 10:07
Svar #1

Hans Svedberg

Tillägg till mitt föregående:
 
Justus har funnits som dopnamn i Sverige sedan 1639 och har sitt ursprung i det latinska namnet Justus = rättvis.
 
Det förefaller alltså som att det också har använts som smeknamn med annan härledning!
 
Hasse S

2005-03-16, 17:44
Svar #2

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Hej Hasse!
 
Tack för uppgiften om ursprunget av namnet Jussi/Justus; också tack för ditt mail.  
 
Mvh
Ann

2008-04-11, 14:30
Svar #3

Utloggad Björn Sonesson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1141
  • Senast inloggad: 2019-01-08, 16:38
    • Visa profil
Den östromerske kejsaren Justianus införde 529-534 dels kyrkolagen Codex Justianus, dels en världslig lag corpus iuris civilis. Dessa samlingar lagtexter blev allmänna lagar i Imperium Romanum och kom att påverka även västerlandets kommande rättsliga utveckling.  
 
Senare kom man att förknippa begreppet rätt med kejsar Justianus' namn. Begreppet juste/just eller sjysst.  
 
Justus är inte latin, utan en modern kortform av latinets Justianus.  
 
mvh Björn

2008-04-11, 20:36
Svar #4

Utloggad Constantinus Lindfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1970
  • Senast inloggad: 2023-08-13, 23:01
    • Visa profil
Björn,
 
Vill bara rätta själva namnet. Den bysantiske kejsaren i fråga hette Justinianus.
 
Mvh/Constantinus

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna