ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Joris  (läst 1176 gånger)

2000-02-16, 01:06
läst 1176 gånger

Utloggad Stefan E Sundbäck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 392
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Förnamnet Joris förekommer flera gånger bland smeder (valloner?), bl a i bröderna Momma/Reenstiernas bruksrörelse i Norrbotten. Vet någon varifrån detta namn kommer? Har sökt i ett par listor för europeiska helgonnamn, men inte kunnat finna det. Vad betyder namnet? Är det en kortform för något annat namn och i så fall vilket?
 
Tacksam om någon kan lämna någon upplysning!
M v h
Stefan

2000-02-16, 15:11
Svar #1

Tommy Andersson

Hej Stefan,
Det kan tänkas vara en svensk (?) skrivning för det franska Georges, har sett att det är relativt vanligt bland valloner på 1600-talet. I Holland finns namnet Joris än idag, kan vara en holländsk form av Georges. Jag är inte någon expert men finner det troligt att Joris i Sverige har med valloner att göra.
 
mvh Tommy

2000-02-18, 19:53
Svar #2

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3747
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 00:15
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Ja, Joris är definitivt ett vallonskt förnamn i Sverige.
Jag har också tidigare sett någon teori om vad det skulle motsvara på franska, möjligen var det just Georges.
Namnet förekommer bl a i släkterna Dubois (Debou) och Fassing, och jag känner också till något enstaka ytterligare exempel i Sörmland.
 
Det var intressant att det finns i Holland idag.
Ulf Berggren

2000-03-05, 16:33
Svar #3

Utloggad Stefan E Sundbäck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 392
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej!
Vill komplettera med att jag funnit en ort i nuv Belgien (hd Brabant), som heter Sint Joris, belägen inte långt från Leuwen och den gamla kulturorten Sint Truiden/Saint Trond. Det tyder ju på att Joris är ett helgonnamn. Återstår då bara att kontrollera om det rör sig om just Sankt Georg!
 
M v h, Stefan

2001-08-14, 20:15
Svar #4

Utloggad Johan Anell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 324
  • Senast inloggad: 2023-03-29, 23:05
    • Visa profil
I Floda socken i Sörmland har jag bara sett namnet Joris vid ett enda tillfälle, och då i ett patronymikon. Den 24 december 1700 vigs nämligen en Johan Jorisson på Eneby med Juliana Jonsdotter. Kan han möjligen härstamma från Dubois-familjen i Tunaberg?

2001-08-14, 21:58
Svar #5

Utloggad Stig Geber

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1302
  • Senast inloggad: 2024-02-22, 17:51
    • Visa profil
Johan!
 
Joris är sannolikt en vallonsk form av Georg(e).
Namnet finns bl.a i släkten Fran?ois.  
 
I släkten Dubois i Fada och Nävevarn finns ett liknande namn, Joassing, men jag har inte sett namnet Joris där.
 
Hälsningar Stig Geber

2001-08-14, 22:43
Svar #6

Utloggad Torbjörn Norman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1384
  • Senast inloggad: 2008-07-08, 22:32
    • Visa profil
En Joris Jorisson flyttade 1748 från Bälinge (C) till Viksta i samband med gifte. Han brukade ett hemman i Rångsta och levde 1718-1772 samt hade bl a en son som kallade sig Joris Jorisson Wisten och var soldat 1772 i Lena (C).

2001-08-17, 22:03
Svar #7

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3747
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 00:15
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Johan!
 
Snarare är Johan Jorisson från mer närbelägna Lilla Mellösa.
 
Vid Hällefors bruk där finns en Joris Gottfridsson åtminstone från 1682 (tidigare var han i Gåsinge).
Och en generation efter Johan fins en Joris Johansson där som skulle passa in som son till Johan Jorisson. Denne Joris var f ö gift med en syster till en av mina förfäder.
 
Däremot är Stigs kommentar konstig. Kanske har han missat att Debou är samma släkt som Dubois. En enda Joassing Dubois finns nämnd där (kanske felstavad?) medan vi har Joris Debou d 1680 och flera ättlingar till honom med samma namn i Tunaberg.
Ulf Berggren

2010-10-08, 16:47
Svar #8

Utloggad Katarina Sohlborg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3058
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 23:53
    • Visa profil
    • www.thorsaker.se
Vet någon något mer om Joris Jorisson i Viksta, fru, barn m.m.? Var hittar man Joris Wisten i Lena?
 
/ Katarina
Katarina Sohlborg

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna