ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Jerman  (läst 558 gånger)

1999-11-14, 11:28
läst 558 gånger

Utloggad Gudrun Dahl

• Anbytare ***
  • Antal inlägg: 167
  • Senast inloggad: 2016-01-19, 07:48
    • Visa profil
Jag har en förfader i Blekinge vars namn synes tydas Jermansson (alltså inte Hermansson) och undrar om någon känner till namnet Jerman som förnamn. Jag vet att det finns samtida personer som har det som efternamn. Tänker mig att det kan härledas ur Germanus.

1999-11-14, 12:23
Svar #1

Utloggad Håkan Skogsjö

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Rikard Hornby nämner i boken Danske personnavne ett namn German, som finns belagt i Danmark sedan medeltiden och har tyskt ursprung (sammansatt av ord för spjut och man). Sveriges medeltida personnamn nämner ett belägg för namnet (från Vanstad i Skåne, 1470). Men SMP redovisar också German (eller Germen) under Germund (1482). Och det leder oss in på problemet i sammanhanget: Otterbjörk nämner inte namnet German, men däremot Germund (nordiskt, sammansatt av spjut och beskyddare), som dialektalt ska finnas i formenerna Gjermun och Gjermen.

Så det finns vad jag förstår två tänkbara alternativ: antingen kan Jerman härledas ur det tyska German eller så är namnet en dialektal variant av det nordiska Germund.  

Sannolikt finns bara ett sätt att reda ut saken, nämligen forska bakåt i tiden inom de släkter där namnet förekommer och på så vis hitta äldre belägg.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Annonser

Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna