ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Släkten Rehn  (läst 2478 gånger)

1998-12-18, 10:44
läst 2478 gånger

Utloggad Mattias Palmestål

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 165
  • Senast inloggad: 2024-01-01, 15:53
    • Visa profil
 Jag har i mina anor (från Västerbotten) delar av en släkt Rehn. Den förste som enligt föreliggande uppgifter kallade sig Rehn var Erik Rehn som flyttade till Renfors i Degerfors fs (nuvarande Vindeln). Hans far skall ha varit Per Johansson, död 1786 i Håkmark. Denna man skall ha varit född i Finland och först inflyttad till Grundsunda.
 Nu har jag dock läst i O.G. Rehns bok Stockholmssläkten Rehn att han hade fått i uppgift av en från Västerbotten kommandes riksdagsman Rehn att denne hade fått sig berättat att Erik Rehn hade påstått att släkten kom från Jämtland och dessförinnan från nuvarande Tyskland (jag kommer tyvärr inte ihåg vilken del av detta land).
 Kan det finnas någon sanning i denna anekdot? Kanske var det Erik Rehns mor som kom från Jämtland. Hon hette Anna Mikaelsdotter (1706-1778). Om det är någon som har information om personer som har flyttat in från nuvarande Tyskland till Jämtland, skulle jag vara tacksam för denna information.

1998-12-18, 13:16
Svar #1

Utloggad Tommy Näzell

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 91
  • Senast inloggad: 2021-01-31, 12:41
    • Visa profil
    • www.genealogica.com
 Hej Mattias, kan det inte vara så att dina Rehn'ar är befryndade med den norrländska släkten Rhen ? Jag har läst förordet i den av dig refererade boken, och där kan inte författaren påvisa släktskap med Erik Rehn, utan för Stockholmssläktens äldste kände stamfader skriver han Då Johan Erichsson är ett äkta svenskt namn, är det antagligt, att han varit av gammal svensk stam, som kommit till Stockholm, kanske från Norrland ....  
Se efter i Alma Rhen's bok Norrlandssläkten Rhen. Ur släktens historia genom ett halvt årtusende. [Stockholm 1962]. Där kanske du kan få mer hjälp.

1999-01-08, 20:21
Svar #2

Utloggad Erika Renberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 42
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej!
Jag härstammar från norrlandssläkten Rhen och delar gärna med mig av den information jag har, sträcker sig bak till 1400-talet.

1999-01-09, 18:43
Svar #3

Utloggad Staffan Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2261
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 08:20
    • Visa profil
Klockaren och vice länsmannen Erik Rehn i Degerfors och senare Renfors (Degerfors fs, AC län)var mycket riktigt son till Per Johansson (f 1708 d 1785) i Håkmark, Umeå lf och dennes hustru Anna Mikaelsdotter (f 1706 d 1788). Någon anknytning till Norrlandssläkten Rehn finns inte. Erik behöll soldatnamnet Rehn efter att ha varit soldat för rote 65 i Sörfors by i Umeå lf 1763-1769. Någon anknytning till Tyskland finns inte heller. Per Johansson och Anna Mikaelsdotter inflyttade till Håkmark från Grundsunda socken i Ångermanland. Per var son till Johan Persson i Finna i Grundsunda och Anna var dotter till Mikael Mikaelsson i Banafjäl i Grundsunda.
 
M v h
 
Staffan Bengtsson

1999-01-11, 06:37
Svar #4

Utloggad Mattias Palmestål

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 165
  • Senast inloggad: 2024-01-01, 15:53
    • Visa profil
Stort tack för hjälpen!
 
//Mattias Palmestål

2001-07-09, 12:00
Svar #5

Reine Rehn

Hej! Jag heter Reine Rehn och är från Göteborg, har inga som helst kunskaper om min släkts bakgrund men vill nu lära mig mer. Är det någon som vet hur släkten Rehn kom till Göteborg?  
 
Hälsningar
 
Reine

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna